Cu o saptamana inaintea inceperii publicarii extraselor lui Radu Călin Cristea din biblio/bio-grafia ideologica a oportunistului tuturor timpurilor si locurilor, Vladimir Tismaneanu, Observator Cultural semnaleaza cititorilor sai:
Comentariatul din toate țările s-a unit:
Da click aici ca sa vezi totul!
VREI SA-I INTALNESTI? cin s-aseamana s-aduna la facebook peromaneste
Cităm un fragment din articolul de săptămîna viitoare, Un homo brucanus: Vladimir Tismăneanu, scris de Radu Călin Cristea: „Într-o carte de interviuri (Ghilotina de scrum, Editura de Vest, 1992), Vladimir Tismăneanu (V.T.) afirmă că momentul rupturii sale de comunism s-a produs în ianuarie 1969, imediat după ce Jan Palach și-a dat foc în Piața Venceslav din Praga: «În momentul în care s-a produs cazul Palach, eu m-am scuturat de emoție și de furie și am spus că este sfîrșitul relației mele cu această mișcare. Răspunsul meu a fost o criză de conștiință și am spus că eu nu vreau să am nimic de a face cu o mișcare socială care duce la asemenea dezastre umane» (p.42). Șocul scuturăturii va fi fost, probabil, prea violent, astfel încît invocata criză de conștiință a anticomunistului in statu nascendi V.T. avea să producă efecte perverse: micul bonz răzgîiat al nomenclaturii va deveni un marxist din specia homo brucanus, un contributor zelos la cultul personalității ceaușiste și un servant exaltat al unui regim pe care, peste ani, îl va considera «nelegitim și criminal»“.Articolul scris de Radu Călin Cristea va apărea în numărul din 31 ianuarie al revistei Observator cultural.
Comentariatul din toate țările s-a unit:
TismaneanuGeorgiana Fatuloiu - Miercuri, 23 Ianuarie 2013, 12:40
Fragment incitant, Tismaneanu merita o replica. Prea sterge cu buretele peste compromisurile sale din comunism.
atac incorection - Miercuri, 23 Ianuarie 2013, 17:09
Tocmai ca nu sterge, spus, a scris, a vorbit despre familia lui, despre textelele conformiste pe care le-a scris. Ceea ce faceti e lipsit de onestitate.
Veteranii de la Contributors ?van kiparos - Miercuri, 23 Ianuarie 2013, 17:22
Abia astept! Atat articolul , dar si comentariile "tutulor " "pretenilor" si afinilor gandirii lui Vladimir Tismaneanu.
TitlulStefan Borbely - Miercuri, 23 Ianuarie 2013, 21:21
Ii atrag respectuos atentia Dlui Radu Calin Cristea si totodata semnalez si redactiei faptul ca "Homo brucans"(e drept: nu brucanus...) e titlul unuia dintre volumele mele din 2011. Revendic, asadar, paternitatea formulei. Cu respect, St.B.
IATĂ O VERIGĂ ESENŢIALĂAltCeva - Joi, 24 Ianuarie 2013, 00:42
A FABRICĂRII NOII NOASTRE ISTORII
Va Fi Fierbinte, Va Fi Roşu, Va fi sau Nu va fi DELOC !
Ideolog, Cenzor, Terorist Intelectual, Manipulator Ştiinţifico-Doctrinar-Materialist, Materia Cenuşie a Reînţelegerii Comunismului în Cheie cu Schepsis, Mentorul amalgamurilor prin excelenţă, Ministrul Ministerului Invizibil al Capitalismului-Comunist sau Comunismului-Capitalist ( la alegere), Tehnicianul Diversiunilor Generalizate, Adevărurile în Cinstea Mascării Oportunismelor de Gaşcă, Disidentul oo7 al Sistemului postneocomunist Condamnîndu-l pentru a-l Salva ALTFEL, omul providenţial al Elitei Cultural-Intelectuale româneşti, Cel care DE 23 DE ANI, scrie, drege şi declară DAR fără nicio urmă de Schimbare, societatea românească este în Formol, în Colaps, într-o Derivă-Absolută, Creatorul NONSoluţilor dilemoase, Omul nostru din Havana, Intelectualul celebru din America.
CE NAŞTE DIN PISICĂ ŞOARECI ŞI OAMENI MĂNÎNCĂ !
V.T. sau T.V. sau Divizia Tudor Vladimirescu năpădind cu mongolii-muscalii şi bolşevicii pe tancuri, pe vecie infestînd România cu Crima Ideologiei Comuniste, Care Conduce şi Azi contribuind Astfel, ALTFEL, la un ASTFEL DE Altfel.
Aşteptăm cu nerăbdare Astfel de Adevăruri.
Va Fi Fierbinte, Va Fi Roşu, Va fi sau Nu va fi DELOC !
Ideolog, Cenzor, Terorist Intelectual, Manipulator Ştiinţifico-Doctrinar-Materialist, Materia Cenuşie a Reînţelegerii Comunismului în Cheie cu Schepsis, Mentorul amalgamurilor prin excelenţă, Ministrul Ministerului Invizibil al Capitalismului-Comunist sau Comunismului-Capitalist ( la alegere), Tehnicianul Diversiunilor Generalizate, Adevărurile în Cinstea Mascării Oportunismelor de Gaşcă, Disidentul oo7 al Sistemului postneocomunist Condamnîndu-l pentru a-l Salva ALTFEL, omul providenţial al Elitei Cultural-Intelectuale româneşti, Cel care DE 23 DE ANI, scrie, drege şi declară DAR fără nicio urmă de Schimbare, societatea românească este în Formol, în Colaps, într-o Derivă-Absolută, Creatorul NONSoluţilor dilemoase, Omul nostru din Havana, Intelectualul celebru din America.
CE NAŞTE DIN PISICĂ ŞOARECI ŞI OAMENI MĂNÎNCĂ !
