John Ralston Saul aduce o contributie interesanta prin articolul sau din HARPER’S MAGAZINE
Rareori, marile teorii economice dureaza mai mult de cîteva decenii. Unele, în special cele în concordanta cu evolutiile tehnologice si politice, pot tine o jumatate de secol. Peste acest interval de timp, doar forta militara le poate mentine. Teoria liberalismului salbatic abia împlinise 30 de ani cînd s-a naruit, în 1929. Comunismul, amestec de teorii religioase, economice si mondialiste, a reusit sa dureze 66 de ani în Rusia si 45 de ani în Europa Centrala, nu fara a recurge intensiv la forta militara si politieneasca. Keynesianismul, daca ne referim doar la varianta sa postbelica, mai rigida, dar si la forma supla si dinamica, pe care a îmbracat-o în timpul Marii crize, a trait 45 de ani. Actuala globalizare, caracterizata prin determinism tehnocratic si tehnologic, si prin cultul pietelor, are, si ea, 30 de ani. Astazi, ea moare, la rîndul sau. Bineînteles ca se întîmpla rar ca marile ideologii sa dispara de pe o zi pe alta. Dar simptomele de declin sînt evidente si ele s-au înmultit dupa 1995. Totusi, aceasta prabusire a trecut aproape neobservata. Daca este sa dam crezare adeptilor sai, mondializarea era o fatalitate, o divinitate atotputernica întemeiata pe o sfînta trinitate: prosperitatea pietelor, tehnologii neobosite si management fara frontiere. Fatalitatea este mereu invocata pentru a justifica ideologii aflate în deruta. Mai originala, dar la fel de simptomatica în slabiciunea sa intrinseca, mondializarea facea apel, pe larg, la resorturi religioase. Economistii si alti apostoli trebuiau sa se teama, din instinct, ca oamenii sa nu remarce cumva ciudata asemanare dintre ideile lor noi si teoriile asupra schimburilor de la mijlocul secolului XIX, sau cu modelele de deregularizare a pietelor discreditate de criza din 1929, de unde si revenirea lor la o religiozitate în stil vechi, pavoazata cu certitudini. Puterea statului-natiune avea sa se reduca întru profitul pietelor mondiale. Economia, si nicidecum politica sau armele, ar fauri destinul umanitatii. Liberalizarea avea sa conduca rapid la niste echilibre internationale insensibile la tulburarile vechilor cicluri. Cresterea schimburilor mondiale, gratie reducerii barierelor comerciale, avea sa umfle pînzele tuturor corabiilor, fie ca erau din lumea occidentala sau din tarile în curs de dezvoltare. Prosperitatea pietelor avea sa transforme dictaturile în democratii. Totul, în aceasta evolutie, trebuia sa frîneze nationalismul iresponsabil, rasismul si violenta politica. Economia mondializata urma sa creeze stabilitate, gratie unor întreprinderi tot mai mari si la adapost de faliment. Dintre aceste multinationaliste trebuia sa se aleaga noul leadership mondial. Aparitia puterii pietelor si declinul politicii nationale urmau sa puna capat îndatorarii publice. Cu niste state mai deficitare ca niciodata, societatile noastre aveau sa fie definitiv stabilizate. Pe scurt, fortele economice mondiale, lasate libere, ar trebui sa ne protejeze de erorile generate de orgoliile locale si sa aduca prosperitatea si fericirea pentru toti. Într-o lume dominata atîta vreme de dogma crestina, cum sa nu fii sedus de atîtea vesti bune, de asemenea promisiuni de mîntuire personala? Mondializarea s-a nascut în anii ’70, din acel tip de vid care apare de fiecare data cînd o civilizatie începe o schimbare de conducere, cautînd pe bîjbîite un drum pentru a trece de la o epoca la alta. În geopolitica, vidul nu este o alegere. El este intervalul dintre doua alegeri, momentul în care totul este posibil cu conditia sa-l recunoastem ca atare, adica un scurt antract în timpul caruia fiecare individ poate contribui din plin la orientarea civilizatiei sale. Dar cum a aparut aceasta vacanta? Neîndoielnic, cei 25 de ani de reforme sociale lasasera elitele progresiste fara vlaga. Liderii politici urmau sa administreze acum într-o maniera democratica o multime de noi programe sociale de mare amploare, fapt ce nu îi ajuta sa se consacre