Anunţ publicitar al Statului Român in ziarele mari ale lumii:

Cine a putut, ştiut şi vrut a plecat.

Avem nevoie de ajutor!
Plătim la nivelul pieţei.
Preferăm vorbitori de Româna!

______________________________


poante § intelart § cafeneaua
© 2005
cel mai vechi blog peromaneste

6.2.13

la vremuri noi, tot noi (I)
Radu Călin CRISTEA









Într-o carte de interviuri (Ghilotina de scrum, Editura de Vest, 1992),<br /> Vladimir Tismăneanu (prescurtat - V








Într-o carte de interviuri (Ghilotina
de scrum
, Editura de Vest, 1992), Vladimir Tismăneanu (prescurtat -
V.T.) afirmă că momentul rupturii sale de comunism s-a produs în
ianuarie 1969, imediat după ce Jan Palach și-a dat foc în
Piața Venceslav din Praga:

„În momentul
în care s-a produs cazul Palach, eu m-am scuturat de emoție și de
furie și am spus că este sfîrșitul relației mele cu
această mișcare. Răspunsul meu a fost o criză de
conștiință și am spus că eu nu vreau să am
nimic de a face cu o mișcare socială care duce la asemenea dezastre
umane“ (p. 42).

Șocul scuturăturii va fi fost, probabil, prea
violent, astfel încît invocata criză de conștiință a
anticomunistului in statu
nascendi
V.T. avea să producă efecte perverse: micul bonz
răzgîiat al nomenclaturii va deveni un contributor zelos la cultul
personalității ceaușiste și un servant exaltat al unui
regim pe care, peste ani, îl va considera „nelegitim și criminal“. Cînd,
cum și dacă a avut loc lepădarea lui V.T. de comunism
rămîne o încîlcită șaradă. Pretextul cutremurului de
cuget iscat de autoincendierea lui Jan Palach nu i-a produs lui V.T. cel
puțin o licărire de protest; cum ar veni, V.T. s-a supărat
definitiv pe comunism în 1969, dar, în locul unor cît de vagi delimitări
de abuzurile regimului (de la greva minerilor din Valea Jiului, din 1977, la
cazul Goma), l-a mai glorificat ritos încă 12 ani!

Nu au apărut, de asemenea, informații publice
(îmi cer scuze dacă documentarea mea e lacunară) referitoare la
contacte discrete, eventual clandestine, purtate în anii petrecuți în
România comunistă între V.T. și adevărații
anticomuniști, încă în viață, cu care se tot
pozează, în speranța unei imaginare adopții, în fotografii de
grup cu martiri (Corneliu Coposu, Ion Diaconescu, Ioan Bărbuș,
Constantin Ticu Dumitrescu etc. – vezi, între altele, și V.T.,
„Reflecții despre șansele dreptei românești“, în Evenimentul zilei, 30
august 2012).

Să fie plauzibil un alt argument al lui V.T., care
motivează ruptura sa de comunism în 1981, deoarece, cu cuvintele sale
(înGhilotina de scrum, p. 46), „consideram societatea
românească din care plecam o societate fascistă“? Să fi fugit
așadar V.T., în 1981, de prigoana fascistă a lui Ceaușescu?
Mă gîndesc că V.T. ar fi dat, totuși, niște semnale de
împilare. „Am plecat tocmai pentru că nu puteam să suport mizeria
ideologică“, dă lămuriri V.T. (în „Din nou despre refuzul de a
uita“, Evenimentul zilei,
7 august 2007). O judecată logică: ce sens ar fi avut repudierea
năprasnică a unei „mizerii ideologice“ în elaborarea căreia
dovedise o entuziasmată contribuție? O altă sursă de
sufocare indicată de V.T.: „[...] am încercat să ies din ceea ce
aș numi «carcasa epistemologică» a marxismului“ (Ghilotina de
scrum
, p.51). Cu o asemenea justificare V.T. mai vine de acasă, cu
adăugirea că torturantele sale încercări de ieșire din
respectiva carcasă puteau fi deslușite în nestingheritele sale
pomelnice dedicate PCR-ului și Conducătorului iubit doar de
inițiați în fenomenologia spiritului paranormal. 

V.T.: un
comunist anticomunist

Lăsăm în seama viitorimii elucidarea
misterului comunismului de sorginte anticomunistă al lui V.T. O
pistă originală sugerează Mircea Cărtărescu, pentru
care V.T. este „un Marcel Proust al comunismului românesc“ (intervenţie
la Bookfest, 10 iunie 2007, la prezentarea cărții lui V.T., Refuzul de a uita, Editura
Curtea Veche, 2007). Ceea ce probează documentele consultate este
că V.T. n-a executat mișcări dezordonate și n-a
făcut grimase pe aliniamentul dezbaterilor ideologice din perioada
comunistă. Făcea parte dintr-o tabără depravată de
curteni ai regimului – cei denumiți generic de către Virgil Ierunca
„argați oficiali ai cuvîntului stăpînirii“.
„Răzvrătirile“ sale, marcate mai tîrziu de V.T. cu aura unei pline
de tîlcuri insurgențe în interiorul purismului dogmatic din epocă,
s-au rezumat la compunerea unor texte unde, citînd de obicei ostentativ din
volume accesibile mai ales pe circuitele ezoterice ale lui Leonte Răutu,
rectorul Academiei „Ștefan Gheorghiu“, prezenta diverse curente ale
marxismului occidental, printre care, pînă la exasperare, „Școala
de la Frankfurt“. Prudent-descriptive, aceste scrieri cu slabe ecouri pentru
sectarii marxismului ceaușist se însoțeau cu noiane de osanale
aduse de V.T. comunismului și lui Nicolae Ceaușescu, de pe
pozițiile unui proletcultism de cea mai ticăloasă
factură.

