Anunţ publicitar al Statului Român in ziarele mari ale lumii:

Cine a putut, ştiut şi vrut a plecat.

Avem nevoie de ajutor!
Plătim la nivelul pieţei.
Preferăm vorbitori de Româna!

______________________________


poante § intelart § cafeneaua
© 2005
cel mai vechi blog peromaneste

14.1.13

In Capitalism fie esti hrana, fie te hranesti

here is lunch

Distinsul Radu Golban pune o intrebare speciala pe pagina sa de FaceBook:


Ar fi dorit Eminescu România în UE?
www.cotidianul.ro



Cu impresionantul ei patrimoniu cultural cu tot, Europa traversează o criză economică al cărei sfârşit încă nu se arată. Nici zestrea culturală şi istoria popoarelor europene nu rămân scutite de asprimea crizei şi transformă bijuterii ale culturii universale în gaj pentru Fondul Monetar. Am putea aşadar chiar să ne considerăm fericiţi că, din patrimoniul nostru cultural, Eminescu nu este un Acropole clădit din piatră, ci din cuvinte şi idei, care, după ce a mai trecut şi tăvălugul lui Patapievici peste el, ar fi fost girat finanţei mondiale.

Expresia tocită de „intrare în Europa” redă un fenom politic mult mai vechi decât procesul actual de integrare a României în UE. Graţie preocupării eminesciene cu modelul şi consecinţele integrării României în structurile europene ale secolului al XIX-lea, comemorându-i ziua sa de naştere, dăm măcar dovadă de maturitate în dezbaterea subiectului „Europa”, chiar dacă suntem codaşii actualului clasament de integare.

Spre deosebire de subiectele universale din poezia sa, gazetarul Eminescu este, în privinţa gândirii economice, arhitectul uitat al unui răspuns românesc în plin asediu economic strain asupra tânărului stat român. Oarecum firesc ca frământările sentimentale ale acestui mult prea sensibil suflet al neamului puse în versuri să fie probleme nerezolvabile ale omenirii, însă de neconceput este ca România să revină astăzi în relaţie cu Europa, pe cale politică şi economică, la problemele de fond de acum mai bine de un secol. În opinia lui Eminescu, preţul plătit de către tânărul stat pentru suveranitatea dobândită la Conferinţa de la Berlin în 1878 a însemnat concesii economice păguboase şi renunţarea la dreptul naţional asupra Dunării. Replica lui Eminescu din vârf de condei la asaltul marilor puteri asupra economiei naţionale - similar de altfel cu destinul României din zilele noastre - este totodată şi o călăuză pentru a înţelege mai bine interesele Europei, dacă nu şi o obligaţie morală de a reformula în memoria sa azi un răspuns românesc. Născut, între altele, din ambiţia lui Bismarck şi mutilat pentru cerşit şi conceput pentru a servi penetraţiei industriale austro-ungare şi germane, statul naţional român a rămas cu handicapul subdezvoltării, numit în termeni tehnici „dezvoltare naturală”.

Diferit de alţi junimişti, Eminescu nu a popularizat cu insistenţă cultura, filozofia sau economia germană fără a ţine cont şi de particularităţile româneşti în asimilarea unor modele străine de dezvoltare economică. Şcoala veche germană şi întregul curent de idei de formaţiune germană se bazează pe principii evoluţioniste de dezvoltare organică şi respinge orice formulă naţională, care ar încălca mersul natural al istoriei prin acte arbitrare, precum revoluţii sau intervenţii ale statului în economie. Şi Eminescu este adeptul acestui model al dezvoltării societăţii moderne pe cale evolutivă, dar nu fără a-i da o conotaţie românească. Marea popularitate a principalilor autori germani ai vechii şcoli eonomice, contemporani ai lui Eminescu, precum Fridrich List, Karl Knies sau Gustav Schmoller, şi orientarea lor naţionalistă îi fac să fie printre autorii preferaţi ai gânditorului român. În rafinarea ideilor lui List, interesul naţional al românilor a stat desigur pentru Eminescu mai presus decât naţionalismul german, trecând cu vederea peste maliţiozitatea lui List faţă de România. Nici că Dunarea ar fi pentru nemţi precum Nilul pentru egipteni şi nici că spaţiul german se întinde de la Helgoland la gurile Dunării nu au dat curs unei polemici din partea lui Eminescu vizând conceptul de imperialism continental german propagat de List. A-l aplica însă pe List, Eminescu recomanda pentru propăşirea economiei româneşti un protecţionism economic la scară mai mică, la nivelul României, tocmai pentru a asigura meşteşugului autohton şi agriculturii o posibilitate de dezvoltare organică şi firească. Europa visată de List este astăzi un mare spaţiu economic structurat la nivel intern după principii de liber-schimb şi diviziune a muncii, dar şi protecţionism faţă de exterior. Ironia soartei însă este că ceea funcţioneazăpe scară europeană în favoarea Germaniei este identic cu ceea ce nu rezonează pentru România pe aceeaşi scară. Eminescu nu ar fi agreat nici astăzi integrarea României în UE în maniera unui import brut de principii şi „forme fără fond”, ci ar fi sugerat implementarea aceluiaşi mecanism de piaţă aplicat cu succes în cadrul Europei, în favoarea centrului şi în detrimentul periferiei. De ce nu ar fi valabil, în interiorul frontierelor României, sub protecţia unui zid vamal pentru dezvoltarea agriculturii şi industriei, ceea ce este valabil pentru List prin definirea teritorială a unui univers european german. Eminescu ne-ar fi avertizat să nu confundăm politica mercantilă a Bruxelles-ului cu liberalismul politic şi orientarea culturală a României spre Occident.