esentialului. Ei depindeau tot mai mult de tehnocratii care, cu neîncrederea lor în dezbaterea publica, îi condusesera la izolare. Cert este ca cea mai mare parte a liderilor occidentali nu aveau nici o idee despre ceea ce va urma; ei tocmai scrisesera ultima pagina capitolului progresului social. Dar noua era se anunta deja printr-o prevestire totusi burlesca: crearea în 1971, într-un sat din Alpii elvetieni, numit Davos, a unui club ce reunea mari lideri de întreprinderi europene. Prezenti acolo, acesti oameni puteau observa civilizatia prin lornieta afacerilor. Rapid, în acest loc au început sa vina oameni de afaceri din lumea întreaga. Apoi au venit lideri politici si universitari în cautare de investitori. Toti, industriasi, politicieni si teoreticieni laolalta, pareau sa accepte dogma centrala de la Davos: interesul general nu este altceva decît subprodusul schimburilor, al concurentei si al intereselor particulare. În 1975 a fost înfiintat G6, stramosul actualului G8, cu un obiectiv asemanator celui al adunarii elvetiene: sa-i reuneasca pe liderii celor mai puternice economii nationale în scopul de a observa lumea prin prisma economiei. Niciodata relatiile dintre marile puteri nu fusesera atît de explicit si atît de hotarît organizate în jurul intereselor comerciale ale fiecareia, neglijînd toate contragreutatile - nocive sau benefice - pe care le constituie criteriile sociale, drepturile omului, regimurile politice, dinastiile, religiile si chiar pretinsa fatalitate rasiala. Dar veritabila lansare a globalizarii a avut loc în perioada prabusirii economice, 1973 - criza fantoma. Într-o lume de tehnocrati obsedati de gestionare si control, trebuia ca toti sa fim linistiti. Si ni s-a spus ca nu era decît o recesiune. Apoi a avut loc o alta recesiune si apoi alta, si tot asa, o sumedenie de recesiuni mereu minimalizate, mereu în curs de solutionare. Reformatorii, majoritari în partide si guverne, nu si-au permis sa dea înapoi pentru a studia contextul în ansamblul sau. Ei îsi pierdusera deschiderea si ponderatia necesare. Si, putin cîte putin, si-au pierdut si dreptul de a guverna. Noua ideologie integra o strategie exhaustiva numita globalizare, ca un raspuns la fiecare dintre problemele noastre. Ce putea fi mai seducator? Ea aducea solutii simple si radicale, si, dupa modelul tuturor religiilor existente, plasa responsabilitatea ultima într-o entitate invizibila si intangibila. Mondializarea nu cerea nimanui sa fie responsabil de ceva. Aceasta teorie marcata de trancendenta nu va întîrzia sa umple vidul. La televiziunea franceza, într-un discurs al lui Valéry Giscard d’Estaing, am observat pentu prima data pasivitatea individului care induce o asemenea convingere. Acest stralucitor economist fusese ales pentru imaginea sa de om al reînnoirii. Pentru modernitatea sa - postmodernitate aproape. El trebuia sa conduca societatea prin intermediul economiei. Dar a venit la putere exact dupa socul din 1973, marcat de o puternica inflatie si un somaj crescut. Se împlinea aproape un an de cînd Giscard lupta împotriva crizei si el a aparut la televiziune pentru a le spune francezilor ca mari forte mondiale, desigur inevitabile, intrasera în actiune. Din acest motiv, el nu putea face mare lucru. Statele-natiuni erau neputincioase. Acesta nu era decît începutul modei declaratiilor publice de neputinta facute de lideri democratic alesi. Mondializarea a devenit pentru ei o scuza pentru a nu trata chestiuni dificile si pentru a nu-si mobiliza puterile si bugetele într-o maniera eficienta. Mondializarea a avut aparatori sclipitori, în frunte cu Margaret Thatcher si economisti ca Milton Friedman, dar si un numar crescînd de directori de companii si de consultanti. Cu o teorie de baza care era - si a ramas - urmatoarea: metodologia moderna este universala si este de departe preferabila zarvei dezbaterii democratice. În numele acestui principiu, o multime de experiente s-au facut în lumea întreaga: comprimarea functiei publice, deregularizarea sectoarelor public si