Anunţ publicitar al Statului Român in ziarele mari ale lumii:

Cine a putut, ştiut şi vrut a plecat.

Avem nevoie de ajutor!
Plătim la nivelul pieţei.
Preferăm vorbitori de Româna!

______________________________


poante § intelart § cafeneaua
© 2005
cel mai vechi blog peromaneste

29.3.12

doua puncte de vedere ce se exclud unul pe altul


din Adevarul
Consilierul prezidenţial Iulian Chifu consideră că, după desemnarea belicosului Dmitri Rogozin ca „trimis special al Federaţiei Ruse pentru Transnistria“, România trebuie să revină la „agenda de securitate“ în zonă.

„Adevărul" vă prezintă, în exclusivitate, o analiză explozivă ce-l are ca autor pe Iulian Chifu, consilier prezidenţial pentru afaceri strategice, securitate şi politică externă. Tema analizei este raportarea României la noua situaţie de la Răsărit, în condiţiile în care Federaţia Rusă l-a desemnat „trimis special pentru Transnistria", numindu-l şef al părţii ruse în Comitetul de cooperare interministerială Federaţia Rusă - Republica Moldova, pe Dmitri Rogozin, un diplomat belicos, care s-a remarcat prin numeroase declaraţii agresive la adresa României.

În acest context, Iulian Chifu - care este şi profesor de analiză de conflict şi decizie în criză la SNSPA Bucureşti (Şcoala Naţională de Ştiinţe Politice şi Administrative) - consideră că securitatea în Estul Europei, incluzând spaţiul ex-sovietic, trebuie să redevină o prioritate a politicii externe a României, ca şi a Uniunii Europene.Publicăm integral analiza semnată de consilierul prezidenţial Iulian Chifu.

Revenirea la agenda fundamentală de securitate

În 1992, odată cu alegerea ca preşedinte a lui Bill Clinton, la nivel global se demonstra că problematica economică reprezintă o temă mult mai importantă pentru populaţia americană decât agenda de securitate, sfârşitul Războiului Rece sau Războiul din Golf. Clinton câştiga în faţa lui George Bush cu o tiradă specifică şi celebră, creată de strategul de campanie James Carville, „It's economy, stupid!".

Cred că numirea lui Dmitri Rogozin în postura de „trimis special pentru Transnistria" şi şef al părţii ruse în Comitetul de cooperare interministerială Federaţia Rusă - Republica Moldova, păstrându-şi poziţia de vicepremier pentru industria militară şi agenda critică în privinţa scutului antirachetă, este un semnal opus, un „hard landing"- ca să păstrăm conceptele economice - în securitate, o trezire bruscă şi revenire la realitatea strategică şi agenda fundamentală de securitate.

Practic, prin această numire, Europa şi America deopotrivă primesc un semnal solid că miza regiunii transnistrene, cu tot ce înseamnă ea geopolitic, în termeni de securitate şi relevanţă simbolică, s-a schimbat dramatic, că greutatea Moscovei s-a aşezat solid şi pe un termen de durată pe problematica regiunii separatiste nistrene a Republicii Moldova. Iar dimensiunea unui asemenea semnal nu poate să treacă neobservată, în niciun caz nu poate să nu primească un răspuns adecvat.

România este în situaţia în care trebuie să dea tonul şi să asume că a înţeles acest mesaj şi că ridică de jos mănuşa aruncată, că nu trimite în derizoriu şi nici nu desconsideră acest gest de început de nou mandat al lui Vladimir Putin - deşi numirea a făcut-o formal preşedintele încă în funcţie, Medvedev.

Pentru a arăta seriozitatea unei asemenea numiri simbolice, precum şi nevoia unei susţineri mai puternice cu resurse diplomatice, simbolice şi politice a situaţiei de lângă graniţele UE şi ale NATO, România trebuie să dea un semnal foarte clar printr-o numire adecvată şi o asumare a problematicii securitare la frontiera estică la un nivel politic de prim rang. Acestea sunt necesare pentru ca aliaţii din NATO, partenerii din Uniunea Europeană şi Partenerul Strategic american să reacţioneze în consecinţă şi să-şi amplifice şi reprezentarea, şi interesul, şi greutatea strategică în acest punct nodal al globului în care am primit şah.

Statele Unite ale Europei şi Tratatul Fiscal, alături de întreaga preocupare pentru finanţele lumii libere şi sănătatea dezvoltării economice viitoare, sunt probleme de prim-plan care au acaparat atenţia politicienilor şi a publicului ca reacţie la criza economică şi criza datoriilor suverane. Însă nu trebuie să uităm componenta esenţială pe care o abordează numirea lui Rogozin: cea securitară.

Revenirea la agenda de securitate e absolut necesară, pentru că deja s-a pierdut prea mult timp, iar cultura impusă de soluţia germană la criză, austeritatea şi controlul cheltuielilor publice au transformat politica în contabilitate şi au scos de pe agendă componente importante ale acţiunii conducătorilor naţiunilor europene, în special. Numirea lui Rogozin readuce securitatea în prim-plan.

În acest context, credem că problematica securitară trebuie reabordată în cheie prioritară. Asumarea de către Bucureşti a unei noi prioritizări în agendă devine obligatorie: trebuie să revenim la legăturile euroatlantice şi la agenda de securitate, ce presupune identificarea de resurse comune suplimentare gestionate eficient - se apropie doar Summitul NATO de la Chicago; trebuie să amplificăm o formulă diplomatică de reafirmare a intereselor strategice ale României în context aliat, al reuniunilor europene şi al parteneriatelor strategice, pentru a antrena şi coagula resursele pe tema redesenatei mize de pe Nistru; trebuie să catalizăm propriile resurse pentru capabilităţile de apărare şi pentru a prelua semnalul nevoii ridicării subiectului nistrean, al evoluţiilor la vecinătatea estică, la un nivel politic şi simbolic mult superior, cu resurse aferente, în format bi-partizan sau non-partizan, pentru că subiectul se află sub imperiul interesului naţional.

