Anunţ publicitar al Statului Român in ziarele mari ale lumii:

Cine a putut, ştiut şi vrut a plecat.

Avem nevoie de ajutor!
Plătim la nivelul pieţei.
Preferăm vorbitori de Româna!

______________________________


poante § intelart § cafeneaua
© 2005
cel mai vechi blog peromaneste

21.5.16

Tineri, frumosi, furiosi si...
prosti


Iconoclastă
Din perspectiva literaturii universale, cel mai influent poet român e, de departe, Tristan Tzara. Omul a schimbat practic canoanele (nu de unul singur, firește).
O să trec, temporar, peste absurditatea tristă, prăfuită, parohială a sintagmei „poet național” - și întreb: cum ar arăta o Românie în care poetul național e Tzara, nu Eminescu - o Românie în care copiii ar învăța de mici nonconformismul, gândirea liberă și refuzul granițelor?
România are două canoane literare: cel al autorilor care au influențat limba română și cel al autorilor care au influențat literatura în sens larg (dincolo de granițele etnico-lingvistice). Primul canon e cel oficial; celălalt, singurul care contează de fapt pentru lumea ca întreg, e compus din autori aproape necunoscuți în România.
Canonul ăsta underground e plin de cosmopoliți și de progresiști. În canonul oficial defilează, în schimb, fasciștii și autohtoniștii noștri de serviciu.
Așadar, cum ar fi dacă am schimba canoanele?

Comments
Mihai Ciubotaru what a superficial, utter load of bolloks..

Vasile Ernu simt asa un fior revolutionar.... in vremuri deloc revolutionare....

Sorin Cucerai dada-revoluție tongue emoticon

Cosmin Matei "eu sunt un monstru pentru voi, urzind un dor de vremuri noi"

George Tudor Uite altă întrebare: dac-ar fi fost Tzara-n locul lui Eminescu, am mai fi avut literatură?

Dan Dinoiu Hahaha! Era sa zic sfanta naivitate!... Bucura-te ca nu il gasim pe Tzara in manuale... Una, ca Tzara a devenit poetul care e in alta cultura, a noastra nu avea capacitatea sa-l promoveze si sa-l faca cunoscut... A doua ca de recuperat nu-l recupereaza cultura romana decat daca ii gasesc ceva rude pe la tara, ceea ce este mai greu in cazul lui... Brancusi, saracul, a fost evacuat din cultura noastra si a fost apoi recuperat pe filiera "taranul de la Hobitza care le-a arat el occidentalilor dalta si ciocanul lui de taran"...

Sorin Cucerai Dada-țăranul :)))))

Dan Dinoiu :))))

Dan Dinoiu Tzara-taranul!

Platon Florin pe tramvaiul 41, cred ca "poetul national" e altul smile emoticon Eminescu e mai nonconformist astazi decat un Tzara de salon.

Mihai Ciubotaru am sa repet...merita.. what a superficial, utter load of bolloks..

Celina Petrescu Fara discutie, Tzara este cel mai influent poet roman in literatura universala. Mai influent ca Eminescu in literatura mondiala este si Gherasim Luca, destul de cunoscut....ca prozator Panait Istrati este cel mai important, se fac teze de doctorat la Sorbonne despre opera lui..din pacate la scoala copiilor romani li se preda Fefeleaga...as vrea sa mai amintesc si pe Isidore Isou, recunoscut ca poet roman...aici cu Orson Welles..noi de fapt habar nu avem despre poetii nostri si ce ispravi au facut ei prin lume...https://www.youtube.com/watch?v=uZayMaC4RLo

Paul Cernat Pe de alta parte, la Centre Pompidou din Paris (de ex.) Tzara, Isou, Luca, Eli Lotar, toti sint considerati poeti/artisti francezi, nu se spune nimic despre provenienta lor romaneasca. Bun, la Brancusi se poate discuta. Singurele referinte la Romania pe care le-am gasit sint Adrian Ghenie si... N. Ceausescu. Era sa uit La blouse roumaine a lui Matisse smile emoticon Fefeleaga nu se mai preda de mult, studentii pe care i-am intrebat nici n-au mai auzit ca ea sa li se fi predat la scoala (la fel si cindva multcontestatul Puiul). E drept ca nici Istrati, din pacate nu e in canonul didactic.

Lucrezia Dan Paul Cernat https://fr.wikipedia.org/wiki/Tristan_Tzara
Tristan Tzara, de son vrai nom Samuel Rosenstock, né le 16 avril 1896 à Moinești, Roumanie et mort…
FR.WIKIPEDIA.ORG

Celina Petrescu Totusi referinta principala globalizata pe wikipedia...cea in engleza spune:" Tristan Tzara (French: [tʁistɑ̃ dzaʁa]; Romanian: [trisˈtan ˈt͡sara]; born Samuel or Samy Rosenstock, also known as S. Samyro; April 16 [O.S. April 4] 1896 – December 25, 1963) was a Romanian and French avant-garde poet, essayist and performance artist. " iar in aceea franceza spune ca e de limba romana si franceza..ce spune Centrul Pompidou e dreptul lor sa spuna. NU intereseaza pe nimeni...este doar o tragere a spuzei pe turta lor...e normal.... Isou la fel si Luca sunt recunoscuti ca scriitori romani de limba franceza..chiar si in prezentarea postata de mine mai sus cu Orson Welles se spune le poet roumain... Ne intereseaza referintele universale nu regionale, nationale, locale..

Andreia Moraru In mod normal, ar trebui sa consideram la fel de importante ambele canoane... si tare bine ne-ar prinde, inclusiv in modul in care ne construim identitatea nationala.

Doina Popescu Nu cred ca ne putem construi identitatea numai pe fronda si avnagarda artistica, dar ea ar trebui musai canonizata, fiindca faptul ca ne-ar caracteriza alternanta deal-vale nu e chiar vorba-n vant. Cand fac trimitere la Blaga ma gandesc la o oarecare ciclotimie ca stare nationala de spirit.

Florin Dumitrescu poate cel mult ca zappa și warhol în țara/satul lor

Celina Petrescu chestia cu deal vale nu mai este valabila de zeci de ani ..e in mintea noastra sufocata de clisee...suntem de de ani sub zodia absurdului...a imitatiei hazardoase, a formelor fara fond...ce se intampla acum in jurul nostru nu tine de absurd? de entropie, de traitu' la intamplare, fara conectare la ceva anume? la o.. coerenta?

Mihai Ciubotaru Ying si Yang functioneaza..acum suntem in faza maxima de rahat..

Flora Avram Nu cred ca trebuie eliminat Eminescu sau altul ca sa incapa Tristan Tzara! In scoala trebuie sa se prezinte literatura romana cu diversele ei etape,fara exagerari si lozinci invechite, singura preocupare sa fie aceea ca elevul sa inteleagă, sa devina interesat de domeniul respectiv. Preferințele si le va stabili singur dupa ce va avea suficiente cunostințe!
Adi Schiop Tzara are o poezie mediocra, in cazul lui e vorba mai mult de gest si performativitate, in contextul potrivit... naum, urmuz fac literatura misto, la tzara conteaza gestul si contextul... poate ma insel, la o adica aceeasi problema e cu duchamp.... e o discutie oricum

Niciun comentariu:

Google
 

Postări populare