V.T. sau T.V. sau Divizia Tudor Vladimirescu năpădind cu mongolii-muscalii şi bolşevicii pe tancuri, pe vecie infestînd România cu Crima Ideologiei Comuniste, Care Conduce şi Azi contribuind Astfel, ALTFEL, la un ASTFEL DE Altfel.
Aşteptăm cu nerăbdare Astfel de Adevăruri.
VT etcCHARLIE - Vineri, 25 Ianuarie 2013, 03:30
Daca vine vorba de Brucanisti cum de mai sunt atatia "revolutionari" nascuti dupa revolutia din "89. Iliescu tatucul PSD l-a invatat pe Ponta-plagiat cum sa ia puterea in mana si sa ignoreze valurile de iz de putregaiu care le lasa in urma sa. Prefer un "tatuc-minerist" conecvent sau un fost marxist reformat?
V.T.Constantin - Vineri, 25 Ianuarie 2013, 13:31
"IATA O VERIGA ESENTIALA"-un comentar inspirat ce pune punct incertitudinilor despre V.T.
Homo brucanus: Un model rasistPeter Manu - Vineri, 25 Ianuarie 2013, 22:31
Stimate Domnule Simonca
Observ cu ingrijorare ca Obs Cult promite un articol "demascator" despre profesorul Vladimir Tismaneanu de la University of Maryland pentru numarul din 31 ianuarie. Ingrijorarea mea nu se refera la continutul articolului (nu l-am citit, dar cred ca la nevoie profesorul Tismaneanu va raspunde mai bine decat oricine acuzatiilor care i se vor aduce). Ma ingrijoreaza schema cognitiva a textului : Homo brucanus. E un exemplu de "speciere", modalitate folosita de rasisti (in general) si antisemiti (frecvent) pentru a identifica pe "celalalt" ca diferit de Homo sapiens. Cum Homo sapiens este considerat pe cea ma inalta treapta a evolutiei orice alta specie ii este inferioara. Asadar, ma tem ca din schema cognitiva enuntata de titlul articolului poate rezulta ca profesorul Vladimir Tismaneanu este subuman, cu toate consecintele care pot rezulta din aceasta.
Va invit asadar, cu staruinta si respect, sa cereti autorului sa renunte la aceasta metafora.
Peter Manu
Professsor of Medicine
Hofstra University, Hempstead, New York
Membru de onoare
Academia de Stiinte Medicale din Romania
Observ cu ingrijorare ca Obs Cult promite un articol "demascator" despre profesorul Vladimir Tismaneanu de la University of Maryland pentru numarul din 31 ianuarie. Ingrijorarea mea nu se refera la continutul articolului (nu l-am citit, dar cred ca la nevoie profesorul Tismaneanu va raspunde mai bine decat oricine acuzatiilor care i se vor aduce). Ma ingrijoreaza schema cognitiva a textului : Homo brucanus. E un exemplu de "speciere", modalitate folosita de rasisti (in general) si antisemiti (frecvent) pentru a identifica pe "celalalt" ca diferit de Homo sapiens. Cum Homo sapiens este considerat pe cea ma inalta treapta a evolutiei orice alta specie ii este inferioara. Asadar, ma tem ca din schema cognitiva enuntata de titlul articolului poate rezulta ca profesorul Vladimir Tismaneanu este subuman, cu toate consecintele care pot rezulta din aceasta.
Va invit asadar, cu staruinta si respect, sa cereti autorului sa renunte la aceasta metafora.
Peter Manu
Professsor of Medicine
Hofstra University, Hempstead, New York
Membru de onoare
Academia de Stiinte Medicale din Romania
Tismaneanu si \Ana Muresanu - Sambata, 26 Ianuarie 2013, 01:25
Nu s-a produs "catharsis.ul" cam tarziu? Anul 1969 era inceputul sfarsitului...Astept cu nerabdare opiniile lui RCC
RECLAMA PENTRU UN NECROLOGcorneliuflorea - Sambata, 26 Ianuarie 2013, 07:24
Progresam, progresam, incepem sa facem reclame la articolel ce vor veni ! Felicitari, Domnule Radu Calin Cristea ... asa s-a ajuns , prin reclama, sa vindem figidere inuitilor ( ei se smit jigniti cand sun numiti eschimosi) Desi, nu sunt cititorul articolelor DVS, pe acesta il astept . Tin pumnii sa nu dati in bara, se intampla si la altii, mai mari, mai ales ca v-ati ales singur o lovitura de la 11 metri.... In tribuna se afla , presedintele jucator admiratorul pe care vreti sa-l ciuruiti, in aceiasi loja este si fratele sau mai mic, Cartarescu - ce a declarat , cu gura lui de aur, ca Tismaneanul e fratele lui mai mare ... si intr-o loja separata , de fildes, se afla Patapievici , care a spus in gura mare , la Targul de Carte ””Gudeamus”” ca volodea este cel mai pretios produs intelectual roman si audienta l-a aplaudata. VIzionati inregistrarea si meditati ... audienta aceia va va huidui ...mai aveti timp sa va retrageti .... acuzati o luxatie de circumvolutiune frontala ... si sunteti inteles ... ori il demolati total !!
lui "petre manu",nea marin - Sambata, 26 Ianuarie 2013, 12:00
io-i raspund *chiar asha*: ca, anume, "shtampila" de "rasist", e *grobiana*.
Dar, povestea e *mai veche*: cum te-atingi de-un ins care "schimba placa", chiar cum a facut-o dl
Tismaneanu, cum ti trizashti ca eshti catigorisit "rasist".
Shtitzi ce? Daca , anume, "rasist", chiar *asta inseamna*, adicatilea, de-a sanctzinona *ipocrizia* unora, precum dl Tismaneanu, fost laudator d-al lui *Lenin* pan' ziare *romaneshti* & transformat intr-un *vajnic* (dar, precum vaz, cam "interesat" anti-comunist), uite, io o *admit* ca sunt un *astfel* de "rasist".