Rămas în străinătate, V.T. a schimbat
imediat macazul, dovedind o vocație a ipocriziei manifestă
pînă în zilele noastre: în septembrie 1981, slăvea comunismul la
București, în februarie 1983 condamna deja comunismul la Europa Liberă!
Așadar – deparazitare ideologică aproape instantanee,
toleranță zero pocăinței, un proces de autodecomunizare
de o inefabilă scurtime și o ecloziune a anticomunismului după
o incubație de un an și cîteva luni. Cariera lui V.T. avea să
se înscrie pe bune făgașe după stabilirea în Statele Unite:
mediul academic internațional îl recunoaște ca pe una dintre
somitățile expertizării comunismului și a
postcomunismului.

Ar fi necinstit din partea mea să nu
menționez că am scris, adeseori elogios, despre unele dintre
cărțile lui V.T. DespreRaportul Final al Comisiei
prezidențiale pentru analiza dictaturii comuniste din România
,
Editura Humanitas, 2007, redactat de o echipă de specialiști
condusă de V.T., am afirmat că „rămîne cea mai importantă
evaluare științifică a comunismului autohton“ (Adevărul,
19 decembrie 2007). Amintesc, de asemenea, articolul „Cui îi pasă de
Profesorul Tismăneanu?“, semnat de mine în Adevărul (4 iunie 2007), unde îmi declaram
solidaritatea cu un V.T. supus unor atacuri pestilențiale venite dinspreRomânia
Mare
. Scriam acolo că „Vladimir Tismăneanu este politologul de
origine română care se bucură de cea mai redutabilă
notorietate internațională“. Îl socoteam pe V.T. un om de lume
stimabil, civilizat, deschis conversațiilor în contradictoriu, cu o
tonalitate moderată în ceea ce Mircea Martin ar numi „dicțiunea
ideilor“. Am destule temeiuri să cred că prețuirea era
reciprocă. 

„Inchizitorul-șef
al comunismului est-european“?

Ceea ce se întîmplă însă cu V.T., de vreo 2-3
ani încoace, scoate la iveală un cripto-stalinist dezlănțuit.
Intelectualului adeseori șarmant de odinioară i-a luat locul un
caracter repulsiv, dedat unui colorat evantai de turpitudini, cu o
imaginație sărind nu calul, ci herghelii întregi, resentimentar,
imund în exprimare, nihilist gregar, de un șocant nombrilism și
tratîndu-și inamicii ca pe niște inși decerebrați,
satanici, transmițători de periculoase epidemii. Proteismul
proslăvirii ceaușismului renaște sub oforma mentis ce demască dușmani,
înfierează, hulește, jignește grosolan, execută
autodafeuri, lichidează etc.

Oportunismul sîrguincios al lui V.T. îl împinge la
încurcarea baricadelor unde dă și luptă același fanatic
care, pînă în 1981, băga spaima în burjui, iar de la o vreme a luat
în arendă anticomunismul românesc și îl păzește de
duhurile rele ce trebăluiesc la aplecarea hărții României în
direcția Sovietelor („Stalinismul renaște în România“,
anunță sec V.T. pe blogul său, 3 decembrie 2012). V.T. s-ar fi
metamorfozat, susține 
Tamás Gáspár Miklós, în „inchizitorul-șef al
comunismului est-european“ (în articolul „Un delict de opinie“, revista 22, nr. 30, 20-26 iulie,
2010). V.T. ar putea fi recunoscut în mutantul antropologic numit de marele
disident Aleksandr Zinoviev „Homo Sovieticus“. Însuşi V.T. pătrunde
în ADN-ul acestuia, într-o postare pe blog (2 august 2012): „Abil și
labil, cu moralitate de moluscă, dispus la toate salturile mortale
menite să îl propulseze pe o scară de valori esențial
pervertită, Homo Sovieticus disprețuiește morala, demnitatea, adevărul.
[...] Homo sovieticus practică gîndirea dedublată și dublul
discurs. Personalitate scindată, minte și cînd spune bună
ziua“. Același „Homo Sovieticus“ se mai remarcă prin „vocația
perversă a demonizării adversarului“. Nu mă îndoiesc de
motivația anticomunistă a lui V.T., la fel cum, cu peste 3 decenii
în urmă, n-aș fi șovăit să văd în același
personaj un comunist pentru eternitate. Underground-ul
anticomunismului lui V.T. are galerii întortocheate: unele comunică
direct cu forme de resuscitare a congenerelor sale propensiuni comuniste
despre care aș ezita să cred că au fost asumate, public
și sistematic, doar dintr-o calculată fățărnicie.