Revenirea la agenda de securitate nu poate evita discuţia privind resursele pentru capabilităţile care se epuizează şi de care Armata română are nevoie: avioane multirol pentru poliţia aeriană, sistemul antiaerian, elemente şi capabilităţi pentru apărarea teritoriului naţional şi resurse pentru cunoaşterea situaţiei la graniţa răsăriteană a României, a UE şi a NATO.

Urmează o şedinţă CSAT care ar trebui să operaţionalizeze preocuparea şi să răspundă la întrebările şedinţei precedente în legătură cu soluţia preconizată pentru înzestrarea Armatei. Dar şi alte subiecte complementare se impun pe agenda de securitate a României.

Fireşte că noul Mr. Securitate trebuie să fie un diplomat, un personaj echilibrat şi bun profesionist, cu susţinere politică solidă şi dincolo de majoritate. Scopul nu e de a da replica preconizatelor tirade ale lui Rogozin, ci, din contră, de a proba mult mai mult echilibru şi cunoaştere în problematică, activitate diplomatică susţinută, ieşiri publice mai bine ţintite şi relevante pentru efectul de antrenare şi coagulare al sprijinului aliat.

Mai mult, problematica securitară relansată ar trebui să exceadă politica partinică şi să evite antrenarea în agenda electorală a anului curent. În plus, agenda securitară trebuie să privească, în mod specific, la Republica Moldova şi regiunea separatistă nistreană.

E momentul să depăşim rezervele şi poziţia defensivă în care ne-am aşezat singuri şi cu ajutorul altora şi să ne afirmăm clar şi răspicat şi interesele, şi legitimitatea abordării temelor securitare la Răsărit. Astfel vom putea evita debalansarea situaţiei în care dorinţa unei soluţii la nivel geopolitic global sau european să genereze presiune exclusivă pe Chişinău, odată ce, la Tiras­pol, Rusia a aşezat toată greutatea unui viceprim-ministru pentru structurile de forţă inflexibil şi vocal, agresiv în afirmaţii şi poltron, al cărui rol de intimidare a fost probat în repetate rânduri, ca şi conţinutul naţionalist velicorus al dis­cursului său.

"Decizia României de a găzdui elemente ale sistemului american de apărare antirachetă la Deveselu este un cal traian.''

"Poate că românii cred că sunt administratori ai interceptorilor de rachete, dar nu sunt altceva decât nişte miei de sacrificiu. ''

"În unele ţări europene există politicieni, ce ocupă un loc important, care vorbesc în mod deschis despre ideile naziste.''

Naţionalistul Dmitri Rogozin

Rogozin, un politician de orientare naţionalistă, a fost ambasador al Rusiei la NATO în perioada 2008-2011. La finalul anului trecut, el a fost numit în funcţia de vicepremier însărcinat cu complexul militaro-industrial rus. În februarie, preşedintele Medvedev i-a mai încredinţat o sarcină, aceea de a conduce negocierile Moscovei cu NATO privind scutul antirachetă.

Înainte de a fi ambasador la NATO, Rogozin a avut o misiune similară celei din Transnistria - negocierea chestiunilor legate de enclava Kaliningrad, înainte de aderarea ţărilor baltice la NATO. Rogozin a fost numit în aceeaşi zi în două funcţii care vizează Republica Moldova: reprezentant special al Kremlinului pentru conflictul transnistrean şi preşedinte al Comisiei interguvernamentale pentru cooperare economică cu Republica Moldova.