Ia bagatzi-va, bre, oleaca , mintzile, pan' *chiar cap*? Ai d-avetzi o *anumita agenda*? Ca, io m-am cam *saturat*
de atacurile voastre *profund ne-drepte*?
Nea Marin
Dar, povestea e *mai veche*: cum te-atingi de-un ins care "schimba placa", chiar cum a facut-o dl
Tismaneanu, cum ti trizashti ca eshti catigorisit "rasist".
Shtitzi ce? Daca , anume, "rasist", chiar *asta inseamna*, adicatilea, de-a sanctzinona *ipocrizia* unora, precum dl Tismaneanu, fost laudator d-al lui *Lenin* pan' ziare *romaneshti* & transformat intr-un *vajnic* (dar, precum vaz, cam "interesat" anti-comunist), uite, io o *admit* ca sunt un *astfel* de "rasist".
Ia bagatzi-va, bre, oleaca , mintzile, pan' *chiar cap*? Ai d-avetzi o *anumita agenda*? Ca, io m-am cam *saturat*
de atacurile voastre *profund ne-drepte*?
Nea Marin
Homo brucanus vs. Homo Isaccinesis.....Gheorghe Campeanu - Sambata, 26 Ianuarie 2013, 14:15
... &Homo Prevaricatus
"Micul bonz razgaiat al nomenclaturii" vs. "Homo Sovieticus", "El Crin" sau "El Che"? Exercitiile retorice pline de malitie, metaforele ieftine au devenit lingua franca in dezbaterile din spatiul public si virtual romanesc. Pentru cei carora le repugna pamfletul vitriolic, obiectiile pot fi dispensate in amindoua (toate) directiile. Totodata, atita vreme cit combtantii isi incordeaza muschiul reoric recurgind cu un vadit entuziasm la mijloacele sarcasmului ucigator, ar fi o dovada de ipocrizie amendarea unei singure parti.
"Micul bonz razgaiat al nomenclaturii" vs. "Homo Sovieticus", "El Crin" sau "El Che"? Exercitiile retorice pline de malitie, metaforele ieftine au devenit lingua franca in dezbaterile din spatiul public si virtual romanesc. Pentru cei carora le repugna pamfletul vitriolic, obiectiile pot fi dispensate in amindoua (toate) directiile. Totodata, atita vreme cit combtantii isi incordeaza muschiul reoric recurgind cu un vadit entuziasm la mijloacele sarcasmului ucigator, ar fi o dovada de ipocrizie amendarea unei singure parti.
precizari si corectari, mai mici sau mai mariintelectual sovaielnic - Sambata, 26 Ianuarie 2013, 23:53
Pina cind va apare pamfletul "incendiar" al d-lui Cristea, as face cateva precizari. "Homo Sovieticus" este titlul unui celebru eseu de Aleksandr Zinoviev. "Homo Praevaricatus" (nu Prevaricatus), este un concept propus de sociologul rus Iuri Levada pentru a descrie mecanismele psihologice ale omului post-comunist. "Homo Isacciensis" (nu Isaccinesis) - d-l Câmpeanu, terminind realul, a facut doar un an de latina, trebuie sa-l intelegem - este, daca nu ma insel, un termen ironic propus de VT la adresa lui Crin Antonescu, fara nicio conotatie insultatoare, adica omul din Isaccea (locul unde s-a nascut liderul PNL).
Dl Gheorghe Câmpeanu are o problema cu dl Vladimir Tismaneanu (nu e prima oara cand intervine prompt pe un subiect legat de profesorul de la Maryland). E dreptul sau, dar sa o spuna franc, nu sa joace aici cartea arbitrului impartial. In plus, la capitolul Brucan, dl Câmpeanu nu poate pretinde neutralitate. Vladimir Tismaneanu a scris foarte critic despre Brucan, inca din timpul vietii acestuia. Dl Câmpeanu a fost apropiat de Brucan, a prefatat un volum cu documente ale Securitatii legate de Brucan. Este, ca sa spunem astfel, un proeminent brucanolog. Stie asadar ca singurul lucru pe care Brucan si Tismaneanu il au in comun este evreitatea, nimic altceva ! Sa scrii despre VT ca despre "homo brucanus" e nu numai grotesc, dar are un iz care ne aminteste de o duhoare care, din pacate, se vede ca mai impute aerul pe Dimbovita.! Nu i-a placut nici d-lui Câmpeanu cind a mirosit-o de partea cealalta a oceanului.
De unde mesajul sau "echilibrat" !
Dl Gheorghe Câmpeanu are o problema cu dl Vladimir Tismaneanu (nu e prima oara cand intervine prompt pe un subiect legat de profesorul de la Maryland). E dreptul sau, dar sa o spuna franc, nu sa joace aici cartea arbitrului impartial. In plus, la capitolul Brucan, dl Câmpeanu nu poate pretinde neutralitate. Vladimir Tismaneanu a scris foarte critic despre Brucan, inca din timpul vietii acestuia. Dl Câmpeanu a fost apropiat de Brucan, a prefatat un volum cu documente ale Securitatii legate de Brucan. Este, ca sa spunem astfel, un proeminent brucanolog. Stie asadar ca singurul lucru pe care Brucan si Tismaneanu il au in comun este evreitatea, nimic altceva ! Sa scrii despre VT ca despre "homo brucanus" e nu numai grotesc, dar are un iz care ne aminteste de o duhoare care, din pacate, se vede ca mai impute aerul pe Dimbovita.! Nu i-a placut nici d-lui Câmpeanu cind a mirosit-o de partea cealalta a oceanului.
De unde mesajul sau "echilibrat" !
LATRARECHARLIE - Duminica, 27 Ianuarie 2013, 03:37
Un singur lucru se evidentiaza in Romania post-revolutionara. Poti sa latrii la luna cat veri. Poti sa-i injuri pe toti la putere si sa-ti prezinti in public frustarile tale NIMIC nu se schimba. cei la putere vor ramane la putere si isi vor umple buzunarele. Poate dar nu sunt sigur faza a doua a revolutiei va schimba ceva. Te uiti la o tara ca Egiptul care a "beneficiat" de Primavara Araba si dupa doi ani poporul si-a dat seama ca li s'au furat roadele revolutiei. Faza doua e pe vine. In Romania mentalitatea capului ce se pleaca e mult prea inradacinata si sunt sceptic ca ceva radical se va intampla!