privat, deschiderea pietelor, reducerea impozitelor, echilibrarea bugetelor. Gratie neîncetatelor fuziuni, întreprinderile au început sa se dezvolte, gigantismul fiind considerat conditia succesului pe noua piata mondiala. Schimburile s-au înmultit de douazeci de ori. Integrarea economica europeana s-a accelerat. Canada si SUA, apoi Mexicul – în 1992 – au semnat Acordul de Liber-Schimb Nord-American (ALENA). Pe partea lor, reformatorii au procedat la o refondare totala a argumentelor lor, reluînd ipotezele de baza ale adversarilor lor. Social-democratii si alti progresisti au devenit ei însisi mondialisti, dar un gen mai politicos, mai gentil. Ca într-un acces de moralism, guvernele succesive au renuntat legal la dreptul lor de a se îndatora sau de a crea noi impozite, doua prerogative totusi esentiale si indispensabile în construirea statului si a prezervarii democratiei. Datoria publica devenea un pacat, calificativ aplicat curînd serviciilor publice. Fie ca functionau bine sau nu, toate trebuiau sa fie privatizate si dereglementate, pentru a deveni la rîndul lor o singura piata mondiala debarasata de toate aceste tare specifice serviciilor publice. Astfel au aparut marile întreprinderi private cu alura de servicii publice, ca unele companii aeriene care, eliberate de jugul reglementarii, au putut satisface versiunea morala a individualismului proclamînd în special dreptul la calatorie, cu preturi mai mici, o oferta mai mare si cu tot mai multe destinatii. De la începutul anilor ’70 si pîna la sfîrsitul secolului trecut, au fost încheiate o multitudine de tratate comerciale internationale restrictive, dar nimic asemanator nu a fost semnat în domeniul conditiilor de munca, al fiscalitatii, al mediului sau al obligatiilor juridice. Timp de 250 de ani, construirea dificila a statului-natiune modern se bazase pe o reechilibrare constanta a regulilor constrîngatoare între bunul public si interese particulare. Brusc, printr-un simplu transfer de putere economica pe piata mondiala, echilibrul era rupt. Iata, asadar, cum puterea economica denationalizata si multinationalele sînt capabile sa acumuleze mai multe active financiare decit cea mai mare parte a statelor-natiune. Logic, etapa urmatoare consta în a face din aceste multinationale noile natiuni: natiuni virtuale, eliberate de constrîngeri cum ar fi geografia si nationalitatea, scutite de orice obligatie locala, bucurîndu-se de mobilitatea capitalurilor si a marfurilor... Continuare la comentarii!
Da click aici ca sa vezi totul!
Un comentariu:
Cei 25 de ani de faurire a mondializarii au atins apogeul în 1995, o data cu transformarea fostului sistem de acorduri comerciale internationale (mai cunoscut sub numele de GATT, Acord General privind Tarifele Vamale si Comertul) într-o entitate noua si puternica, Organizatia Mondiala a Comertului (OMC). Aceasta a fost ultima victorie. Crearea OMC nu avea totusi nimic exceptional, pur si simplu era vorba despre un organism centralizat însarcinat cu studierea marilor chestiuni referitoare la schimburile comerciale. Dar totul era în context, noua conceptie de civilizatie, prin prisma economiei, atinsese un punct de la care nu mai exista cale de întoarcere. Mai mult, toate relatiile internationale incluzînd un aspect comercial erau considerate "esential" comerciale. Cultura nu mai era decît o chestiune de reglementare industriala; alimentatia, doar un subprodus al industriei agroalimentare. Atentia opiniei publice mondiale a fost atrasa în mod deosebit de un aspect: reglementarile nationale privind alimentatia si sanatatea încetau sa mai fie expresia unui popor preocupat de ceea ce baga în marele sau stomac colectiv pentru a nu mai fi vazute decît ca niste reactii protectioniste - dovezi stiintifice solide în acest sens nu au putut fi aduse. Dar, în fata aparitiei unor mari probleme cum ar fi "boala vacii nebune", accesul la medicamente în tarile în curs de dezvoltare sau încalzirea climatica, tot mai multi cetateni începeau sa înteleaga ca ceea ce li se prezenta ca o lupta