din Cronica Romana

Articolul consilierului prezidențial pentru afaceri strategice, securitate şi politică externă Iulian Chifu, întitulat ”Mesaj de la Cotroceni, după o provocare a Rusiei” provoacă numeroase nedumeriri, principala fiind ”ce caută acest personaj la Cotroceni?”. Aspectul cel mai jenant al situației constă în faptul că specializarea declarată a profesorului Chifu este ”analiză de conflict și decizie în criză” și că actualii studenți de la SNSPA au nefericirea să învețe această materie sub auspiciile acestui neoconservator nostalgic și inadaptat la realitatea actuală.
În lumea imaginară în care trăiește destinsul consilier prezidențial vremurile bune par să se fi terminat prin 1992, când Clinton câștiga alegerile din SUA după o campanie în care a pus accentul pe economie și nu pe rolul Americii de jandarm mondial. Presupunem totuși că în perioada celor două mandate ale președintelui Bush Jr, strategul de la Cotroceni se simțea destul de bine, având o mentalitate perfect adaptată la cea neoconilor de la Washington, deși astăzi domnul Chifu se sfiește să elogieze acele timpuri, probabil din cauza faptului că mandatele lui Bush au pus bazele dezastrului economic de astăzi.
O altă frustrare cu care trăiește strategul Chifu constă în faptul că politicienii europeni și americani sunt preocupați astăzi de probleme economice și nu de ”agenda de securitate”. Probabil, analistul de la Cotroceni duce dorul timpurilor în care economia americană era relativ funcțională și SUA aveau posibilitatea și dorința să cheltuiască sume-record de bani pentru a cumpăra noi ”jucării” pentru Pentagon și a finanța multiplele ”studii de securitate regională”. În Europa de astăzi, Iulian Chifu deplânge existența ”soluției germane la criză, care a transformat politica în contabilitate” și a scos de pe agenda europeană aspectul de ”securitate”. Trebuie remarcat că în ultimul timp, ”experții de politică externă” asociați cu puterea de la București (Dungaciu, Chifu etc.) au reușit nu doar performanța de a înrăutăți relațiile cu Rusia, fără a obține vreun beneficiu vizibil, dar și performanța de a-și exprima în public opinii destul de agresive și disprețuitoare la adresa Berlinului. Sugerăm distinșilor ”intelectuali” să ia în calcul faptul că memoria ”contabililor” de la Pullach este extrem de bună.
Disperat după atenție, strategul de la Cotroceni a găsit o modalitate de a intensifica un conflict regional mai vechi. Din perspectiva lui Iulian Chifu, numirea lui Dmitri Rogozin în calitate de reprezentant special al președintelui Rusiei pentru problema Transnistriei este de fapt ”o provocare”, ”o mănușă aruncată” și o ”provocare” care trebuie să primească răspuns adecvat din partea României și din partea NATO. Analizând această reacție absolut isterică, nu putem să nu-i compătimim pe studenții de la SNSPA care învață ”analiză de conflict” de la acest consilier prezidențial. Pentru început trebuie remarcat că este destul de hilară însăși tentativa de a-i ”explica” unei mari puteri că o numire internă făcută de această mare putere ar fi incorectă sau inoportună din perspectiva unui consilier prezidențial, mai ales în condițiile în care atât NATO cât și Uniunea Europeană nu au avut reacții agresive la acest gest. Însuși Iulian Chifu recunoaște că Rogozin a avut în trecut o misiune asemănătoare pe problema Kaliningrad, deci numirea lui în calitate de trimis special pe problema transnistreană este logică și corectă. În cazul Kaliningrad negocierile au decurs în mod normal, nu s-au transformat în vreo confruntare militară și este imposibil de înțeles de ce Iulian Chifu se așteaptă ca situația să fie alta în cazul Transnistriei, explicația cea mai probabilă fiind că Iulian Chifu își dorește disperat o tensionare a situației transnistrene, deoarece un conflict dur în imediata vecinătate ar României i-ar îndeplini dorința de repoziționare a accentelor politicii regionale de la probleme economice la probleme de securitate. În articol sunt prezente multiplele dorințe ale consilierului prezidențial, dorințe pe care nu le poate îndeplini din cauza crizei economice: avioane multirol, sistemul anti-aerian etc. Probabil, unele persoane interesate au impresia că un mic scandal legat de numirea lui Rogozin ar crește șansele semnării unor contracte profitabile.
Este simptomatic faptul că Iulian Chifu a trecut cu vederea a doua numire a lui Rogozin. Vice-premierul rus a fost desemnat președintele comisiei inter-guvernamentale de cooperare economică cu Republica Moldova. Schema este cât se poate de clară și nu are nicio legătură cu ”probleme de securitate” pe care le imaginează consilierul prezidențial: toate conflictele se vor desfășura exclusiv prin planul economic, iar Rogozin are controlul asupra pârghiilor politice și economice ale problemei. Recomandăm destinsului consilier prezidențial să se consulte cu economiști care îi vor explica faptul că 20, ba chiar și 220, de avioane multirol cumpărate de România nu vor schimba cu nimic faptul că Republica Moldova și România importă gaz rusesc, iar sute de mii de cetățeni ai Republicii Moldova lucrează în Federația Rusă.
Sumarizând, se poate spune că teoria care susține că ”numirea lui Rogozin este o provocare la adresa securității naționale” nu este validă din următoarele considerente:
Dmitri Rogozin a avut deja o misiune asemănătoare în Kaliningrad și misiunea s-a desfășurat în mod civilizat și pașnic.
NATO a avut reacție nulă la această numire, ceea ce lasă impresia că Iulian Chifu încearcă să fie ”mai catolic decât papa”.
Dmitri Rogozin a fost numit președinte al comisiei inter-guvernamentale ce se ocupă de relațiile economice între Rusia și Republica Moldova, plasând astfel accentele pe aspectele economice ale problemei.

Pentru a-și convinge cititorii de ostilitatea lui Rogozin față de România, consilierul prezidențial invocă trei citate din perioada în care Rogozin a fost ambasadorul Rusiei la NATO și fiecare dintre acestea merită să fie analizate în mod aparte. Vom începe cu ultimul:
”În unele țări europene există politicieni, ce ocupă un loc important, care vorbesc în mod deschis despre ideile naziste.”
Problema cu acest citat constă în faptul că în el lipsesc cuvintele ”România”, ”român” etc, deci Iulian Chifu fie se simte cu musca pe căciulă fie știe ceva extrem de jenant despre opțiunile ideologice ale chiriașului de la Cotroceni. După ce Anders Fogh Rasmussen i-a explicat în termeni duri lui Traian Băsescu că anumite declarații nu meritau să fie făcute, subiectul trebuia închis definitiv, dar se pare că echipa de la Cotroceni își dorește repetarea meciului.
Următorul citat invocat de Iulian Chifu este:
“Poate că românii cred că sunt administratori ai interceptorilor de rachete, dar nu sunt altceva decât niște miei de sacrificiu. ”
Adevărul doare și este firesc să fie așa. Scutul anti-rachetă nu acoperă teritoriul României (faptul că baza de la Deveselu este în România nu schimbă cu nimic acest fapt tehnic) și totodată o transformă în țintă prioritară în cazul unui conflict nuclear. În alt discurs Rogozin a menționat faptul că comandantul bazei, un militar român, poate să intre doar în holul bazei, iar diplomații români care au protestat împotriva acestei declarații nu au reușit să invoce vreo infirmare documentară a acestei aserțiuni.
Ultimul și cel mai important citat ”ofensator” este următorul:
“Acordul României de a găzdui elemente ale sistemului american de apărare antirachetă la Deveselu este un cal troian.”
Este dificil de a înțelege unde se găsește elementul ofensator. Oficialul rus sugerează că scutul anti-rachetă în realitate nu este ceea ce pare fi din perspectiva părții române și, foarte probabil, are dreptate. Prezența bazei de la Deveselu a fost interpretată de mulți politicieni români drept o licență perpetuă ce dă dreptul de a zgândări Rusia fără consecințe. Această interpretare pare a fi destul de eronată în contextul discuțiilor între Barack Obama și Dmitri Medvedev de la recentul summit de la Seul. Reamintim cititorilor dialogul interceptat de microfoanele ”specializate” ale jurnaliștilor de la ABC News:

Barack Obama: Toate aceste aspecte, mai ales scutul anti-rachetă… totul se poate rezolva, dar este important ca el să-mi ofere spațiu.
Dmitri Medvedev: Da, înțeleg. Înțeleg mesajul tău despre spațiu. Spațiu pentru tine.
Barack Obama: Astea-s ultimele mele alegeri. După realegerea mea, voi avea mai multă flexibilitate.
Dmitri Medvedev: Înțeleg. Voi transmite informația asta lui Vladimir.
Iulian Chifu, împreună cu toată echipa de la Cotroceni, este în ofsaid din perspectiva înțelegerilor geopolitice existente între marile puteri. Situația de ofsaid este una obișnuită pentru diplomația românească, dar pe timp de criză costurile unor decizii eronate sunt extrem de mari.


de la cititori

angela
Iulian Chifu, SNSPA nu iti da intelepciune...oricate pile ai avea! Cred ca nu intuiesti nici un pic ce influenta va avea Moscova lui Putin din luna mai incolo...Mai bine fii mai diplomat...cat timp va permiteti sa fiti slugi si sa schimbati stapanii de teama si nu pentru interesul patriei si poporului tot timpul e normal sa fiti tratati asa! Insa orice greseala de acum a voastra, a parelnicilor vremelnic asezati in functii, va apasa asupra poporului. Du-te la Moscova si baga-te in popor sa vezi spirit..nu cum ati facut voi din poporul asta..legumele americanilor...SNSPA..MARE SCART LA C.V. vostru...Nu mai mergeti la Moscova pe ascuns, politicienilor, aveti curajul faptelor voastre...Politicienii romani dau fuga la Moscova doar sa vanda pe cate cineva...mare oameni, mari caractere!
maximovici
angela tu de ce nu scrii direct in limba rusa? oricum Voronin si stapanii de la Kremlin le spun moldovenilor ca de fapt sunt un fel de slavi si ca au fost romanizati. la fel li se spune si ardelenilor ... ca de fapt romanii sunt un fel de fantezie si ca au fost romanizati cu forta. de munteni, mai nou se spune ca-s tzigani desi in moldova si ardeal traiesc mai multi indieni decat la sud de Carpati. romania e acuzata de imperialism de natiuni care timp de sute de ani au functionat ca imperii in toata regula. stii cum e ? hotzul striga hotzii. Rusia e o mare putere dar arogantza si lipsa de respect va duce la o faramitzare a ei mai repede decat crezi. istoria asta am vazut-o pe aici prin partea asta de lume. Otomani, austro-ungari, prusaci ... etc. deja-vu.

angela
Mi se pare normal sa sustii interesele poporului tau cu coloana vertebrala dreapta. Acum 50 de ani ii intampinam pe unii sarindu-le de gat, acum pe altii. Daca vin chinezii ceva mai puternic continuam. Asta in vreme ce conducatorii tarii praduiesc tara ca sa poata plati tributul pentru functiile detinute. Iulia Timosenko e la puscarie si omul de rand din Ucraina gaseste ca e normal sa stea acolo. Rusii nu au tabloide..va intrebati de ce? Pentru ca daca te atingi de familia si casa lui cu mistourile pupa mama mort deontologu! Numai la noi viata e un circ..in toate privintele! Doar moartea si cutremurul ne mai aseaza valorile in fagasul normalitatii. Sub durere si suferinta putem redeveni ROMANI!

viktor
Cand vin suvoaiele, ies deasupra gunoaiele. In anul Varsatorului..cu un popor aflat sub semnul asta, se preconizeaza o evolutie greu de estimat a Rusiei atat pe plan intern cat si international. Chifu, chiar daca te incalzesti la Cotroceni nu stii cat poate rusul, insa dorinta voastra, s-a redus la a avea un popor strivit de bocancii americanilor.. Varsatorul il innebuneste intotdeauna pe Leu..asa ca politica si diplomatia trebuie sa adune laolalta toate informatiile posibile despre trecut, prezent si viitor pentru a emite o parere valabila..acum...Un om cu o casuta modesta nu se cearta cu vecinul cu vila, ca ii taie apa si ii ia si nevasta...La "Stefan Gheorghiu" v-ati pupat cu rusii si va pipaiti si acum pe sub fata de masa, in vreme zambiti americanilor. Si ei scuipa in farfuria voastra

stefan
Rusia nu poate nimic e intr-un joc de sah si cu cat influenta Americii prin expansiune creste cu atat disperarea rusilor. Ei mizeaza gresit pe ajutorul Chinei care are o economie dependenta de vest NU de Rusia. Rusia a fost si este un animal incompetent avand ca singur avantaj resursele naturale si in nici un caz creativitatea sau eficienta...URSS nu a fost o republica sovietica ci un imperiu rusesc cu sistem economic comunist IAR ASTAZI este un imperiu rusesc cu un sistem economic mixt. Sistemul sovietic rusesc care a fost fortat asupra noastra contribuie cel mai mult la coruptia uriasa de azi si peste tot in fostele tari comuniste.Eu personal sper sa fie rupta in bucatele rusia si impartita la nenumaratele popoare cucerite si asuprite de ei ...rusii un popor de betivi animali.