Homo brucanus: un model rasistPeter Manu - Duminica, 27 Ianuarie 2013, 07:12
@ Gheorghe Campeanu
Aveti in intregime dreptate. Nu cunoastem "specierile" mentionate in comentariul dumnoeavostra. Metoda trebuie condamnata, fara partinire, de fiecare data cand e folosita. In locul ei, ar fi mai bine sa avem dezbateri de idei, in care contradictiile sa fie acceptate ca parte a unui duel onorabil.
@Nea Marin
Pareti a avea ceva de spus, dar vorbiti incalcit, si cu un ton fals, asa ca nu va pot lua in serios. .
Aveti in intregime dreptate. Nu cunoastem "specierile" mentionate in comentariul dumnoeavostra. Metoda trebuie condamnata, fara partinire, de fiecare data cand e folosita. In locul ei, ar fi mai bine sa avem dezbateri de idei, in care contradictiile sa fie acceptate ca parte a unui duel onorabil.
@Nea Marin
Pareti a avea ceva de spus, dar vorbiti incalcit, si cu un ton fals, asa ca nu va pot lua in serios. .
O solutie de continuitateCamelian Propinatiu - Duminica, 27 Ianuarie 2013, 09:53
Daca dnii Mihaies si Tismaneanu n-ar fi supraestimat protectia euroatlantica si isi vedeau de sarcinile de serviciu (exportul de cultura româneasca, respectiv combaterea bolsevismului) neprovocând saptamânal in 2011-2012 pe liderii opozitiei social-liberale, se putea aranja balcanic la schimbarea de regim o solutie de continuitate, atât la Institutul pentru Investigarea Crimelor Comunismului si Memoria Exilului Românesc cât si la ICR, spre mai binele românilor de pretutindeni.
Homo brucanus: un model rasistPeter Manu - Duminica, 27 Ianuarie 2013, 22:20
@ intelectual sovaielnic
Imi pare rau cu not pot fi de acord cu exceptiile de la pericolul "specierii" pe care le citati.
Mai intai, pentru ca orice "speciere" implica folosirea unei clasificari biologice, care ar trebui justificata prin caracteristici biologice, nu sociale, politice sau geografice. Formula Homo sovieticus (un pic mai corect ar fi Homo sapiens, var. sovieticus) nu are corespondent biologic, deci este falsa ca si categorie.
In al doilea rand, pentru ca implica definirea cuiva prin trasaturi considerate stereotipe pentru grupul din care face parte. Nu stiam pana astazi ca presedintele Senatului Romaniei este din orasul Isaccea, dar numindu-l Homo isaccensis creem o categorie despre Isaccea, nu despre Dl. Crin Antonescu. Masura in care cei nascuti in acest oras impart caracteristici fiziologice cu Dl. Antonescu nu pare sa fi fost studiata.
Pana la urma, cred ca ar trebui sa-l urmam pe Umberto Eco: cunoasterea deplina este intuitia singularului.
Imi pare rau cu not pot fi de acord cu exceptiile de la pericolul "specierii" pe care le citati.
Mai intai, pentru ca orice "speciere" implica folosirea unei clasificari biologice, care ar trebui justificata prin caracteristici biologice, nu sociale, politice sau geografice. Formula Homo sovieticus (un pic mai corect ar fi Homo sapiens, var. sovieticus) nu are corespondent biologic, deci este falsa ca si categorie.
In al doilea rand, pentru ca implica definirea cuiva prin trasaturi considerate stereotipe pentru grupul din care face parte. Nu stiam pana astazi ca presedintele Senatului Romaniei este din orasul Isaccea, dar numindu-l Homo isaccensis creem o categorie despre Isaccea, nu despre Dl. Crin Antonescu. Masura in care cei nascuti in acest oras impart caracteristici fiziologice cu Dl. Antonescu nu pare sa fi fost studiata.
Pana la urma, cred ca ar trebui sa-l urmam pe Umberto Eco: cunoasterea deplina este intuitia singularului.
Specie si alte categoriiintelectual sovaielnic - Luni, 28 Ianuarie 2013, 10:05
@Petre Manu
Domnule doctor Manu,
Sint flatat de atentia cu care v-ati ocupat de mesajul meu.
Imi oare si mie tot atit de rau ca si Dvs, dar obiectile Dvs sint inacceptabile.
Probabil ca din cauza unei deformatii profesionale – ati studiat medicina – porniti de la ideea ca orice « speciere » nu poate fi decit biologica. Or va inselati., In afara « specierii » à la Linné, exista numeroase altele, indata ce renuntam sa ne gindim la « specie » doar din p. de v. biologic. O carte celebre a lui Johan Huizinga are ca titlu « homo ludens »., notiune imposibil de redus doar la biologic. Pot fi date multe alte exemple.
Conceptul de « homo sovieticus » e traducerea lui « sovek « , contractie de « sovetskii chelovek », adica « cetatean sovietic ». Biologic, nu e diferit de cel occidental, diferentiindu-se, poate, prin niste carente de vitamine, dar diferit din punct de vedere social. Va las sa-l cititi pe Zinoiviev, o sa intelegeti
dupa lectura.
Nu pot citi gindurile lui VT, dar ma indoiesc profund ca interesul domniei sale a fost orasul Isaccea.
Expresia pe care a utilizat-o, evident ironica, era construita, cred, dupa modelul cunoscutului « homo neanderthalensis », tot o notiune geografica, ca Isaccea.. Caracteristicile fiziologice ale domnului Crin Antonescu nu au fost abordate in acest caz in nici un fel.
