Autoritatile vorbesc despre interesul Ucrainei atat pentru UE, cat si pentru EEP (Spatiul Economic Unic), cu participarea Rusiei. Inseamna ca Ucraina revine la politica ei plurivectoriala?
Noua putere nu are nimic comun cu "plurivectorialitatea" epocii fostului presedinte Leonid Kucima. Atunci, notiunile au fost substituite - in detrimentul politicii declarative a integrarii Ucrainei la UE si NATO, s-a produs o spartura in dezvoltarea relatiilor spre est. Fosta putere a facut un adevarat haos din relatiile externe, obligand partenerii Ucranei sa ghiceasca - care este, de fapt, cursul real al diplomatiei. Astazi, atat la Moscova, cat si la Bruxelles si Washington se stie ca prioritatea Ucrainei este integrarea europeana si euroatlantica. Toate celelalte proiecte integrationiste vor fi realizate numai in masura in care nu vor contrazice prioritatea numarul unu.
Ar fi iresponsabil sa ridicam problema optiunii intre Est si Vest sau cea a renuntarii la relatiile cu Rusia in schimbul colaborarii cu UE. Nu este principiul "sau - sau", ci "si integrare europeana, si relatii de bunavecinatate cu Rusia". Ucraina intentioneaza sa promoveze o politica externa activa in toate sferele si in toate directiile, unde exista interesele ei nationale. A numi acest curs "plurivectorial", "pro-occidental" sau "pro-estic" inseamna a-i imprima o traiectorie ingustata pana la primitivism. Actuala politica trebuie considerata pro-ucraineana.
Misiunea Ucrainei
Cum influenteaza rezultatele negative ale votului francez si olandez asupra perspectivelor aderarii Ucrainei la UE?
Doua state membre UE nu au ratificat Constitutia Europeana. Dar asta nu inseamna esecul ideii UE si nici o lovitura data extinderii organizatiei. Inainte de toate, este vorba despre aparitia unor greutati pe drumul unei mai stranse integrari in cadrul UE, care ar fi putut transforma, ulterior, Uniunea intr-o confederatie, ba chiar federatie. Situatia creata in urma votului din Franta si Olanda nu are efect direct asupra perspectivelor de aderare a Ucrainei la UE, desi o anumita influenta se va resimti. Pur si simplu, de acum inainte, tarile UE vor acorda mai mult timp rezolvarii propriilor probleme interne. A amana sau a opri mersul Ucrainei spre UE nu este de actualitate. In ultima instanta, este treaba Ucrainei, este tema de acasa. Singuri trebuie sa simtim cand putem depune cerere de aderare. Sunt profund convins ca acest pas trebuie facut, dar cu atuuri in mana si asta este misiunea Guvernului ucrainean pentru anul in curs.
Ati calificat CSI o structura ineficienta. Va iesi Ucraina din componenta ei?
Ucraina nu a avut niciodata statutul de membru CSI, pentru ca nu a aderat la statutul organizatiei. In acelasi timp, conform Declaratiei de la Belovejsk, Ucraina are statut de fondator si participant al Comunitatii. De la bun inceput nu am privit CSI ca pe un subiect de drept international, ci doar ca un mecanism al unui divort civilizat. In acest sens, CSI si-a indeplinit rolul, fapt recunoscut inclusiv de partea rusa.
"Cum vor imparti Moscova si Kievul Marea Neagra?"
Moscova suspecteaza ca GUAM, unde Ucraina este lider, are menirea de a concura Rusia in spatiul post-sovietic. Cat de adevarata este aceasta speculatie?
Nu avem nimic impotriva intereselor Rusiei. In Ucraina nu exista forte politice serioase care sa poata intra in confruntare cu Moscova. Fiecare stat, care detine de un potential puternic, are dreptul sa pretinda la un rol de lider regional. Este cazul sa recunoastem ca si Ucraina are interesele ei nationale in Europa Centrala si de Est, in regiunea baltica, in tarile regiunii Marii Negre.
Cum vor imparti Moscova si Kiev Marea Neagra?
Nu este chiar atat de complicat cum ar fi, de exemplu, trasarea liniei de frontiera in Marea Azov. Dar delimintarea acuatoriului Marii Negre trebuie sa inceapa din punctul frontierei de stat din Golful Kerci. Cum partea rusa nici nu vrea sa auda de asa ceva, nu exista nici progres in aceasta chestiune.
Agentia "Rusia la zi" preluata de Ziua din 16 iunie 2005.
Intorcandu-ne la titlu, cat de intamplatoare sa fie suprapunerea categoriilor: Portocaliu, SUA si Hegemonie locala?
Daca noi romanii, cu o populatie mai mica, fara arme nucleare si fara a fi facut vreodata parte din vreun imperiu, avem aspiratii de putere regionala de ce n-ar avea si Ucraina?
Sa nu fim naivi si sa credem ca bulgarii, grecii, polonezii (si iugoslavii daca mai erau intregi) abia au asteptat aprinderea luminii de putere regionale a Bucurestiului...
Ma tem ca din toata tarasenia nu vor castiga decat puterile mari care probabil ca se vor fi amuzand de atata vointa de a place de la aspirantele la pozitia de arendas regional.
Of of, munca-i grea si visurile dulci, numai ca Buftea nu se compara cu centrele mari de comercializare ale visului de pe lumea asta. Cum naiba or trai olandezii, belgienii si zeci de atatea alte natii comparabile fara obsesia hegemoniei regionale?
Da click aici ca sa vezi totul!
2 comentarii:
De la: Gargantua
O URSS in miniatura: Ucraina
Este de remarcat urmatorul pasaj din interviu:
"Nu avem nimic impotriva intereselor Rusiei. In Ucraina nu exista forte politice serioase care sa poata intra in confruntare cu Moscova. Fiecare stat, care detine de un potential puternic, are dreptul sa pretinda la un rol de lider regional. Este cazul sa recunoastem ca si Ucraina are interesele ei nationale in Europa Centrala si de Est, in regiunea baltica, in tarile regiunii Marii Negre."
Pentru Romania, aceste afirmatii trebuie sa constituie un serios semnal de alarma, pentru ca nu sunt facute de vreun analist politic, ci chiar de Ministrul de Externe al Ucrainei! Iar Romania are inca foste teritorii sub ocupatie straina...
De la: perscorilo din Canada
Ucraina post menstruala.
Cu asemenea vecini pentru Romania este VITAL sa-si intareasca pozitia la Marea Neagra. Daca am tot merge, cum doresc unii, pe criteriul ce ne trebuie noua asta, am ajunge sub talpa cazacilor. E nevoie ca guvernul nostru sa faca tot ceea ce-i sta in putere pentru a nu lasa tara in voia soartei si a vecinilor . Insa tot asa de necesar este ca si poporul sa arate ca sprijina aceasta atitudine.
Ar trebui sa incepem prin a nu mai face bascalie pe seama noastra.
Imi displace total sa dau exemplul acesta, insa cate articole ati citit unde ucrainienii ,care se zbat in saracie crunta, sunt ironici si autozeflemitori asupra rolului tarii lor in regiune ? Sunt foarte multi ucrainieni in Canada si le stiu bine mentalitatile. Cine a spus ca ucraina este o uniune sovietica mai mica a avut dreptate. Trebuie completat insa; da este o uniune sovietica in mic , isterica si cu idei fixe.
Doamne ce mi-ar place sa fie Goma prim ministru !
De la: george2209 din Germania
Putere regionala
Ucraina are nevoie de astfel de declaratii (care au si un substrat populist) pentru a tine poporul pe linia UE & NATO.
In alta ordine de idei, in Estul Europei, exista intr-adevar un vid de putere pe care , o vreme, timid, l-a acoperit Polonia (sustinuti de US). Totusi, polonezii au descoperit ceea ce se stie de mii de ani: nu poti fi putere, nici macar regionala, fara sa ai o economie care sa te sustina (sau bani, mai pe romaneste).
Romanii ar trebui sa lase deoparte complexele, concurenta cu Bulgaria si Ucraina (stupida de altfel) si sa isi vada de propria-i economie. In paralel trebuie sa fac presiuni (la modul civilizat) ca romanii care traiesc in alte tari (in special vecini, dar nu numai) sa fie respectati ca si comunitate. Diaspora e o resursa pe care, din pacate, pana acuma, nu a fost folosita decat de Ungaria si Polonia. Si uite unde au ajuns...Ar trebui ca Romania sa le urmeze exemplul. Faptul ca, initial, Ucraina se poate supara, sau sarbii, e mai putin important. La urma urmei si noi ne-am suparat pe pretentiile Ungariei referitor la comunitatea (prefer termenul asta in loc de minoritate) maghiara, dar intr-un final nimeni n-a murit, si uite ca ne-am trezit ca Ungaria ne-a sprijinit in legatura cu UE & NATO (atat cat au putut). Romania ar trebui sa urmeze exemplul.