N. Raducanu


Am citit cu atentie articolul din Adevarul al lui Iulian Chifu si, sub frazele rasucite si terminologia absconsa, se pot descifra cateva intentii riscante ale consilierului prezidential. Atunci cand dansul scrie ca “Romania trebuie sa revina la agenda fundamentala de securitate”, oricine intelege ca la Cotroceni se duce dorul dupa razboiul rece. Iar cand scrie raspicat ca “prin asumarea problematicii securitare la frontiera estica pentru ca partenerul strategic american sa reactioneze in consecinta” se mai vede ca dl. consilier (si probabil chiar pe cineva mai sus de el) este ros de dorinta ca in acest an, electoral si pentru Statele Unite, sa se provoace un nou focar de disputa in Europa, ceeace ar contrazice intentiilor strategice ale presedintelui Obama de reducere a fortelor militare ale SUA pe acest continent. Practic, prin asemenea declaratii belicoase (avioane, sistem antiaerian, etc.), se cauta a se sprijini indirect candidatura republicana, mai inclinata spre satisfacerea cerintelor complexului industrial-militar.
Se stie ca Romania nu are frontiera comuna nici cu Rusia, nici cu Transnistria. A sari ca ars atunci cand Moscova alege un inalt ambasador pentru a se ocupa de o problema delicata ca cea a Transnistriei, cum face dl. Chifu tratand-o ca o sfidare la adresa intereselor noastre nationale, lasa sa se presupuna ca printre prioritatile noastre, nemarturisite oficial, este nu numai alipirea unei tari suverane (Rep.Moldova), ci si pretentii la un teritoriu de la rasarit de Nistru, care administrativ nu a apartinut Romaniei decat in timpul razboiului din rasarit (august 1941 – ianuarie 1944). Iar aceasta este cel putin o gafa, dupa ce presedintele Basescu a afirmat acum cateva luni ca daca s-ar fi aflat in locul lui Ion Antonescu in 1941, ar fi procedat la fel ca el, intrand in razboi contra URSS.
Sa lasam deoparte faptul ca, in conformitate cu recensamantul din 2004, in Transnistria cu capitala la Tiraspol, cu o populatie de 550.000 locuitori, doar 32 % sunt moldoveni, iar 59% sunt rusi si ucrainieni. Dar unele tari mici, cum esteIsraelul, isi permit sa ameninte cu represalii chiar si tari ce nu le sunt vecine (Iran), deoarece stiu ca vor avea sprijinul neprecupetit din partea celui mai puternic stat de pe glob. Georgia lui Saakashvili a crezut ca se poate si ea comporta la fel si a reusit doar sa-si compromita sansele de alipire a doua provincii, astazi protejate de rusi. Romania nu este nici Israel, si nici macar Georgia ce isi dorea reintregirea teritoriului national. Zanganitul de arme prin articole ca cel al lui Iulian Chifu ar fi ridicol, daca nu ar indeparta posibilitatea contopirii in viitor a intereselor Romaniei si Rep. Moldova intr-o forma reciproc acceptabila.



peromaneste

E clar ca disputa de mai sus va trece peste capetele plecate in nevoi ale celor mai multi din Romania.  La fel de clar este ca Rusia are din ce in ce mai multe ocazii sa atace asimetric interesele Vestului in Estul post-sovietic.  In Romania e devreme sa spunem ce si cum, deoarece lumea inca merge pe pilot automat, insa Ungaria va fi un prim test.  In viitorii cativa ani se vor dumiri si romanii, desi sper ca Vestul sa schimbe atitudinea neo-coloniala cu una integrativa.  Astazi este greu sa-ti mai placa asazisa integrare in Vest, e o ciuma pentru care prostia si ticalosia romaneasca sunt impreuna numai, cel mult, jumate din explicatie!  De Basescu nici nu mai vorbesc, asta ar arunca toata țara din balonul viitorului său si al celor din juru-i. 













Da click aici ca sa vezi totul! VREI SA-I INTALNESTI? cin s-aseamana s-aduna pe lista de discutii peromaneste

10 comentarii:

editorialul din New York Times spunea...

The Never-Ending Cold War

Two decades after the end of the cold war, Mitt Romney still considers Russia to be America’s “No. 1 geopolitical foe.” His comments display either a shocking lack of knowledge about international affairs or just craven politics. Either way, they are reckless and unworthy of a major presidential contender.

Mr. Romney couldn’t wait to pounce when President Obama told President Dmitri Medvedev of Russia — in a conversation at a nuclear arms summit meeting picked up by a microphone — that he would have more flexibility on missile defense and other arms issues after the election.

First, this is an honest statement of fact, as Mr. Romney’s reaction clearly demonstrated. The political atmosphere in Washington is so poisonous that cooperation on any issue right now is near impossible. Mr. Romney accused Mr. Obama of signaling that, postelection, he would “cave” on missile defense. In Foreign Policy Magazine on Tuesday, Mr. Romney accused him of bowing to Russia on nuclear arms cuts and Iran. That is not true.

Two years ago, President Obama signed a treaty with Russia that makes modest cuts in each side’s nuclear weapons, and he has promised to pursue more reductions. Although Mr. Romney opposed the treaty, 13 Republican senators joined all the Democrats to ratify it. Every president since Ronald Reagan has reduced the nuclear arsenal significantly. We simply don’t need — and cannot afford — the thousands of weapons still on hand.

Saying he will have flexibility on missile defense doesn’t mean Mr. Obama will “cave.” Two years ago, he made a sound strategic decision, scrapping former President George W. Bush’s dubious plan to build a long-range missile defense system in Poland and the Czech Republic. The Pentagon is deploying a less-ambitious — but-more-feasible — system of interceptors and sensors, first on ships and later on land. Russia objects to a system in Europe, saying it will put their long-range missiles at risk. That is not America’s intent — the real target is Iran — and Mr. Obama is right to work to find a compromise.

As for Iran, President Obama and his diplomats have managed to persuade Russia to go along with limited but important sanctions at the United Nations Security Council. They also have rightly gone around Moscow — imposing their own sanctions on Tehran that are tougher than President Bush ever achieved. Russia has worked productively with the United States on Libya and Afghanistan.