Ciudat, nu comentati expresia « homo brucanus », a carei pertinenta iar fi trebuie sa va interpeleze cel putin tot atit ca « homo isaccensis » - era Silviu Brucan diferit biologic ? Folosirea ei in legatura cu domnul profesor Tismaneanu e socanta, pentru ca, incaodata, singurul lucru pe care il are in comun cu Silviu Brucan, este evreitatea.!..
Domnule doctor Manu,
Sint flatat de atentia cu care v-ati ocupat de mesajul meu.
Imi oare si mie tot atit de rau ca si Dvs, dar obiectile Dvs sint inacceptabile.
Probabil ca din cauza unei deformatii profesionale – ati studiat medicina – porniti de la ideea ca orice « speciere » nu poate fi decit biologica. Or va inselati., In afara « specierii » à la Linné, exista numeroase altele, indata ce renuntam sa ne gindim la « specie » doar din p. de v. biologic. O carte celebre a lui Johan Huizinga are ca titlu « homo ludens »., notiune imposibil de redus doar la biologic. Pot fi date multe alte exemple.
Conceptul de « homo sovieticus » e traducerea lui « sovek « , contractie de « sovetskii chelovek », adica « cetatean sovietic ». Biologic, nu e diferit de cel occidental, diferentiindu-se, poate, prin niste carente de vitamine, dar diferit din punct de vedere social. Va las sa-l cititi pe Zinoiviev, o sa intelegeti
dupa lectura.
Nu pot citi gindurile lui VT, dar ma indoiesc profund ca interesul domniei sale a fost orasul Isaccea.
Expresia pe care a utilizat-o, evident ironica, era construita, cred, dupa modelul cunoscutului « homo neanderthalensis », tot o notiune geografica, ca Isaccea.. Caracteristicile fiziologice ale domnului Crin Antonescu nu au fost abordate in acest caz in nici un fel.
Ciudat, nu comentati expresia « homo brucanus », a carei pertinenta iar fi trebuie sa va interpeleze cel putin tot atit ca « homo isaccensis » - era Silviu Brucan diferit biologic ? Folosirea ei in legatura cu domnul profesor Tismaneanu e socanta, pentru ca, incaodata, singurul lucru pe care il are in comun cu Silviu Brucan, este evreitatea.!..
Homo brucanus: intre Neanderthal si IsacceaPeter Manu - Luni, 28 Ianuarie 2013, 12:39
@ intelectual sovaielnic
"Homo neanderthalensis" reprezinta un stadiu in evolutia primatelor, nu o trimitere geografica.
Nici "Homo isaccensis" nu o trimitere geografica. Nu cred ca cineva interesat in viata politica a Romaniei poate extrage cunoastere din faptul ca Dl. Crin Antonescu s-a nascut in orasul Isaccea. Nici eu nu stiu ce l-a motivat pe profesorul Tismaneanu sa o foloseasca, si ar fi nedrept sa-i atribui motivatii malefice. Trebuie insa spus ca o asemenea formulare poate duce, subliminal, la marginalizarea si minimalizarea persoanei astfel numite.
Ca si pe dumneavoastra, ma preocupa faptul ca profesorul Tismaneanu este numit "un Homo brucanus". Reducerea la evreitate pe care o operati e rezonabila, dar cred ca va fi explicit evitata in articol. Mai degraba, vom citi paralele intre parcursul ideologic al celor doua personalitati.
"Homo neanderthalensis" reprezinta un stadiu in evolutia primatelor, nu o trimitere geografica.
Nici "Homo isaccensis" nu o trimitere geografica. Nu cred ca cineva interesat in viata politica a Romaniei poate extrage cunoastere din faptul ca Dl. Crin Antonescu s-a nascut in orasul Isaccea. Nici eu nu stiu ce l-a motivat pe profesorul Tismaneanu sa o foloseasca, si ar fi nedrept sa-i atribui motivatii malefice. Trebuie insa spus ca o asemenea formulare poate duce, subliminal, la marginalizarea si minimalizarea persoanei astfel numite.
Ca si pe dumneavoastra, ma preocupa faptul ca profesorul Tismaneanu este numit "un Homo brucanus". Reducerea la evreitate pe care o operati e rezonabila, dar cred ca va fi explicit evitata in articol. Mai degraba, vom citi paralele intre parcursul ideologic al celor doua personalitati.
referinte geografice si paraleleintelectual sovaielnic - Luni, 28 Ianuarie 2013, 14:36
Domnule doctor Manu,
Desigur ca ati scris prea repede. "homo neanderthalis" este, cum afirmati corect, "un stadiu in evolutia primatelor", dar nu numai asta. Bineinteles, este si o referire geografica, pentru ca valea Neander (Neanderthal) exista in Germania.
"Homo issacensis" e de asemenea o referinta geografiica, dar nu numai. VT a utilizat expresia , construita dupa modelul "neanderthlis" cu o irnoie evidenta. Geografie, dar si cultura !
Ma ingrijorati insa cind vorbiti de posibile paralele intre Silviu Brucan si VT : nu apartin acceasi generatii, n-au fost prieteni si nici macar bune cunostinte si, daca imi amintesc bine, VT a fost foarte critic impotriva lui SB. Atunci, care ar fi paralele posibile : VT n-a scris in "Scinteia" imediat dupa razbpoi, n-a fost reprezentantul României comuniste la ONU, nici presedintele Radioteleviziunii, etc.
Atunci, ce au in comun im afara de evreitate ? Oare expresia "homo brucanus" nu este un cod pentru "homo semiticus" ?
Desigur ca ati scris prea repede. "homo neanderthalis" este, cum afirmati corect, "un stadiu in evolutia primatelor", dar nu numai asta. Bineinteles, este si o referire geografica, pentru ca valea Neander (Neanderthal) exista in Germania.
"Homo issacensis" e de asemenea o referinta geografiica, dar nu numai. VT a utilizat expresia , construita dupa modelul "neanderthlis" cu o irnoie evidenta. Geografie, dar si cultura !