între mondializare si protectionism nu era adesea nimic altceva decît confruntarea dezordonata dintre optiunea individuala si intangibile interese comerciale. Mondializarea nu se organizeaza în jurul consumatorilor, ci, din contra, în jurul întreprinderilor, structurilor care încearca sa obtina beneficii limitînd posibilitatile de alegere ale individului. Atunci, populatiile nu au întîrziat sa descopere si alte contradictii ale dogmei mondiale. Cum o singura si aceeasi ideologie poate totodata sa promita cresterea democratiei la nivel planetar si diminuarea puterii statului-natiune? Fiindca democratia nu poate exista decît într-o tara, sa slabesti statul-natiune înseamna sa slabesti dintr-o lovitura si democratia. Cum se face ca evolutia fara precedent a masei monetare se traduce printr-o secatuire de fonduri pentru serviciile publice? De ce aceasta crestere a capitalurilor îi îmbogateste mai ales pe cei care au deja bani? De ce a condus ea la o adîncire a prapastiei dintre bogati si saraci, si la o restrîngere a clasei mijlocii? De ce, în numeroase cazuri, privatizarea serviciilor publice nu a îmbunatatit serviciul respectiv, nici nu a redus costul sau, ci doar a garantat o sursa de beneficii noilor proprietari, în vreme ce investitiile din domeniul infrastructurilor se diminuau? Trei fenomene indicau clar ca mondializarea nu avea sa-si tina promisiunile. Primul, miscarea în favoarea unei "concurente adevarate", era condus în principal de profesori, consultanti si tehnocrati, altfel spus de birocrati din sectorul privat. Din acest motiv, cea mai mare parte a schimbarilor pe care ei le doreau avea ca veritabil obiectiv limitarea concurentei. Al doilea, conceptia multinationalelor ca noi state-natiuni virtuale neglija un punct esential. Resursele naturale sînt localizate din punct de vedere geografic în statele-natiuni. Consumatorii care traiesc pe un teritoriu real, în locuri reale, pe care le numim tari. Oamenii de afaceri si universitarii, oricît de curgator ar vorbi despre noile societati-natiuni virtuale, sînt ei însisi cetateni si consumatori în vechile state-natiuni. De la o zi la alta, liderii alesi ar trebui sa-si dea seama ca guvernele lor sînt totusi mult mai puternice decît toate marile întreprinderi. În fine, noua conceptie a datoriei (public contra privat, tari industrializate contra tari din lumea a treia) revela o funesta confuzie. Apostolii mondializarii nu faceau diferenta între etica si morala. Daca prima era metrul etalon al bunului public, a doua era arma rectitudinii lor religioase si sociale. Desigur, ideologiile economice si politice se întorc adesea la morala religioasa la final. Dar mondializarea maturase etica primelor bîlbîieli, în profitul unei stranii rectitudini morale facute din comert, individualism înfrînat si datorii pe care doar guvernele trebuiau sa le onoreze. De unde si ideea ca tarile aflate în dificultate financiara erau oarecum imorale si trebuiau sa învete sa se disciplineze. În parabola economica a crucificarii, trebuia sa mori din punct de vedere economic si social pentru a renaste, mai curat si mai sanatos. Timp de un sfert de secol, sub tutela severa a Fondului Monetar International (FMI), aceasta metoda moralizatoare a fost aplicata tarilor în dezvoltare, fara cel mai mic succes. La sfîrsitul secolului, devenise evident ca nationalismul si statele-natiuni erau acum mai puternice decît la începutul globalizarii. Aceasta stare de fapt era de altfel sesizabila din 1991, atunci cînd armata iugoslava a încercat sa împiedice Slovenia si Croatia sa paraseasca Federatia Iugoslaviei. Masacrul care a urmat a fost un test pentru toate organizatiile internationale. Toate au esuat. Ca într-o tragicomedie, am vazut elitele internationale flecarind pe seama faptului ca fortele economice mondiale facusera statele-natiuni desuete, în timp ce mii de indivizi din carne si oase erau asasinati, maturati, cu singurul scop de a obtine crearea de noi state-natiuni. Spectacol oribil, care le-a aratat europenilor ca Uniunea lor