Despre osîrdia gnoseologică a tînărului
cercetător comunist V.T. se vorbește prea puțin, superficial
și, adeseori, fără consultarea directă a unor
lucrări altfel bine ascunse în maldărele presei acelor timpuri.
Puțină „gimnastică a memoriei“ (Monica Lovinescu) nu
strică niciodată. Nu de alta, dar, cum îndreptățit
recunoștea V.T. citîndu-l pe George Orwell, „la comuniști nimic nu
e mai imprevizibil decît trecutul“ (Ghilotina de scrum, p.197).
Comentariile mele îi vor da, tacit, dreptate lui V.T. care, în Viața
studențească
 (prescurtat
 VS), nr. 23,
miercuri, 10 VI, 1981, p. 9 – adică doar cu cîteva săptămîni
înainte de a se fi descotorisit cu mînie exproletară de experiența
sa comunistă –, afirma că „hohotul de rîs al despărțirii
de trecut de care vorbea cîndva Marx nu poate fi însă o scuză
pentru amnezie“. V.T. se angaja pe blogul său în 20 august 2009 că
va publica un volum intitulat Scrieri
de tinerețe (1974-1981)
. Ar putea lărgi aria selecției
începînd, de pildă, din 1971. Comentariul meu îi va aduce, sper,
măcar un modest sprijin bibliografic. 

Un autor
omis de Antologia
ruşinii

Una dintre curajoasele ieșiri în arena
jurnalisticii militante comuniste datează de pe vremea studenției
lui V.T. Deși paleta alegerii era extrem de largă, un impuls îl
îndeamnă pe studentul V.T. să se îndrepte tocmai spre paginile Tînărului leninist(revistă
de cultură social-politică pentru tineret a C.C. al UTC). Acolo i-a
îndrumat părintește pașii Eugen Florescu, redactorul-șef
al acestei publicații, nimeni altul decît cel căruia, cîteva
decenii mai tîrziu, V.T. avea să-i dedice un portret fioros: „hingherul
ideologic ca om totalitar“, „obtuz, vehement, insolent, intolerant și
incult“, „patronul politicii de intimidare a scriitorimii și de
susținere a curentului autodenumit protocronism“, „culturnic nociv“
(postare pe Contributors,
13 noiembrie, 2011).

În Tînărul
leninist
 (nr. 2, februarie
1973), V.T. participă la un „cenaclu politico-ideologic“ cu tema
„Viața în facultate este un exercițiu politic?“. Iată
răspunsul lui V.T.:

„Nu mă
feresc să spun că am încercat să fac din activitatea mea un
mod de a fi politic [...] Există în toate cuvîntările
tovarășului Nicolae Ceaușescu îndemnuri la promovarea cu
consecvență a noului, la nivele sau perioade ale structurii
politice, la înțelegere și sprijin pentru idei novatoare și
pentru inițiativă“.

Tînărul V.T. începea
să-și aducă prinosul de recunoştinţă: nici unul
din cei 8 participanți la această anchetă, cu excepția
lui V.T., nu citează din Nicolae Ceaușescu. Găsim, de altfel,
numeroase texte în care V.T., oarecum speriat că subiectele alese ar putea
fi suspectate de deviaționism, îi cheamă constant în ajutor pe
„greii“ marxism-leninismului, precum și pe tovarășul Nicolae
Ceaușescu. Un citat din „Noua stîngă între utopie și
disperare“ (Revista de filozofie, nr. 4, 1974, p. 562), unde V.T. se
tupilează după pufoaica marelui Lenin:

„Caracterul social al
mișcărilor de acest tip [mișcări intelectuale revoltate – n.m.] a fost surprins cu
acuitate încă de Lenin în polemica sa cu radicalismul de stînga: «Micul
burghez care ajunge să turbeze din cauza ororilor capitalismului
este un fenomen social propriu, ca și anarhismul, tuturor
țărilor capitaliste» [...] Tragedia mișcărilor stîngiste
provine tocmai dintr-un anumit voluntarism istoric, din nedorința sau
neputința lor de a înțelege «necesitatea de a ține seama în
mod strict obiectiv de forța claselor și de relațiile dintre
ele înainte de a porni la orice acțiune politic㻓 (citat din V. I.
Lenin, „Stîngismul – boala copilăriei comunismului“, în Opere complete, vol. 41,
București, Editura Politică, 1966).

La fel, cu referințe „hard“ din Marx, Engels
și Lenin își imunizează V.T. studiul „Ipostaze ale
radicalismului «hegeliano-marxist»: experiența tînărului 
Lukács“ (Revista de
filozofie
, nr.
6, 1979, p. 731):

[Lukács] caută să răspundă apelului lansat de
Lenin care cerea ca toți marxiștii revoluționari să se constituie
într-o adevărată «asociație a amicilor materialiști ai
dialecticii lui Hegel»“ (V.I. Lenin, „Despre însemnătatea
materialismului militant“, în
 Opere, vol. 33, E.S.P.L.P., 1957, p.225).

Urmează la rînd Marx și Engels:

[...] nu teoria, nu ideologia îi
conferă proletariatului rolul privilegiat de subiect-obiect identic, ci
poziția specială pe care o ocupă în ultimul mod de
producție ca structură de clasă antagonistă și, mai
mult, trebuie ținut seama de faptul că «nu este vorba de ceea ce
cutare sau cutare proletar sau chiar întregul proletariat consideră
 că este scopul său în
momentul de față. Este vorba de ceea ce
 proletariatul este în realitate
și de ceea ce va fi el istoricește nevoit să facă în
virtutea acestei experiențe»“ (citat din K. Marx, Fr. Engels, „Sfînta
familie“, în K. Marx, Fr. Engels,
Opere
, vol. 2, București, E.S.P.L.P.,
1958, p. 40)

Feblețea lui V.T. rămîne,
totuși, Lenin. Adeziunea sinceră de politruc somnambulic a lui V.T.
la tezele marxism-leninismului îl conduce la texte patetice sugerînd un
infantilism cu atît mai straniu cu cît viitorul profesor de științe
politice la University of Maryland apucase să se afișeze cu lecturi
alese pe sprînceană din rebelii stîngii occidentale.