Ma ingrijorati insa cind vorbiti de posibile paralele intre Silviu Brucan si VT : nu apartin acceasi generatii, n-au fost prieteni si nici macar bune cunostinte si, daca imi amintesc bine, VT a fost foarte critic impotriva lui SB. Atunci, care ar fi paralele posibile : VT n-a scris in "Scinteia" imediat dupa razbpoi, n-a fost reprezentantul României comuniste la ONU, nici presedintele Radioteleviziunii, etc.
Atunci, ce au in comun im afara de evreitate ? Oare expresia "homo brucanus" nu este un cod pentru "homo semiticus" ?
Homo brucanus: antisemitism sau dezacord intre perceptie si realitatePeter Manu - Luni, 28 Ianuarie 2013, 15:52
@ intelectual sovaielnic
Mi-ati devenit drag (poate imi erati deja) si nu doresc sa continui o dezbatere in care luciditatea si adancimea dumneavoastra par sa fie reduse de treacerea printr-un filtru emotional.
A il acuza pe Dl. Cristea de reductio ad judeum (in cuvintele cuiva pe care il respect si admir mult) mi se pare nepotrivit inainte de citirea textului dansului. Cred ca articolul va ncerca sa demonstreze ca atat Silviu Brucan cat si Vladimir Tismaneanu s-au desprins de comunism mult inainte de ii face pe altii sa inteleaga aceasta schimbare. Se vor mentiona, sunt sigur, texte si activitati ale profesorilor Brucan si Tismaneanu din perioda 1970-1980.
Mi-ati devenit drag (poate imi erati deja) si nu doresc sa continui o dezbatere in care luciditatea si adancimea dumneavoastra par sa fie reduse de treacerea printr-un filtru emotional.
A il acuza pe Dl. Cristea de reductio ad judeum (in cuvintele cuiva pe care il respect si admir mult) mi se pare nepotrivit inainte de citirea textului dansului. Cred ca articolul va ncerca sa demonstreze ca atat Silviu Brucan cat si Vladimir Tismaneanu s-au desprins de comunism mult inainte de ii face pe altii sa inteleaga aceasta schimbare. Se vor mentiona, sunt sigur, texte si activitati ale profesorilor Brucan si Tismaneanu din perioda 1970-1980.
homo brucanus ?intelectual sovaielnic - Luni, 28 Ianuarie 2013, 18:21
Domnule doctor Manu,
Ma simt flatat ca m-ati indragit ! Putem evoca si ipoteza ca va eram drag deja inainte, ceea ce presupune un remarcabil simt al anticipatiei !
Fiind pedant, am vrut doar sa aduc niste precizari, privind conceptele uztilizate, care au permis, sper, sa clarificam discutia.
N-am avut inca neplacerea de a citi textul domnului Calin Radu Cristea, - poate Dvs., care faceti referinte la text l-ati avut intr-o avant-premiera confidentiala ? - dar deja reunirea sub eticheta de "homo brucanus" e profund socanta pentru motivele expuse in primele mele mesaje.
Ce paralele pot fi facute intre cei doi ? >In afara de evreitate, parcursul lor a fost foarte diferit.
In ultimul Dvs. mesaj, faceti o tentativa de paralela posibila : vorbiti de "profesorii Brucan si Tismaneanu". Aveti dreptate, amindoi au fost (sint in cazul lui VT) profesori. Aparent, paralela e valabila, dar daca sintem la curent ca SB a fost putin timp profesor la Scoala de ziaristica avind doar citeva clase de liceu - daca si-a dat sau nu bacalaureatul, nu e inca stabilit cu precizie - in timp ce VT a terminat facultatea cu media cea mai mare pe tara si apoi si-a dat doctoratul.. Stiind asta, paralela nu rezista.
Ma simt flatat ca m-ati indragit ! Putem evoca si ipoteza ca va eram drag deja inainte, ceea ce presupune un remarcabil simt al anticipatiei !
Fiind pedant, am vrut doar sa aduc niste precizari, privind conceptele uztilizate, care au permis, sper, sa clarificam discutia.
N-am avut inca neplacerea de a citi textul domnului Calin Radu Cristea, - poate Dvs., care faceti referinte la text l-ati avut intr-o avant-premiera confidentiala ? - dar deja reunirea sub eticheta de "homo brucanus" e profund socanta pentru motivele expuse in primele mele mesaje.
Ce paralele pot fi facute intre cei doi ? >In afara de evreitate, parcursul lor a fost foarte diferit.
In ultimul Dvs. mesaj, faceti o tentativa de paralela posibila : vorbiti de "profesorii Brucan si Tismaneanu". Aveti dreptate, amindoi au fost (sint in cazul lui VT) profesori. Aparent, paralela e valabila, dar daca sintem la curent ca SB a fost putin timp profesor la Scoala de ziaristica avind doar citeva clase de liceu - daca si-a dat sau nu bacalaureatul, nu e inca stabilit cu precizie - in timp ce VT a terminat facultatea cu media cea mai mare pe tara si apoi si-a dat doctoratul.. Stiind asta, paralela nu rezista.
Ultimul cuvint?Gheorghe Campeanu - Luni, 28 Ianuarie 2013, 20:44
"Ecce Homo..."
http://www.contributors.ro/cultura/nicolae-ceausescu-si-crin-antonescu-sau-homo-scornicestiensis-si-homo-isacciensis/
http://www.contributors.ro/cultura/nicolae-ceausescu-si-crin-antonescu-sau-homo-scornicestiensis-si-homo-isacciensis/
VT "homo brucanus"una donna romana - Marti, 29 Ianuarie 2013, 03:47
Incercarea de a vedea un atac tendentios, deja esuat prin simpla etichetare a lui VT drept "homo brucanus" sper ca este auzita de autorul articolului anuntat si caruia i se face cea mai mare reclama imaginabila in orasul de pe Dimbovita.