Russia is an unsavory player. In December, Vladimir Putin’s party tried to steal a parliamentary election; this month, he faced fraud charges from international observers after his own re-election as president. He has cracked down on critics and restricted democracy. His support for President Bashar al-Assad of Syria is unconscionable.

But Russia can’t be wished away or denounced away. It has to be challenged and the relationship managed with vigilance and skepticism. The administration was right to express concerns about the stolen parliamentary election — drawing verbal attacks on Secretary of State Hillary Rodham Clinton — and to try to publicly shame the Kremlin on Syria. Mr. Obama also needs to more firmly support democracy in Russia and remind Mr. Putin that many obstacles to cooperation are of his own making.

There are real threats out there: Al Qaeda and its imitators, Iran, North Korea, economic stresses. Mr. Romney owes Americans a discussion of the real challenges facing this country and his solutions to them.

Anonim spunea...

walterrhettCharleston, SC

Romney takes the giant step before he asks, "may I?" He is so out of touch with the protocols of state craft that he has consistently inserted himself into delicate and tense international situations in the worst way at the wrong time.

Most recently, earlier this month at AIPAC, when in his remarks, Romney directly contradicted the President's public statements of the day before. Whether he agrees with the President's policy or not, he owes it to voters and the current government to tell the truth about what the President said.

In February, Romney again misrepresented the President's position a week before the visit of China's leader in waiting, Xi Jinping. He inserted himself into dellicate discussions by calling for an increased US military presence in Asia, while summaily ignoring Obama's full spectrum approach that has forged stronger ties to India and Australia and developed new relationships with smaller countries in the region to counterbalance China's outsized influence. (One pundit reported Romney's China policy sounded if it were written by the comic character, the Hulk.)

For me, Romney's silence on Brasil, which recently passed Britain to become the world's 6th largest economy, its exploding middle class market, its demand for technology, shows not only political blinders but ignorance and indifference. Romney is not only reckless on foreign affairs, he is grossly incompetent.



Tim BSeattle

Another word for Romney's word is escalation, and the last thing the world needs is another cowboy president and talk of more war and incendiary language. He may not dress like GW Bush, but he certainly seems to be singing the same sickening refrain.

Russia and other countries, regardless of whether our country agrees with how those countries are governed, deserve our patient attention and diplomatic efforts toward peaceful negotiation, not arrogant fools who will say anything to please 'their base'.

Anonim spunea...

Richard LuettgenNew Jersey

Yes, there are real threats to the U.S. out there; and some of those actors don't even like Russia. But there is only one nation on Earth that, if it had a mind to, could seriously damage our society, perhaps beyond salvation, with nuclear weapons; and that nation is Russia.

Certainly, we need to be nuanced in our perception of the likelihood of threats, and sophisticated in our response to them. But Iran cannot destroy us, and Qaeda cannot destroy us. Russia could, even if the price they paid was mutual destruction.

There are a lot of Americans who understand this; and who have become concerned about Russia's instability and its backsliding from the democratic promise we saw during the years of Boris Yeltsin. Mr. Romney is speaking to those Americans. While his message about defense needs to broaden, his concern about nuclear sufficiency isn't going to lose him a single vote. The same can't really be said of Mr. Obama, whose otherwise admirable rationality may not tolerate a paranoia sufficient to protect us adequately from a very dangerous adversary.




Dave ScottCornwall Bridge, Connecticut

Britain, France, Russia, China, Israel and India are all sane enough that MAD will deter them. Pakistan and North Korea, not so much. Either of these countries could experience internal instability escalating into an unpredictable, uncontrollable situation.

If we want Russia to have a hard-line nationalist government , a nice Fascist tyranny with democratic and constitutional fig leaves, we should reinstitute the policies and attitudes of the Cold War and treat Russia as a dangerous threat.

If we want Russia to be a powerful nation among nations and a market for our cultural goods from MacDonald's to Bob Dylan, we treat them as an equal and a business competitor and try to persuade them to behave. At the very least we should expect them not to pursue policies that are worse than anything we have done. Since we have tortured, supported brutal tyrants and put down popular uprisings, this standard gives them enough leeway to defend their national interest in the usual nasty ways, as all powerful nations do.

MITT ROMNEY spunea...

Bowing to the Kremlin
Why Obama's "hot mic" diplomacy is endangering America.

Sometimes it's the unguarded moments that are the most revealing of all. President Obama just had such a moment at the summit in South Korea. "This is my last election," Obama told Russia's president, Dmitry Medvedev, in an exchange that was inadvertently picked up by microphones. "After my election I have more flexibility."

But flexibility to do what? The president mentioned missile defense to Medvedev as one area where the Kremlin should expect more flexibility. This is alarming.

It is not an accident that Mr. Medvedev is now busy attacking me. The Russians clearly prefer to do business with the current incumbent of the White House.

And it is not hard to understand why. The record shows that President Obama has already been pliant on missile defense and other areas of nuclear security. Without extracting meaningful concessions from Russia, he abandoned our missile defense sites in Poland. He granted Russia new limits on our nuclear arsenal. He capitulated to Russia's demand that a United Nations resolution on the Iranian nuclear-weapons program exclude crippling sanctions.

Moscow has rewarded these gifts with nothing but obstructionism at the United Nations on a whole raft of issues. It has continued to arm the regime of Syria's vicious dictator and blocked multilateral efforts to stop the ongoing carnage there. Across the board, it has been a thorn in our side on questions vital to America's national security. For three years, the sum total of President Obama's policy toward Russia has been: "We give, Russia gets."

Russian intransigence has elicited no push-back from the White House. Indeed, as the conversation in South Korea shows, President Obama appears determined to ingratiate himself with the Kremlin. This, unfortunately, seems to be the real meaning of his "reset" policy. An outstanding example is the personal phone call that Barack Obama made to Vladimir Putin from Air Force One congratulating the Russian leader on his election as Russia's next president.