Astfel, tam-nisam, V.T. îi
trîntește o osana marelui Vladimir Ilici, alintîndu-i posteritatea cu o
comparație din alt veteran al bolșevismului, ulterior
menșevic, Gheorghi Valentinovici Plehanov („Lenin, schiță de
portret intelectual“, în
 VS, nr.16, 23 aprilie 1980. p. 9):

„Atunci cînd
pășea în mișcarea revoluționară, la sfîrșitul
secolului trecut, tînărul Vladimir Ulianov nu avea cum să
bănuiască ce destin de excepție îl așteaptă, dar ne
putem în schimb imagina acea fervoare unică de natură să
alimenteze un rigorism etic niciodată dezmințit, patosul iacobin
perseverent care îl îndreptățea pe un Plehanov să remarce
prezența unui spirit într-adevăr congenital marilor tribuni din
1789“.

O amintire sfioasă adresează V.T., în
aceeași ediție din
 VS, Marii Revoluții Bolșevice
din Octombrie 1917:

[...] acțiunea leninistă,
culminînd în marea breșă istorică reprezentată de
Revoluția din Octombrie, a semnificat conjuncția între optimismul
unei voințe inflexibile și luciditatea unei gîndiri debarasate de
inhibiții și tabu-uri“.

Ce mai încoace și încolo –
pentru V.T., Lenin era întruchiparea spiritului faustic:

[...] nimic nu era mai străin de sufletul acestui om [Lenin
 n.m.] decît
închiderea suficientă într-un spațiu sufocat de citate și
argumente scolastice, ceea ce îl și făcea să evoce frecvent
versurile din Faust, avertizînd că orice teorie-i cenușie, iar
verde este doar al vieții pom“.

Continuăm cu „eseul politic“ semnat de V.T. în
revista Convingeri
comuniste
 („organ al
Consiliului Uniunii Asociațiilor Studenților Comuniști din
Centrul Universitar București“), nr. 1, 1974, p.10, unde crede cu
tărie în Che Guevara:

„Măsura
autentică a celor pentru care revoluția este deopotrivă sensul
și idealul suprem al vieții o dau aceste cuvinte ale lui Guevara:
«Noi putem spune cu vorbele lui José Martí, că orice om
adevărat trebuie să simtă pe obraz palmele pe care le
primește pe obraz oricare alt om»“.

Paradoxal, V.T. avea să-l săpunească în
ultimii ani pe Victor Ponta tocmai pentru o flușturatică
declarație de simpatie a acestuia pentru „Che“. În aceeași
ediție din Convingeri
comuniste
, studentul V.T. se arată extrem de concentrat asupra
„vieții de organizație“. Reporter frenetic, V.T. anchetează,
alături de I. Enescu și R. Stern, activitatea mai multor
organizații de bază studențești. Nu scapă prilejul
de a evalua rolul studențimii în societate:

„Studențimea,
alături de întreg tineretul, de toți oamenii muncii, dă
viață prin fapte spiritului revoluționar comunist, este
angajată plenar în efortul de transformare revoluționară a
societății noastre pe drumul comunismului“.

Tema îl atrage pe studentul-model V.T., care, revenit
de la colocviul „Studenții și spiritul revoluționar în
procesul făuririi societății socialiste multilateral
dezvoltate“, dedică subiectului pagini înflăcărate în Amfiteatru, nr. 12,
decembrie, 1973, p. 8:

„Spiritul
revoluționar comunist năzuiește să stîrpească pentru
vecie orice umilire, orice înjosire a omului, să-i asigure
adevărata sa demnitate. A lupta pentru socialism înseamnă a lupta
pentru demnitatea omului, pentru deplina sa afirmare ca demiurg al istoriei,
pentru că așa cum accentua recent tovarășul Nicolae
Ceaușescu «socialismul reprezintă societatea cea mai umană.
[...] Spiritul revoluționar comunist înseamnă conștiința
rolului istoric primordial al proletariatului, și de aici adeziunea la
principiile și la morala acestei clase. În opoziție cu fariseismul
mieros al burgheziei, morala proletariatului proclamă transparența
relațiilor umane în socialism, înfierează ipocrizia și
cabotinismul, disimularea și defetismul»“.

Armonia relațiilor umane este, desigur, o expresie
a „umanismului socialist“. V.T., „Umanismul socialist ca umanism
adevărat“, Amfiteatru,
nr. 11, noiembrie 1974, p.10:

„Proiectul de
Program [al PCR – n.m.]
se înscrie în marea direcție a marxismului creator, a marxismului
conceput nu ca un corp încremenit de dogme revelate, ci ca o teorie vie,
dinamică, în stare să țină pasul cu toate marile
transformări din prezent sau din viitor. Examinarea temeinică a
problemei umanismului socialist, punerea ei în termenii unui marxism viu,
nutrit cu seva realității, reprezintă doar una din
rațiunile care ne fac să vedem în Proiectul de Program o
contribuție de prim rang în dezvoltarea concepției materialiste a
istoriei“.

Lector al Cabinetului Municipal de partid (creditez
detaliile lui V.T., Lumea
secretă a nomenclaturii – Amintiri, dezvăluiri, portrete
,
Editura Humanitas, 2012, pp.161-162), V.T. era vădit atras de „umanismul
socialist (revoluționar)“. V.T. se va ocupa și de acest subiect
într-un Mic dicționar
social-politic pentru tineret
 (MD),
Editura Politică, 1981. Coordonat de Virgil Măgureanu, pe atunci
lector de științe politice la Academia „Ștefan Gheorghiu“,
dicționarul reprezintă una din cele mai rușinoase
contribuții scrise de V.T. în vremea comunismului. Apărut chiar în
anul în care viitorul autor al volumuluiFantasmele salvării –
Democrație, naționalism și mit în Europa post-comunistă
 (Editura Polirom, 1999)
părăsea România, dicționarul avea să ni-l prezinte pe
V.T. într-un vibrato de lebădă roșie, deplin îndoctrinat,
aservit fără preget partidului și arătîndu-le tinerilor
calea spre comunism.

Să revenim însă la „umanismul socialist,
revoluționar“, în definiția lui V.T., plombată cu un citat din
gîndirea tovarășului Nicolae Ceaușescu (MD, p. 435):

„Fiind
diametral opus așa-zisului umanism burghez, întemeiat pe asuprire
și exploatare, pe inegalitate și nedreptate socială, u. s., r. [umanismul socialist,
revoluționar – n.m.],
așa cum se relevă în Programul P.C.R., concepe omul ca
ființă socială, aflată în strînsă legătură
și interdependență cu semenii săi. Superioritatea u.r. [umanismului revoluționar – n.m.] o constituie faptul
că la baza sa stau relațiile de colaborare și stimă
reciprocă între toți membrii societății, interzicerea
oricărei exploatări și asupriri, egalitatea și libertatea
omului de a acționa în mod conștient pentru afirmarea
personalității sale, pentru făurirea propriului viitor.
«Umanismul revoluționar concepe afirmarea și dezvoltarea
plenară a personalității umane nu izolat, ci în cadrul
ansamblului societății, promovînd principiul rațional și
generos potrivit căruia fericirea personală nu se poate realiza
încălcînd dreptul la fericire al altora, ci numai în cadrul
înfăptuirii generale a colectivității, a poporului, a
umanității. Aceasta este forma superioară, cea mai
avansată a gîndirii umaniste, expresia realistă, nu utopică, a
înfăptuirii idealului de dreptate și egalitate pe pămînt»
(Nicolae Ceaușescu)“.

Amestecul lumilor este halucinant. V.T. se află
într-un statornic efort de adjudecare, fie și parțială, a
postumității Monicăi Lovinescu al cărei memorabil exemplu
(într-o procedură similară și pentru Virgil Ierunca) îl
agită emblematic în cruciadele sale anticomuniste. V.T. nu face decît
să persevereze în tentativa de asociere a mesianicului său anticomunism
în acțiune cu figurile istorice vrednice de ținut minte ale
anticomunismului românesc. Monica Lovinescu „a pledat ca nimeni altcineva
pentru demontarea și demistificarea pretențiilor ideologice ale
totalitarismului comunist“, scrie V.T. (în prefața „Hermeneutica
libertății“ la antologia aceluiași V.T., cu texte din  Monica Lovinescu, Etica neuitării,
Editura Humanitas, 2008, p. 5). Ce gînduri îl vor fi străfulgerat pe
V.T., textierul de mai sus al „umanismului revoluționar“, cînd a inserat
în antologie (pp.166-169) articolul „Umanismul revoluționar“ difuzat de
Monica Lovinescu – atenție! – în 22 octombrie 1976? Se va fi referit,
oare, Monica Lovinescu și la propagandiști de talia lui V.T. în
acest caustic articol? Aleg un fragment, cred, ilustrativ, din Etica neuitării, p.
166:

„De cînd
Comitetul Politic Executiv  al
C.C. al P.C.R. a aprobat «programul de măsuri pentru aplicarea
hotărîrilor Congresului al XI-lea al partidului și ale Congresului
educației politice și culturii socialiste în domeniul muncii
ideologice, politice și cultural-educative» (există un vertij al
titlurilor, un delir cenușiu al lor în orice regim comunist), un nou
termen a fost încetățenit în România: umanismul revoluționar,
înlocuind umanismul socialist, care, și el, înlocuia realismul
socialist. Nici una din aceste sintagme nu acoperă o realitate. Ce poate
însemna umanism cînd propaganda, încă din leagăn, își propune
să făurească un fel de robot umplut cu tărîțele
sloganului și demn de coșmarul lui Orwell? (La lectura «Programului
de măsuri» în septembrie 1976, presa străină, cea germană
îndeosebi, s-a referit la romanul lui George Orwell, 1984.) Cum pot fi revoluționare niște măsuri ce au drept
unic și evident scop conservarea puterii, prin anularea criticilor
și spontaneității populare?“.

Virgil Ierunca, cel considerat de V.T.
„conștiința vie a spiritului democratic românesc“ și „gînditor
de superbă ținută morală“ („Despre onoare în vremea
disprețului“, pe Contributors,
28 septembrie, 2011), își începea (în România
muncitoare
, nr. 71, noiembrie, 1957; vezi și Nicolae Merișanu,
Dan Taloș – editori, Antologia
rușinii după Virgil Ierunca
, Editura Humanitas, 2009, în
special pp. 5-24) rubrica „Antologia rușinii“, pe care avea să o
susțină pînă în octombrie 1989. Într-un preambul cu valoare
programatică la această antologie, Ierunca scria:

„Ea
[«Antologia rușinii» – n.m.]
va înregistra – cu cel mai mare dezgust – acele texte care vor ieși din
comun prin stupiditatea, servilitatea și neobrăzarea lor. Ca
într-un fel de oglindă a degradării vor figura aici cei care
și-au pierdut nu numai conștiința, ci și măsura.
Măsura supușeniei lor față de regimul care a răpit
României libertatea ei de a fi. De textele acestea, dar nu numai de ele, va
trebui să ne amintim bine atunci cînd vom încheia socotelile cu cei care
azi întrec măsura propriei lor prostituții spirituale“.

La texte ca acestea ale lui V.T. –
scrieri servile, de conștiință vîndută și
fără de măsură – se va fi gîndit, cu siguranță,
Virgil Ierunca.

 


Mano
a mano
Peter Manu - Miercuri, 30
Ianuarie 2013, 10:06

Mai
isi aduce aminte oare cineva ca Antonio Ordonez si Louis Dominguin erau
cumnati?

CameleonulStefan Hagima - Miercuri, 30 Ianuarie
2013, 10:13

V.T.
este tipul perfect de cameleon ..uman. E structurat sa se adapteze la mediu
in functie numai de propriile lui necesitati. Ca in ultimul timp a devenit
grosier, grobian si...golan, in exprimare, e tot cameleonism. S-a adaptat la
mediul Basescu, cel care i-a satisfacut si probabil ii mai satisface inca
necesitatile (financiare). Daca mediul Basescu se va schimba, cameleonul V.T.
il va arunca in hazna si pe Basescu. Dar consolati-va caci V.T. nu e singurul
cameleon din lumea "subtire" intelectuala a tranzitiei post
comuniste. Din aceeasi gena cu el , Radu F. Alexandru a devenit din
scriitorul de piese de teatru comuniste cam de aceeasi calitate cu textele
lui Vladimir, un "spilcuit" don' senator de dreapta (zice el). Asa
ca...cameleonismul a devenit un fel de sport politic national la romani,
indiferent de gena lor.

A
quoi ca sert chercher la lumiere...
InimaRea - Miercuri, 30 Ianuarie 2013, 11:54

...quand
il n'y a rien a voir (Hugues Aufray, baladist francez trecut şi pe la
Cerbul de Aur, în anii afirmării doctrinare a lui VT;
http://www.youtube.com/watch?v=-wJ-Y5AvubY). 

Şi o altă punere în temă: Despre opera lui Vladimir Tismaneanu
Adrian Marino scrie:

„Opera politologului Vladimir Tismaneanu, cu dublă identitate
culturală, americană și română...indică un adevarat
program de studii. Cărtile autorului nostru sunt de prim ordin, cu multe
titluri americane și românești [...] Ele sint cu totul
reprezentative pentru ceea ce începe să devină, efectiv,
politologia românească.... Citind și studiind pe Vladimir
Tismăneanu intram într-un nou teritoriu și respirăm, mai ales,
o cu totul alta atmosferă publicistică. Frazele goale și
descusute, eternul 'eseism' românesc, apos și inconsitent, au fost
aruncate, sperăm, definitv (?) la coș... Autorul are o mare
dezinvoltură și o remarcabilă lipsă de inhibiție.
Și nici un fel de complezență. Cineva l-a numit un 'marxist
anticomunist'. Să zicem că ar fi sau că a fost, mai ales,
așa. Cu atât mai remarcabilă este, nu spunem 'reciclarea' cât
libertatea sa de spirit, luciditatea și acuitatea sa critică
actuală. Și mai ales faptul că opera sa umple un gol considerabil.
În plus, ea informează și 'popularizează'. Este,
fără îndoială, meritul său esențial.” (Adrian
Marino, Politică și cultură. Pentru o noua cultură
română Iași: Polirom, 1996, pp. 162-163.
http://ro.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Tism%C4%83neanu)

Nu-l cunosc personal pe VT dar uite că, la-nceputul anilor '970,
publicam amîndoi în Amfiteatru (supliment cultural-artistic al Vieţii
studenţeşti, condus de Adrian Dohotaru). Nu şi-n Tînărul
leninist fiindcă eu veneam dinspre filologie, nu dinspre filosofie. Cum
nu, din acelaşi motiv, în Luceafărul, România literară. 

Mă-nfior, azi, cînd mi-amintesc că noi - de la Filo - voiam să
urmăm şi Filosofia, după, ca să-ntregim vechea denumire
universitară Litere-Filosofie. Aş fi (ori am fi) ajuns şi-n
Tînărul leninist, Munca de partid, revistele de filosofie neapărat
marxistă. Am avut noroc, lingvistica nu era marxistă, verbul nu era
burghez, nici revoluţionar de meserie. 

Apropo, la Munca de partid era Dragomir Horomnea, un omuleţ
fermecător, dramaturg de succes cu o piesă
"muncitorească" (Cer cuvîntul), şi apoi dizident cu
romanul Drumul cavalerului. 