Ceea ce este şi astăzi un pivot al economiei de succes germane în concepte teleogice de subordonare a statului sub principii canonice şi propensiuni de universalitate se prezintă pe aceeaşi linie de continuitate cu privaţiunile austerităţii. Definirea unor obiective – fie prin pactul fiscal sau alte exigenţe ale Europei – duc după dogma Bruxelles-ului, în ultimă instanţă, la subdezvoltare.

A înţelege mesajul lui Eminescu înseamna a ne cunoaşte un interes naţional, articulat după o paradigmă de succes, fiind creatori ai unui drum românesc de propăşire în Europa şi mai puţin un ingredient în reţeta altora.








Iata si raspunsul peromaneste:




Mda, ma intreb daca Eminescu aflase de Capitalism, scrierile lui Marx fiind relativ proaspete, iar o istorie a acestui sistem de productie nescrisa pana la acel moment.

Noi la timpul asta am aflat ca motorul cel mai teribil de dezvoltare cunoscut de umanitate este capitalismul, iar acesta se spijina pe puterea banului ce pune democratia in/ca fatza.

Asa ca sa revenim la intrebare, despre care Eminescu e vorba, cel de atunci sau cel care ar fi trait printre noi acum? Cel de atunci ar spune NU, pe eminestii de acum am fost conditionati sa nici nu-i mai bagam in seama.

Radu, n-as merge inapoi la Eminescu, ci la Petre Tutea:

"În Consiliul de Miniştri am vrut să lămurim problema aceasta, cum să se limiteze creşterea populaţiei, iar eu am fost de părere că românii trebuie să se înmulţească ca sardelele, sa creeze o superindustrie ultramodernă, să se înarmeze pînă în dinţi şi să se ducă în vizită războinică la popoarele vecine, culcîndu-le la pămînt. Şi asta am gîndit-o în România! Îmi spunea un ministru: Sînteţi cinic, domnule director. I-am răspuns: Nu. Sînt excesiv de patriot, domnule ministru. Eu gîndeam ca naţionalist, bineînţeles. N-am avut încotro. Sînt un imperialist…
Eu am făcut un haz ca secretar al Comisiei economice, spunîndu-le: Domnilor, eu aş vrea să crească populaţia României, pînă-ntr-acolo încît la Athénée Palace sa poată să mănînce toţi mămăligă cu fasole!
Eu aveam nişte planuri pentru poporul român: cucerirea Bulgariei şi a Ucrainei, într-o fază istorică, şi mai tîrziu vom mai vedea… Dar nu poţi cuceri cu minciuni democratice şi cu un popor din care cinci milioane mănîncă doar de trei ori pe săptămînă…"

Adica in Capitalism fie esti hrana, fie te hranesti. Restul sunt colonii sau revolutii colorate in drumul spre colonii. Desigur, toate cele scrise mai sus trebuie luate mutatis mutandis.



Lunch

Da click aici ca sa vezi totul! VREI SA-I INTALNESTI? cin s-aseamana s-aduna la facebook peromaneste

Un comentariu:

peromaneste spunea...

Dan Ghelase Intradevar, Ardealul este romanesc numai datorita natalitatii superioare a romanilor...Invers, azi situatia este extrem de grava...natalitatea romanilor scazand abrupt, in contrast cu cea a tiganilor...vertiginoasa...


Pe Romaneste La scaderea natalitatii se mai adauga si emigrarea in masa a celor ce stiu, pot si vor.


Marius Eugen Opran Radu, cine crezi ar putea sa faca o analiza comparativa ref. ce s-ar fi intamplat daca mergeam cu rusii pe energie si ca piata de desfacere pentru produsele noastre, iar cu chinezii pe infrastructura, industrie si transporturi versus aderarea noastra la UE. Ar mai putea intra in gasca din prima varianta si indienii, eventual tarile din Golf. PIB, credite, venit pe cap de locuitor, investitii in educatie, sanatate si cultura, sume investite in infrastructura, cresterea capacitatii de productie de energie, valori salarii, pensii ajutoare sociale - in varianta I si in varianta II. Am incercat sa creionez ceva, dar este o munca de Sisif. Ar fi foarte interesant insa daca s-ar putea face o asemenea comparatie. Poate ni s-a defectat busola si noi nu stim. Restul sunt povesti si lozinci - oamenii vor o viata mai buna, asta-i esentialul. Oricum, acum este cam prea tarziu ca sa mai schimbam macazul - am intrat la stapan si mai si dam din coada de bucurie ce tari suntem, pana ne vine o noua directiva si atunci intelegem cam pe unde suntem si mai ales cum suntem tratati. Colonialismul geografic era mai uman decat cel economic. O spun si eu asa duminica seara, intr-o doara, permitandu-mi sa filozofez la ore tarzii. Mai bine ma duc la culcare ca sa pun punct filozofiei. Cine stie ce prostii mai spun!

Pe Romaneste @ Marius Eugen Opran

Acesta este genul de exercitiu istoric contrafactual. Nu stiu cui ar fi de folos in afara impatimitilor de istorie--vezi discutiile ce pun sub semnul intrebarii intrarea Regatului Unit in Razboiul I (si chiar II) Mondial...

In cazul nostru, la indemana ar trebui sa fie exercitiile de genul celui practicat de Radu, Ilie Serbanescu si prea putini altii de demitologizare a prostioarelor neocoloniale. Pe baza acestora putem extinde conversatia si interactiona mai profitabil cu Cluburile. Deocamdata suntem covarsiti de servilismul celor ce ne conduc.

Google
 

Postări populare