economica si administrativa era neputincioasa în fata unui dezastru politico-militar. Washington a sfîrsit prin a juca rolul de intermediar în acordul de la Dayton. Dar Dayton înseamna acceptarea crimei de razboi local si nationalist. Anul 1995 a marcat triumful mondializarii, prin crearea OMC, dar si umilirea sa, prin semnarea acordului de la Dayton. Unii lideri nationali, observatori mai fini, au constatat ca mondializarea are mai multe carente în materie de angajamente. Printre aceste lipsuri, cel mai manifest era falimentul mecanismelor de datorii si împrumuturi internationale. Pentru o scurta perioada, apropierea punitiva a FMI paruse sa-si arate roadele. Guvernele latino-americane se straduiesc, de multi ani, sa urmeze instructiunile elaborate de FMI, de guvernele occidentale si de bancile private. Ele încearca sa suporte rigoarea, care, în numeroase cazuri, sfîrseste prin a produce o crestere economica solida în aparenta, desi în acelasi timp prapastia dintre bogati si saraci se adînceste. Dar, peste tot, reluarea economica a fost urmata, cîtiva ani mai tîrziu, de o criza si mai grava. S-a dovedit ca o perioada atît de lunga de austeritate uzeaza tesatura socio-economica, în loc sa o întareasca. Dupa ce a suferit toate liberalizarile, toate privatizarile si toate programele de dezinflatie imaginabile, America Latina avea, la sfîrsitul anilor ’90, o rata de crestere abia peste jumatatea celei avute înainte de reforme. Adeptii fideli ai globalizarii va vor spune ca aceasta ar fi putut functiona, daca ar fi fost mai putine nepotisme, sindicate mai slabe si mai putina coruptie. Dar veritabilele politici economice, în lumea reala, nu trebuie sa ceara un context perfect. Contextele perfecte nu exista în lumea reala. Timp de doua secole, tarile occidentale au cunoscut cresterea economica în pofida multiplelor lor carente. Pe scurt, America Latina nu mai crede în globalizare, nici Africa si nici o mare parte din Asia. Mondializarea nu mai are nimic mondial. De fapt, cea mai mare parte a ministrilor de Finante din tarile occidentale lucrau discret, de ceva vreme, la o re-regularizare partiala a pietelor. În centrul oricarei ideologii se afla cultul unui viitor mai bun, trecutul imediat fiind singurul marcat de esec. Dar, dupa pauza, vointa lasa loc neîncrederii, o neîncredere de oameni tradati. Este exact ceea ce s-a întîmplat la sfîrsitul anilor ’90: incredulitatea ne-a revenit si, o data cu ea, si memoria. Perioada 1945-1973 nu avea nimic catastrofal; ea fusese chiar una dintre epocile cele mai fericite ale Istoriei, atît în termeni de reforme sociale cît si de crestere economica. O perioada la care trebuie sa gîndim din nou pentru ca, plecînd de la ea, sa purcedem la construirea noului. În 1998, din Malaysia a venit primul semn evident al sfîrsitului ideologiei dominante. În entuziasmul nostru, nu am vazut în criza financiara asiatica decît un fenomen economic, adica supus legii fatalitatii. În schimb, malaezienii au considerat-o o criza politica nationala cu consecinte economice. Asadar, ei au luat masuri politice si nationale, cu succes. Pe neasteptate, s-a spus ca poate statele-natiuni nu erau în agonie. Apoi, la sfîrsitul anului 1999, au avut loc alegeri generale în Noua Zeelanda. Cu 15 ani în urma, aceasta tarisoara devenise modelul globalizarii. Peste noapte, alegatorii neo-zeelandezi au votat pentru o schimbare de cap, în favoarea unui guvern foarte interventionist, pledînd pentru un amestec de politici sociale pe scara nationala, pentru reglementari economice aplicabile si pentru un sector privat stabil. De fapt, industriile neo-zeelandeze fusesera lichidate, economia era în declin si nivelul de trai nu crescuse în cei 15 ani cît durase experienta mondializarii. Rata tinerilor neo-zeelandezi care paraseau tara devenea alarmanta. Toate acestea, au afirmat atunci alegatorii, nu aveau nimic fatalist. Apoi au avut loc atentatele de la 11 septembrie 2001. În zilele care au urmat acestora, economia mondiala s-a transformat din degringolada în criza. Marii