Inainte de a-l citi pe Radu Calin Cristea, razboiul a fost declarat, ambele parti gata sa lupte crincen de partea baricadei de la care VT va fi demascat sau a celei de la inaltimea careia "profesorul din america" va iesi pe un cal alb si dind cu tifla lui "homo brucanus". O lupta inutila atita timp cit il absolva de la inceput pe VT de eticheta "homo brucanus" doar pentru ca putea sa-i fi fost bunic si l-a mai si criticat al naibii de furios. Comentatorii ne spun ca doar "evreitatea" ramine punctul de intilnire al celor doi, singurul teritoriu de altfel atit de minat de prejudecati incit devine rizibil.
Mi-e imposibil sa asum ca autorul asteptatului articol ne pregateste o asemenea surpriza si sugerez alte conotatii posibile pentru acest produs dimbovitean de "homo brucanus", cite ceva lasat in urma de nenea Iancu, un fel de oportunism, de mitomanie si grandomanie jucate magistral de Eugen Ionescu, si lista e savuroasa, chiar cind e trista. Sa asteptam premiera ultimului numar al Observatorului din acest ianuarie 2013!
Inainte de a-l citi pe Radu Calin Cristea, razboiul a fost declarat, ambele parti gata sa lupte crincen de partea baricadei de la care VT va fi demascat sau a celei de la inaltimea careia "profesorul din america" va iesi pe un cal alb si dind cu tifla lui "homo brucanus". O lupta inutila atita timp cit il absolva de la inceput pe VT de eticheta "homo brucanus" doar pentru ca putea sa-i fi fost bunic si l-a mai si criticat al naibii de furios. Comentatorii ne spun ca doar "evreitatea" ramine punctul de intilnire al celor doi, singurul teritoriu de altfel atit de minat de prejudecati incit devine rizibil.
Mi-e imposibil sa asum ca autorul asteptatului articol ne pregateste o asemenea surpriza si sugerez alte conotatii posibile pentru acest produs dimbovitean de "homo brucanus", cite ceva lasat in urma de nenea Iancu, un fel de oportunism, de mitomanie si grandomanie jucate magistral de Eugen Ionescu, si lista e savuroasa, chiar cind e trista. Sa asteptam premiera ultimului numar al Observatorului din acest ianuarie 2013!
Homo... brucaniensis [sic!]Şerban Foarţă - Marti, 29 Ianuarie 2013, 15:06
Faptul că o (şi numai una) "poliţă în alb" dă naştere atâtor comentarii, ar merita un studiu psihosociologic aprofundat şi pertinent. - Recomand, pentru bibliografie, o carte rară (ca una ce a apărut la Tip. "Cartea românească" Cluj, în 1945), al cărei autor e George Em. Marica, anume "Psihologia mahalalei".
nu, nici macarnea marin - Marti, 29 Ianuarie 2013, 15:42
nu am avut timp de-a ceti comentariile de mai sus (presupun io, cam *prea "infocate").
Ma marginesc s-o scriu cam asha: ca, anume, amandoi (ca, vorbim despre Brucan &despre Tismaneanu, n-asha?) dupe parerea *mea*, au un anume "deficit" de credibilitate.
Un deficit de credibilitate pe care *nime*, da' *chiar nime* nu-l poate chiar "shterge" cu un burete oarecare, indiferent de cat de "cult", de "elegant", de cat de "argumentat" chiar este.
Pai, nu *chiar despre asta ar fi chiar vorba*, dragi prieteni?
Ca, de un deficit *chiar ca asta*, se chiar "bucura" chiar *romani* ne-numaratzi, chiar *aia despre care scrim noi chiar p-acilea*!
A transforma-o, discutzia, intr-o chestie "anti-semitica", mie mi se pare o *rautate* &o *prostie*.
Shi, *da*: mi se pare, &mie, cum ca, anume, fanfara *asta*, cu "incendiar", e cam de prost gust (venita din partea *Redactziei*).
Ca , dupa parerea *mea*, nu era nevoie de *nici un fel da famfara*, ca lucrushoarele-s *clare* de chiar *muuuuulta vreme*....
Nea Marin
Ma marginesc s-o scriu cam asha: ca, anume, amandoi (ca, vorbim despre Brucan &despre Tismaneanu, n-asha?) dupe parerea *mea*, au un anume "deficit" de credibilitate.
Un deficit de credibilitate pe care *nime*, da' *chiar nime* nu-l poate chiar "shterge" cu un burete oarecare, indiferent de cat de "cult", de "elegant", de cat de "argumentat" chiar este.
Pai, nu *chiar despre asta ar fi chiar vorba*, dragi prieteni?
Ca, de un deficit *chiar ca asta*, se chiar "bucura" chiar *romani* ne-numaratzi, chiar *aia despre care scrim noi chiar p-acilea*!
A transforma-o, discutzia, intr-o chestie "anti-semitica", mie mi se pare o *rautate* &o *prostie*.
Shi, *da*: mi se pare, &mie, cum ca, anume, fanfara *asta*, cu "incendiar", e cam de prost gust (venita din partea *Redactziei*).
Ca , dupa parerea *mea*, nu era nevoie de *nici un fel da famfara*, ca lucrushoarele-s *clare* de chiar *muuuuulta vreme*....
Nea Marin
Homo brucanusPeter Manu - Marti, 29 Ianuarie 2013, 19:16
@ Intelectual sovaielnic
Va marturisesc ca nu stiu nici un detaliu despre educatia lui Silviu Brucan, dar pot sa va asigur ca era profesor universitar la Facultatea de Medicina Generala din Bucuresti in anii in care am studiat acolo (1964-1970). Catedra era condusa de profesorul Constantin Gh. Dimitriu, un om remarcabil de inteligent si informat, seful clinicii in care am fost dupa absolvire intern prin concurs, la Spitalul de Urgenta Floreasca.