MITT ROMNEY spunea...

The call followed a declaration from the State Department that "the United States congratulates the Russian people on the completion of the Presidential elections." Given that the Russian elections were widely seen to have been compromised by fraud and intimidation, these words made a mockery of America's commitment to democracy and human rights. They undercut all those in Russia who are risking so much to struggle for the universal rights that we ourselves enjoy. They are a shameful betrayal of our country's first principles.

President Obama's conversation with Dmitry Medvedev raises questions not only about his policy toward Russia, but his entire foreign policy.

Would post-election "flexibility" lead him to reach out once again to the Iranian regime "without preconditions"? Would it lead him to resume pressuring Israel into making unilateral concessions to the Palestinians? Would it permit him to take an even softer line, if that is imaginable, toward the authoritarian regimes of the Castro brothers and Hugo Chávez? Would he further shrink our Navy and Air Force below the already-too-low force numbers currently planned? Would he pour more money into United Nations bodies that have recognized a Palestinian state and seem to spend an inordinate amount of their time and energy denouncing Israel?

In a self-governing country like ours, the people have a right to know what kinds of decisions are being taken in their name. The American people deserve candor. They also deserve a foreign policy founded upon our enduring principles and a recognition of our exceptional place in the world.

That is not what they are getting now. Unfortunately, what they are getting is a sad replay of Jimmy Carter's bungling at a moment when the United States needs the backbone and courage of a Ronald Reagan. In his dealings with the Kremlin, as in his dealings with the rest of the world, President Obama has demonstrated breathtaking weakness -- and given the word "flexibility" a new and ominous meaning.

Anonim spunea...

ArtiomKozyrev
I think that mr.Romney isn't right speaking that Russia is the main enemy/rival of the USA. I'm Russian and think than Russia and USA should be friends rather than rivals:

1).First of all China is much more economically and military powerfull than Russia is. I'm sure that China will compete with the USA for the world leadership in the 21st century. India is much less powerful than China today, but I think that in 20-30 years India will turn into great power like China made it 15-20 years ago.

2). Russia is a very big country but it is rarely populated. That's why Russia isn't intended to get new lands. On the other hand many Russian people want Russia to create a united state with East Ukraine and Belorussia because people of the three countries speak in one language, have similar culture, and general history. But even this united country would be much less powerful than the USA or China is.

3) Russia is a part Europe and Western World. Of course Russia has a lack of democracy and voice freedom, but it's due to mr.Putin who isn't popular with Russians at all. On the other hand many Russians is fascinated by the USA's culture and see USA in a positive way.

So, I want to say that Russia can become a stong ally and friend of the USA and the EU if Russia is considered in a proper way by Americans/Europeans and Putin step down.

Anonim spunea...

translatoronline
You already missed the chance to solve the problems at the expense of Russia. The public debt of the USA in 2016 will make $22 000 000 000 000. It not delay. It already diagnosis.
http://www.usdebtclock.org/cbo-omb-gop-budget-estimates.html
Think, why the USA it is so much plastic coffins and concentration camps open-air?. It causes big questions in the Russian fighters for human rights.
http://libertyforlife.com/jail-police/us_concentration_camps.htm
Protest actions in the USA are dispersed isn't justified cruelly. We will watch closely development of a situation and to fix human rights violations. Russia will fight for the rights and freedoms of simple citizens of the USA. We already fix legislation change when the citizen of the USA can arrest extrajudicially for an indefinite term only on suspicion in terrorism. It contradicts the Geneva conventions and norms of international law. We will fight for your rights even if your government from you will turn away. Don't provoke disorders, don't take out firearms from the house. Your protest energy can and will use for a justification of repressions. The pretext is necessary to your elite. Act of terrorism on curves 2001 can become on September 11 such pretext also. This next treachery.
The national debt of the USA grows too quickly. Your elite prepares the country for civil war. Read this law http://www.whitehouse.gov/the-press-office/2012/03/16/executive-order-national-defense-resources-preparedness
What you in it see? In fact, it is the plan of the martial law for a peace time which let's to the president the power withdraw practically everything that will be considered necessary for "national security". Play for time. Hour of "X-th" is already close. Don't look for the enemy in Russia. Our task to help you and not to allow transition of the USA to a wartime under the pretext of fight against terrorism. Our task not to allow your repressions is will bury norms of international law. Our task to provide for the USA soft landing in multipolar reality.
P.S. I use the translator online

Anonim spunea...

translatoronline
You already missed the chance to solve the problems at the expense of Russia. The public debt of the USA in 2016 will make $22 000 000 000 000. It not delay. It already diagnosis.
http://www.usdebtclock.org/cbo-omb-gop-budget-estimates.html
Think, why the USA it is so much plastic coffins and concentration camps open-air?. It causes big questions in the Russian fighters for human rights.
http://libertyforlife.com/jail-police/us_concentration_camps.htm
Protest actions in the USA are dispersed isn't justified cruelly. We will watch closely development of a situation and to fix human rights violations. Russia will fight for the rights and freedoms of simple citizens of the USA. We already fix legislation change when the citizen of the USA can arrest extrajudicially for an indefinite term only on suspicion in terrorism. It contradicts the Geneva conventions and norms of international law. We will fight for your rights even if your government from you will turn away. Don't provoke disorders, don't take out firearms from the house. Your protest energy can and will use for a justification of repressions. The pretext is necessary to your elite. Act of terrorism on curves 2001 can become on September 11 such pretext also. This next treachery.
The national debt of the USA grows too quickly. Your elite prepares the country for civil war. Read this law http://www.whitehouse.gov/the-press-office/2012/03/16/executive-order-national-defense-resources-preparedness
What you in it see? In fact, it is the plan of the martial law for a peace time which let's to the president the power withdraw practically everything that will be considered necessary for "national security". Play for time. Hour of "X-th" is already close. Don't look for the enemy in Russia. Our task to help you and not to allow transition of the USA to a wartime under the pretext of fight against terrorism. Our task not to allow your repressions is will bury norms of international law. Our task to provide for the USA soft landing in multipolar reality.
P.S. I use the translator online

Andrei Ștefănucă spunea...