Sa nu uitam!! Economia pe primul plan!!..altfel...singurul exemplu de 'putere' ar fi URSS..si cred ca nimeni nu vrea soarta URSS.
Parerea mea :P
GG
si de asta ce o mai spune ministrul nostru?
Rusia prevede o criza in Ucraina
Directorul Fundatiei pentru Politici Eficiente, Gleb Pavlovski, un apropiat la Palatului Kremlinului, prezice o noua criza politica in Ucraina, "inca din aceasta toamna", a anuntat politologul la o conferinta de presa, citata de agentia Utro. In opinia sa, la o asemenea evolutie a evenimentelor va conduce "politica economica nebuna promovata de guvernul ucrainean".
Prabusirea Ucrainei
Referindu-se la confrutarea politica din Ucraina in ajunul alegerilor parlamentare, programate pentru martie anul viitor, Pavlovski a declarat ca, "daca la acestea se vor confrunta partidul est-vest cu partidul vestului si centrului, asta va insemna prabusirea Ucrainei". "Nimeni nu doreste asa ceva", a subliniat Pavlovski.
Apreciind actiunile actualei opozitii ucrainene, in frunte cu fostul prim ministru, Viktor Ianukovici, politologul a aratat ca "opozitia a ramas in urma, ea intarzie strategic". Este acea opozitie, a continuat analistul, "care trebuie sa se concentreze nu asupra unei personalitati, ci in jurul unui program", dar un astfel de program inca nu se intrezareste.
Criza va evolua
Directorul Institutului pentru Studii Politice, Serghei Markov, este si el de acord in privinta posibilitatii ca starea de criza din interiorul actualei elite politice a Ucrainei sa se amplifice. "Catre toamna, gradul disputelor politice din interiorul coalitiei la guvernare ar putea urca pana la nivelul unui conflict deschis. Coalitia la putere nu este uniforma, iar Viktor Iuscenko este slab. Apoi, cat se poate vorbi despre lupta impotriva coruptiei, cand, in realitate, are loc o reprimare a oponentilor politici? Mai devreme sau mai tarziu, acest lucru va arunca in aer stabilitatea politica. Pana la alegerile parlamentare, criza va evolua cu siguranta", a declarat Serghei Markov, pentru Utro.
Relaxare a pietei si critici
In ceea ce priveste politica economica a actualilor guvernanti de la Kiev, aceasta se dezvolta in mod eficient, spune politologul. "Chiar daca se constata o usoara incetinire a ritmului de crestere, economia merge mai departe, nu s-a oprit, iar cabinetul adopta acum masuri de majorare a veniturilor populatiei, demers care va ajuta, in acelasi timp, la o relaxare a pietei interne", a estimat Markov.
Revenind la criza politica, el este de parere ca, pe langa factorii de ordin intern, ea va fi amplificata inclusiv de criticile venite din partea Uniunii Europene. "Am vazut ca astfel de critici s-au auzit tot mai intens la adresa Georgiei - toata lumea pare sa fie inteles ca, sub Saakasvili, democratia este considerabil mai mica decat pe timpul lui Sevardnadze. Cred ca, pe masura ce nemultumirea fata de atitudinea conducerii de la Tbilisi va spori, tot mai multe suspiciuni vor aparea si in ceea ce priveste Ucraina", a afirmat Markov.
Divergente mari
Vorbind despre tandemul Iuscenko - Timosenko, Markov este de parere ca, deocamdata intre presedinte si premier nu exista disensiuni de principiu, dar ele pot aparea. in schimb, spune el, "se constata mari divergente intre echipele celor doi demnitari. in momentul actual, Iuscenko si Timosenko sunt legati de interese comune, amandoi dorind sa obtina o majoritate in parlament", a explicat interlocutorul publicatiei electronice Utro. "Iar problemele dintre ei pot aparea in legatura cu rezultatul alegerilor parlamentare, cand va deveni absolut evident ca Timosenko se poate descurca si cu alti aliati decat Iuscenko. in acest caz, la putere va veni alta coalitie, unde unul dintre ei - fie actualul presedinte, fie actual premier - ar putea sa nu fie reprezentati. Cineva va fi scos pe tusa".
Agentia "Rusia la zi"
Trimiteți un comentariu