După cum se poate vedea (şi nu doar din aceste exemple, mai sînt -
numai să vrea cineva să le caute) evoluţia standard era
marxist-dizident-antimarxist (autodeclarat ori demascat ca atare de
vigilenţa revoluţionară). Petre Ţuţea spunea că
marximul (stîngismul) era o boală a copilăriei intelectuale (de
tinereţe). Dacă exista în interbelic, cum n-ar fi în postbelic,
într-un regim bolşevic? Dar şi aici, după 30 de ani, îţi
trecea dacă erai sănătos din fire. Or, VT vine dintr-o stirpe
cosmopolită, genetic pesimistă filosofic. Cu pusee de radicalism,
ce-i drept dar - vorba 'ceea - nu există boli, doar bolnavi. 

Ştiu că acest articol va avea o urmare la fel de îndîrjită
(s-a anunţat Homo brucanus, nu?) dar mai ştiu şi că n-are
a-mi schimba convingerea că, dacă ajuta la ceva demascarea lui VT,
atunci momnetul propice ar fi fost cînd cu Comisia prezidenţială de
condamnare a comunismului. A şi făcut-o Goma, chiar după ce a
fost cooptat, drept pentru care a fost dezcooptat. A făcut-o Tom
Galagher - pe larg, şi nu s-a-ntîmplat nimic. Ba chiar însuşi
Liiceanu s-a revoltat, la vremea potrivită, de faptul că tocmai VT
fusese numit preşedintele acelei comisii. Şi-au rămas
prieteni, cred. 

Dar mai vorbim, desigur. Acest J'accuse - al lui RCC - va revărsa fluvii
de comentarii, ceea e în sine un merit, părerea mea...

Tineretea
politologului
Peter Manu - Miercuri, 30
Ianuarie 2013, 14:51

Pentru
cineva (ca mine) care citeste pentru prima oara fragmente din articolele
publicate de profesorul Tismaneanu inainte de a implini 30 de ani,
"incendiul" promis de Dl. Cirstea apara mai mult ca un foc mic,
care produce ceva caldura, dar nu si lumina. Nu pot totusi sa nu remarc, cu
respect, ca Dl. Cristea a schimbat schema cognitiva de la Homo brucanus al
Homo sovieticus si s-a dovedit scutit de orice incercare de
"evreizare" a expunerii. 



Articolul nu va schimba viata si reputatia profesroului Tismaneanu, sau in
orice caz nu in lumea academica din Statele Unite. Vorbesc ca cineva care
face parte din acelasi mediu, continuu, de mai mult de 30 de ani. In ultimul
sfert de secol, profesorul Tismaneanu a produs o opera durabila, cunoscuta si
apreciata de comunitatea stiintifica de aici, iar scrierile dansului
publicate in Romania acum aproape 40 de ani nu vor schimba aceasta realitate. 



Asa ca, pana la urma, substanta articolului, in opinia mea, are de face cu
"prezenta" profesorului Tismaneanu in spatiul publicistic din
Romania, inainte de 1981 si dupa 1989. Dezvaluirile Dlui Cristea sunt utile
ca punct de plecare al unui dialog sobru despre relatia dintre talent si
putere, despre sinceritate si spirit de sacrificiu, despre tacere, despre
frica, si despre eliberarea de raul dinauntrul si dinafara noastra.

scriu
lui "inima rea",
nea
marin - Miercuri, 30 Ianuarie 2013, 15:27

acuma,
pen' ca m-a *chiar bagat pan' "cofa"*!



Bre, "Inima Rea", scriai *atat de bine* despre *alte chestii* incat
chiar ti propusei, dragule, sa "tzii" o rubrica-n O.C., de
*economie*...



Acuma, dupa ce te *laudai*, tz-o scriu cam asha: cum ca e *o gresheala*, ceea
ce crezi/scrii.



Dupa parerea *mea* (dar, vaz ca *doar a mea*), V.T. trebuie *ignorat*, iar
*nu* atacat...



Io atat am avut da scris. Shi, ma voi opri chiar acilea.



no numa' fain,



Nea Marin

Şi
io zic la fel
InimaRea - Miercuri, 30
Ianuarie 2013, 16:49

...neică
Mărine, da' aici e chestii mai grele - daraveli d'ale lor - şi ce-i
făcut îi bun făcut.

ConstatariPaltin Ionescu - Miercuri, 30 Ianuarie
2013, 16:51

1.
Abia aparut anuntul aruncarii pietrei, filosofii s-au grabit sa-si bage
picioarele in balta statuta.

2. Doar o modesta "recomandare" postata de peste Ocean si, iata,
"sovieticus" se substituie, cuminte, lui "brucanus".

3. Zice dl V.T. (citat de autor), cu prilejul plecarii domniei sale din
patria in care a dus-o, sa zicem, ceva mai bine ca media: 

"consideram societatea românească din care plecam o societate
fascistă“. 

Probabil cea mai convingatoare lepadare de comunism dintre cele imaginabile.

4. Ni se confeseaza autorul, in onestitatea sa: 

" Îl socoteam pe V.T. un om de lume stimabil, civilizat, deschis
conversatiilor în contradictoriu, cu o tonalitate moderată în ceea ce
Mircea Martin ar numi „dictiunea ideilor“. Am destule temeiuri să cred
că pretuirea era reciprocă." 