Va marturisesc ca nu stiu nici un detaliu despre educatia lui Silviu Brucan, dar pot sa va asigur ca era profesor universitar la Facultatea de Medicina Generala din Bucuresti in anii in care am studiat acolo (1964-1970). Catedra era condusa de profesorul Constantin Gh. Dimitriu, un om remarcabil de inteligent si informat, seful clinicii in care am fost dupa absolvire intern prin concurs, la Spitalul de Urgenta Floreasca.
@ Peter Manu O glumastudent la Medicina - Marti, 29 Ianuarie 2013, 19:50
Brucan, chiar el, "ilustrul" jurnalist al Scinteii, cel pe care PRO TV-ul, in anii 2000, il cultiva ca pe un profesionist al analizei politice, Silviu Brucan insusi sa fi fost profesor la Facultatea de Medicina Generala din Bucuresti? Faceti glume, domnule Peter Manu? sunteti prost informat? Sau incercati vigilenta cititorilor?
Profesorul BrucanPeter Manu - Marti, 29 Ianuarie 2013, 21:37
@student la medicina
Domnule coleg, desi au trecut aproape 50 de ani de atunci, sunt sigur ca Silviu Brucan era profesor la Facultatea de Medicina Generala. Detaliul poate fi usor confirmat prin Internet.
Domnule coleg, desi au trecut aproape 50 de ani de atunci, sunt sigur ca Silviu Brucan era profesor la Facultatea de Medicina Generala. Detaliul poate fi usor confirmat prin Internet.
CLAR : Nici Rasism, Nici AntisemitismDeSpreAdevăruri - Marti, 29 Ianuarie 2013, 22:06
Prea Multe Asemănări Tulburătoare.
Începînd cu originea sănătoasă şi sfîrşind diabolic cu capcanele permanente presărate printre cuvinte, idei, şi alte subtile invizibile matrapazlîcuri şi gogoriţe propagandistice.
Cineva pe-aici doreşte doftoriceşte, să inducă cu tot dinadinsul, în capul oamenilor Erori Fatale False Idei, stimabilul domn Peter Manu este atît de insistent pe o cale atît de bine cunoscută, greşită şi instigatoare, încît penibilă.
Alţii şi mai subtili aduc vorba despre mahalaua psihologiei undeva printre mahalalele totalitariste româneşti, de parcă în acest spaţiu mioritic ai putea scăpa neatins de morb .
Prea multe genii într-un loc atît de strîmt.
Păcat ! Trist !
Începînd cu originea sănătoasă şi sfîrşind diabolic cu capcanele permanente presărate printre cuvinte, idei, şi alte subtile invizibile matrapazlîcuri şi gogoriţe propagandistice.
Cineva pe-aici doreşte doftoriceşte, să inducă cu tot dinadinsul, în capul oamenilor Erori Fatale False Idei, stimabilul domn Peter Manu este atît de insistent pe o cale atît de bine cunoscută, greşită şi instigatoare, încît penibilă.
Alţii şi mai subtili aduc vorba despre mahalaua psihologiei undeva printre mahalalele totalitariste româneşti, de parcă în acest spaţiu mioritic ai putea scăpa neatins de morb .
Prea multe genii într-un loc atît de strîmt.
Păcat ! Trist !
@ Peter Manu: si ce preda...student la Medicina - Marti, 29 Ianuarie 2013, 22:27
... domnul profesor Silviu Brucan la Facultatea de Medicina Generala? la catedra condusa de MEDICUL Constantin Gh. Dimitriu? ne puteti spune daca l-ati avut profesor, daca ati audiat vreun curs al PROFESORULUI Silviu Brucan?
Silviu Brucan la Facultatea de medicina din BucurestiPeter Manu - Marti, 29 Ianuarie 2013, 23:26
@ student la medicina
Cred ca se numea Catedra de Stiinte Sociale (s-ar putea sa ma insel). Pentru seria mea a tinut cursul de socialism stiintific prof. dr. C. Gh. Dimitriu in anul II (1965-1966). Mi-a ramas in memorie locatia catedrei: prima usa dubla cand urcai treptele dinspre holul Facultatii sa o iei la dreapta pe coridorul catre Amfiteatrul Mare. Ce e acum acolo?
Cred ca se numea Catedra de Stiinte Sociale (s-ar putea sa ma insel). Pentru seria mea a tinut cursul de socialism stiintific prof. dr. C. Gh. Dimitriu in anul II (1965-1966). Mi-a ramas in memorie locatia catedrei: prima usa dubla cand urcai treptele dinspre holul Facultatii sa o iei la dreapta pe coridorul catre Amfiteatrul Mare. Ce e acum acolo?
Silviu Brucan; biografia IICCMERPeter Manu - Marti, 29 Ianuarie 2013, 23:46
@ student la medicina
Iata confirmarea, citata din biografia lui Silviu Brucan produsa la IICCMER:
"Astfel, a fost profesor de ziaristică la Universitatea Bucureşti (1948 - 1949) şi de ştiinţe sociale la Institutul de Arhitectură (din 1949). Până în 1978, atunci când s-a pensionat, a mai predat cursuri de socialism ştiinţific la Institutul de Construcţii şi la cel de Medicină şi Farmacie (din 1966). Ca profesor, a mai ţinut cursuri şi prelegeri la universităţi din Statele Unite, Franţa şi Japonia, şi a fost vicepreşedinte al Asociaţiei de Studii Internaţionale (1984 - 1985). "
Iata confirmarea, citata din biografia lui Silviu Brucan produsa la IICCMER:
"Astfel, a fost profesor de ziaristică la Universitatea Bucureşti (1948 - 1949) şi de ştiinţe sociale la Institutul de Arhitectură (din 1949). Până în 1978, atunci când s-a pensionat, a mai predat cursuri de socialism ştiinţific la Institutul de Construcţii şi la cel de Medicină şi Farmacie (din 1966). Ca profesor, a mai ţinut cursuri şi prelegeri la universităţi din Statele Unite, Franţa şi Japonia, şi a fost vicepreşedinte al Asociaţiei de Studii Internaţionale (1984 - 1985). "
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu