Anunţ publicitar al Statului Român in ziarele mari ale lumii:

Cine a putut, ştiut şi vrut a plecat.

Avem nevoie de ajutor!
Plătim la nivelul pieţei.
Preferăm vorbitori de Româna!

______________________________


poante § intelart § cafeneaua
© 2005
cel mai vechi blog peromaneste

29.4.12

la 1 Decembrie 1918, n-am auzit să fie vreo manifestaţie împotriva Unirii


Card Christmas 2010 Magyar, originally uploaded by Rimager.

Cine eşti tu Istvan, era să zic, "fiu de dac"?

Sunt un om simplu, nu sunt născut din spuma mării şi nici nu sunt vreun fiu de grof. Sunt de loc din Deva, da’ o trebuit să mă "mărit" în Bucureşti. Am stat înainte în Austria, apoi în Spania, am cunoscut-o pe nevastă-mea pe internet, m-am mutat în Bucureşti şi de şapte ani aici îmi duc viaţa.

Din ce te întreţii?

Am o firmă de turism, aduc străinii şi îmi laud ţara, dar prea mult nu am de lăudat căci ei văd singuri ce se întâmplă, vin iniţial cu idei preconcepute şi apoi rămân cu o impresie extraordinară.

Şi unde-i duci?

Conform programelor pe care şi le aleg. Cele mai frecventate destinaţii sunt Castelul Bran, Castelul Peleş, Braşovul, Delta, Bucovina, Clujul şi Sighişoara. Am un "magazin" pe internet, care din cauza politicilor lui Boc, cu impozitul ăsta forfetar, era gata să dea faliment. Acum merge cam prost, dar merge. Eu merg cu turiştii, le arăt, le explic, îi cazez, îi fac să se simtă bine.

Înseamnă că trebuie să ai solide cunoştinţe de istorie şi geografie…

Nu-i chiar atât de simplu, trebuie să ai ceva la bază şi să ştii cum să te comporţi cu oamenii, altfel n-ai făcut nimic! Trebuie să te pui în locul celui care-i în faţa ta, să ştii ce aşteptări ar avea de la tine şi dacă acţionezi în consecinţă, totul este extraordinar.

Cu ce-ar trebui să te ajute statul român?

Chiar cu nimic, numai să nu mai inventeze impozite imposibile, să mă lase-n pace!

Nu se uită ciudat oamenii la tine când aud că te cheamă Janos sau Istvan?

În Bucureşti, multă lume nu ştie că sunt ungur. Ei cred că sunt ba finlandez, ba olandez, ba "ciuciurez", sunt contrariaţi cât de bine vorbesc româneşte. Şi eu le spun: "Stai că sunt român că sunt născut aici…" şi apoi urmează "Aha, eşti ungur, ahaaa…". Nu pot să spun că am avut probleme e acest gen.

Păi nu sunt ungurii răi şi românii buni şi viceversa?

Asta-i o problemă de istorie recentă. De exemplu, la 1 Decembrie 1918, n-am auzit să fie vreo manifestaţie împotriva Unirii, dimpotrivă, maghiarii şi saşii din Transilvania au vrut neapărat să se unească cu Ţara că le-a mers mult mai bine decât sub jugul habsburgic. Ceea ce s-a întâmplat ulterior a ţinut de un context, cel al nazismului, şi important este să nu se mai repete istoria. Problema e că nu se cunoaşte prea bine istoria adevărată, cu intrarea hortyştilor şi cu evreii şi cu multe altele.

E normal să mai existe prin lume partide pe criterii etnice, şi mă refer aici, după cum probabil intuieşti, la UDMR?

Nu e normal, nici măcar nu este partid, este o uniune creată să apere interesele cetăţenilor maghiari din România. Dar în afara faptului că au pus câteva plăci în secuime la intrarea în localităţi, faţă de perioada ceauşistă nu s-a schimbat nimic. Dar întotdeauna, înainte de alegeri, ei se trezesc să spună că suntem în pericol să ni se ia drepturile, la educaţie, la cultură, la identitate. Eu am făcut pe vremea lui Ceauşescu şcoala în limba maghiară - primele patru clase - şi ca să nu păţesc cum a păţit soră-mea de-a făcut opt clase în maghiară, iar la liceu, din premiantă era să rămână corigentă, am hotărât să continui şcoala în română - deşi aveam multe alte variante pentru a-mi fi mai bine.

Ce te consideri tu de fapt? Cine eşti?

Înainte de toate sunt român, de etnie maghiară, căci am cetăţenie română, n-am altă cetăţenie să mă pot considera altceva.

Nu te doare totuşi sufletul când vezi ce se întâmplă în ungurime, cu românii, dar mai ales cu ungurii?

Sincer, da, dar totul este din vina UDMR-ului, o pacoste pentru România, ei sunt singurii responsabili de tot ceea ce se întâmplă acolo. Dacă nu "măcinau" sistematic totul înainte de alegeri, era în regulă. De exemplu, pe Verestoy Attila cine l-a întrebat de unde are el atâtea sute de milioane de euro? Mergeţi în secuime şi veţi vedea câte dealuri au fost defrişate, dezgolite total. Şi oamenii spun: "Păi, Attila…". Attila ştiu că era "biciul lui Dumnezeu" şi nu se ocupa cu defrişări ilegale de păduri!

L-a lăsat cineva, aşa cum şi UDMR a fost lăsată la guvernare…

Aşa or fost conjuncturile politice, şi toate partidele de la guvernare - şi PSD şi PNL şi PDL - au făcut acelaşi compromis nociv.

Uite că s-a cam terminat cu ciolanul udemerist…

Mă bucur de nu vă puteţi imagina! (he, he…) Era cazul, căci ce-i prea mult strică! Din punctul meu de vedere, ar trebui să-şi structureze ideile şi să meargă fiecare la diverse partide, de stânga, de centru, de dreapta, şi să-şi susţină cauza din interiorul acelor partide. Aşa este normal şi legal. De-asta avem democraţie! Nu e nevoie să faci uniuni care nu reprezintă pe nimeni la ora actuală. Staţi să vedeţi că acum fiind trei partide maghiare, nu va intra niciunul în parlament.

Care ar fi soluţia de ieşire din criza politică şi socială în care ne aflăm?

Nu prea văd soluţii de moment, e greu, şi cred că această criză e generată de fiecare dintre noi în parte. Cred că trebuie să începem să dialogăm, să-l vedem şi pe cel de lângă noi, să nu ne mai ascundem după degete. Eram în stare la un moment dat, în Piaţa Universităţii, să fiu chiar violent când vedeam pancartele cu PDL=USL, pentru că Năstase şi Tăriceanu la un loc n-ar fi putut să ajungă la jaful la care-au ajuns ăştia, dar m-am cam dezumflat când am văzut că toate leprele au fost acceptate în USL.

Să nu-mi spui că eşti şi naţionalist…!?

Naţionalist-extremist, nu, dar patriot cu siguranţă. Am stat atâta vreme prin străinătate, am trăit pentru a munci, poate "8 zile pe săptămână" şi nu am muncit pentru a trăi. Eşti al nimănui, un roboţel, o parte dintr-un mecanism, fără prieteni, materie fără spirit. Am venit acasă şi chiar şi cu "forfetarul" lui Boc, parcă tot e mai bine alături de prieteni, de familie, de vecini.

Niciun comentariu:

Google
 

Postări populare