Do you want to know a secret? A while back I told some people in Bucharest that overt marketing, anti-marketing and no marketing often serves a purpose, just like other invasive measures. The people were the ones that won a bilion RON on an idea of mine, stolen of course, but badly misunderstood. What they then did was to arrange for groups of people that would comment under anonimity or various nick names and use tehniques such as rapid proxy switching, desktop switching and even moving from house to house to make themselves hard to detect and close to invisible by normal means, even downright bribes. They did this and are doing this with a political purpose however on the topic of politics in particular, instead of bribes, funding for activities is always better and more rewarding to the individual and to society. What a lot of governments would need now, actually, is to hire people with safety in mind, against such a thing. Not necessarily safety of information itself, although this would be a very big priority in an age where some websites have so many users that they could claim to be listed as a country, something that would probably by pass any and all social mechanisms known to work such as pensions and health care. What they would also need is a safe and clear interplanetary cable, but that's utopic, to say the least. As you can probably realize, nowadays honesty and openness also leads because it is simply something that was never done before up to 100 percent. It is hard yes, with a lot of people pulling "the honesty bone" their way, Wikileaks for example, although they are only just another tool used for propaganda, probably derived from my words about marketing, except with an added twist. When political decision is at stake, people often revert to downright lies and chaos, just for the opposing majority to claim that they tidy up everything when they come to power for a longer term. It is a game in which the place below the belt is the one that is hit most often, with a smile on the face and after they pet you on the shoulder assuring honesty and friendship. Among online propaganda, what also works, for example, is turning a country against its leaders, through various means such as diluting substances into the population, media, secrets of all shapes and sizes and advertising campaigns/narratives based on the futility of authority as well as showers of gifts. The up-side is that this, over time, this is bound to lead to a realization of the importance of safety mechanisms and I don't mean crowd-control, I mean a filter for lies with a purpose, at home, abroad and especially between borders. To bad that there were no phone listings and plane logs back in the sixties, right? On a personal note, to those of you that heard of me, if it seems that I may have changed my attitude since writing from Berzei, with around 180 percent, please know that I was somewhat forced into it by the weather conditions back then and that I will not do a 360 spin, perhaps only with circular magnetic material. As for the story, I like the picture although the watch seems photoshopped, without wanting to offend anyone, of course.

peromaneste spunea...

Dupa Ungaria, Polonia vede limitarile Vestului



Ministrul polonez de Externe Radek Sikorski a declarat că Uniunea Europeană s-ar putea destrăma, iar Statele Unite ar putea părăsi NATO, lăsând Polonia singură în faţa unei Rusii tot mai hotărâtă, relatează publicaţia electronică EUObserver.

Şeful diplomaţiei ploneze a prezentat acest „scenariu negru" într-un discurs susţinut joi la Varşovia în faţa parlamentarilor polonezi, într-o perioadă în care unii lideri UE afirmă că cea mai dificilă etapă a crizei financiare s-a încheiat.

Notâmd că Statele Unite sunt deja mai interesate de Pacific decât de Europa şi că ţările UE devin tot mai egoiste, Sikorski a zugrăvit un viitor în care frontierele şi pieţele muncii deschise sunt desfiinţate, în bugetul UE ajung tot mai puţini bani, iar proiecte importante ca Serviciul European de Acţiune Externă (SEAE) devin „complet erodate".

„Obosite de zgârcenia cu privire la bugetele apărării şi de ineficienţa generală a Europei, Statele Unite părăsesc NATO. Acest gol este umplut de Rusia în estul Europei şi de China în Asia. Crizele tranziţiei continuă în lumea arabă, dar Europa nu mai oferă un exemplu bun.

Unde este Polonia în această viziune întunecată? Abandonată propriilor sisteme, la periferia unei Europe împotmolită în letargie, depunând eforturi cu modernizarea nefinalizată şi privată de o bază solidă pentru securitatea naţională", a declarat ministrul.

Aliaţii Poloniei

Sikorski a subliniat aceste riscuri cu scopul de a pleda pentru crearea unei „uniuni politice de durată" în cadrul UE. El a adăugat că Varşovia vrea în continuare să adopte euro, dar că ţări risipitoare, ca Grecia, trebuie să plătească un preţ pentru căile greşite.

„Ţări care, spre deosebire de Polonia, au neglijat reformele, au trăit peste posibilităţile lor, au finanţat sisteme ale bunăstării şi sisteme de pensii mai mult decât generoase şi au pierdut încrederea pieţelor, riscă acum să piardă abilitatea de a controla propriile politici financiare şi economice", a spus el, „Nu este nimic greşit în asta... Nicio ţară nu are dreptul să trăiască pe cheltuiala altora", a adăugat ministrul.

Şeful diplomaţiei poloneze a prezentat, de asemenea, o listă a aliaţilor ţării sale atât din UE, cât şi din afara acesteia, referindu-se la Germania, Franţa şi Suedia, şi afirmând că „cel mai important partener sunt în continuare Statele Unite".

De asemenea, Polonia este „dezamăgită" că Marea Britanie nu vrea să participe la capabilităţi comune de apărare în UE, iar Ungaria „poartă responsabilitatea reputaţiei întregii regiuni în termeni de respectare a normelor democratice", a mai spus ministrul, adăugând că ţara sa va continua efortul de reconciliere cu Rusia.

Google
 

Postări populare