patroni si-au bagat nasul în propriile afaceri, uitînd de guvernarea mondiala; îngrijorati, ca întotdeauna, sa reduca riscurile, ei au facut întreruperi clare în programele lor de investitii, accelerînd naufragiul economic. În ceea ce-i priveste pe liderii politici, ministri de finante, directori de rezerve si de banci centrale - elite oficiale ale statelor-natiuni -, acestia s-au pus în miscare. Ei au strabatut lumea, au discutat, au emis monede, fara a uita sa cheltuiasa mult. Si au reusit sa stabilizeze situatia. Altfel spus, a avut loc o inversare de roluri brusca si extrem de vizibila. Guvernele din statele-natiuni si-au reintrat în posesia tuturor puterilor, cea de a actiona si cea de a dirija, în vreme ce patronii erau trimisi la rolul lor traditional de actori secundari. Cînd credinta dispare, bisericile se golesc. Necredinta galopanta s-a manifestat la Davos, chiar în locul în care aparuse pentru prima data, cu 33 de ani în urma, teologia globalizarii. La inaugurarea forumului din ianuarie 2003, a fost felicitat Mahathir Mohamad, premierul Malaysiei, pentru reusita economica a tarii sale - datorata respingerii teoriilor economice mondialiste. Dupa aceea, cîteva zile mai tîrziu, a sosit în satul elvetian Luiz Inacio "Lula" da Silva, noul presedinte al Braziliei, pentru a-si prezenta versiunea independenta si onesta a unui populism responsabil pentru statul-natiune. Semnificatia acestor evenimente nu mai lasa loc nici unei îndoieli, dupa declaratia secretarului de stat american Colin Powell în fata eventualitatii unui razboi în Irak: "Vom actiona, chiar daca celelalte tari nu vor fi dispuse sa ni se alature". SUA aveau sa actioneze deci într-o maniera unilaterala, altfel spus, într-o maniera nationala. Astfel, într-o singura saptamîna, în leaganul afectiv si mitologic al mondializarii, trei mari guverne, totusi foarte diferite, au întors spatele ideologiei globale pentru a actiona, facînd din statul-natiune singura realitate internationala. Nu exista nici o îndoiala ca nationalismul, în ce are el mai bun sau mai rau, a avut o revenire spectaculoasa si neasteptata, Nu stim înca daca el va deveni noua ideologie dominanta, dar stim deja ca el a revenit în toata Europa sub o forma nefasta, care aminteste de secolul XIX: pretutindeni, nationalistii fac parte din guvernele aflate la Putere sau se afla în fruntea Opozitiei. Dar si-au facut apritia si forme pozitive de nationalism, în tari cum ar fi Africa de Sud sau Brazilia, care fac presiuni asupra marilor laboratoare farmaceutice pentru a obtine accesul la medicamente împotriva maladiei secolului sida. Aceste tari au obtinut victorii. Cîteva tratate internationale restrictive si necomerciale au prins contur, avînd ca fundamente etica si interesul general: tratatul de la Ottawa împotriva minelor antipersonal, Curtea Penala Internationala sau acordurile de la Kyoto referitoare la încalzirea planetei. Tot atîtea eforturi, înca bîlbîite, care vizeaza stabilirea unui echilibru international în care civilizatia nu ar mai fi vazuta printr-o prisma, a unei economii de piata simple sau a egoismelor nationale. Doar Istoria va putea da un sens tuturor acestor semnale contradictorii. Dar Istoria nu este nici pro, nici contra. Ea este, pur si simplu. Vidul geopolitic nu este facut sa dureze. Exista mereu ceva care vine sa-l umple.
John Ralston Saul
PEROMANESTE
Harper's Magazine e pe bune, adica aia de scriu acolo mai si gandesc. Dintr-un punct de vedere, autorul spune ceva evident, care nu e tocmai ce/cum ne-a invatat istoria. Istoria incearca sa puna totul in categorii care sa cuprinda cat mai mult timp si spatiu. Nu ca micro-istoria ar fi alternativa ca metoda stiintifica infailibila, dar ma rog...
Daca traiesti de ceva timp in Occident, vei fi vazut (cititorule) ca solutiile nu-s decat locale: acum si aici. Prosti nu-s cei care vor sa le extinda, ci cei care se maimutaresc. Asa si cu povestea asta ca totul tine numai 50 de ani in economie.
Multumiri pentru link, Katty din Växjö Suedia!
Trimiteți un comentariu