--coroborat cu--

"Ceea ce se întîmplă însă cu V.T., de vreo 2-3 ani încoace,
scoate la iveală un cripto-stalinist dezlăntuit. etc". 

Remarcabil. Vorba lui Ierunca, sa ne amintim bine.

5. Imi pare mai semnificativ, mai convingator si, probabil, mai dificil, a
exemplifica scrieri din perioada 1945-1989, care sunt altfel decat cele prieteneste
si admirativ selectate de autor din opera dlui V.T., ale oricaruia dintre
reprezentantii "elitelor intelectuale locale contemporane". 

La fel de interesanta mi-ar parea o dezvaluire-analiza a modului in care
si-au schimbat in timp (sa zicem doar de vreo 23 de ani incoace)
"orientarile", in general, si relatiile intre ei, in special.

6. Ca fenomen general (cu ceva exceptii cat sa confirme regulile), avem pe
larg oportunitatea de a constata variatia spatio-temporala a simtului nostru
critic:

a. Acesta este cu atat mai acut cu cat autorul este mai departe de locul unde
s-ar expune unor posibile consecinte;

b. Critica se produce "in ton cu schimbarea", adica entuziasmul
"instalarii" se transforma in opusul sau, de o comparabila
vehementa, pe masura ce se apropie "dezinstalarea". Desigur, totul
cu o soliditate logico-morala de invidiat.

Istoria
se repeta?
Mihnea Moroianu - Joi, 31
Ianuarie 2013, 06:20

Domnule
Cristea,



Cum ati ajuns de la "Homo Brucanus" la "Homo Sovieticus"?



Si de ce ati tinut sa reproduceti o parte din ceea ce ati scris despre
Tismaneanu in 2007?



(Pentru a va proba propria capacitate de "evolutie", cu nimic mai
prejos decat cea a personajului pe care-l portretizati cu atata
obiectivitate? Ca masura de prevedere, pentru a contracara efectul posibilei
lor dezgropari de catre mintea scotocitoare a confratilor pusi pe studiul
cameleonismului la romani?)

EvolutiePeter Manu - Joi, 31 Ianuarie 2013,
09:55

Sau
poate pur si simplu pentru ca unele formulari sunt mai corecte decat altele,
Dle Moroianu.

ce
este spiritul critic?
un
pesimist - Joi, 31 Ianuarie 2013, 10:41

Daca
tot ne invitati sa facem un exercitiu de memorie, și ii pomeniti in
sprijinul ideilor dvs pe M. Lovinescu si V. Ierunca, haideti sa ne amintim de
anii 90 si de tipul de dezbatere pe care cei doi au incercat sa-l lanseze in
spațiul intelectual de la noi. Colaborationismul intelectualului roman
cu regimul comunist era ilustrat de cei doi cu nume iluste, Sadoveanu (care a
semnat condamnari la moarte), Vianu, Arghezi, ca sa-i numim pe cei mai de
seamă. Cum a reactionat intelectualul roman atunci, cred ca va amintiti.
Toata furia lui s-a indreptat care Eliade, Cioran, ba chiar si Ionescu, marii
criminali fascisti ai neamului nostru. Cu alte cuvinte ei, care derapasera in
tinerete, detasandu-se ulterior de nebunia acelor ani, erau de vina pentru
tot, iar ceilalti, care se bucurasera de privilegii pana la sfarsitul vietii,
cu opere publicate si raspublicate, erau de fapt niste eroi ai rezistentei.
Aceasi logica o folositi si dvs acum, demascandu-l pe Tismaneanu, care, in
ciuda pozitiilor sale de tinerete, este, nu doar cel mai vehement
anticomunist, dar si un specialist recunoscut international al acestui
fenomen. In schimb nu aveti insomnii cand lui Adrian Paunescu i se ridica
bustri in parcuri, nici cand Sergiu Nicolasecu si alti crai de curte
comunista sunt preaslaviti ca repere ale culturii noastre. Nu va deranjeaza
cand scriitori ca Mircea Cartarescu (pe care il folositi intr-un mod absolut
necinstit in articolul dvs) a fost calomiat, sub privirile nepasatoare, ba
chiar satisfacute, ale unei bresle scriitoricesti devorate de veninul
invidiei. Ce sa mai spun de tot ce i s-a intamplat lui Patapievici care a
fost tinta unui linsaj mediatic insuportabil...

Ca sa nu mai vorbim despre tribune publice unde se desfasoara seara de seara
adevarate procese publice dupa cea mai pura reteta stalinista. 

Nimic din aceste fapte strigatoare la cer nu va anima condeiul, in schimb nu
vi se pare prea greu sa cotrobaiti in ziare vechi ca sa faceti o asa-zisa
antologie a rusinii din articolelor de tinerete ale lui V. T, unul dintre
putinii cercetatori care are curajul sa puna fascismul si comunismul pe
pozitiii de egalitate. 

Ce este atunci spiritul critic care spuneti ca va anima? O perdea de fum in
care ii invaluti pe marii rinoceri si o lupa supradimensionata cu care
priviti gesturi revolute ale unor oameni care au dovedit ca au curajul,
profesionalismul si tenacitatea de a spune adevarul.

Ce diferenta mai e atunci intre cei ca Dvs si predicatorii de la Antena 3?

 

Comunismul,
calaii si victimele
Adriana Gorga - Joi, 31
Ianuarie 2013, 11:14

De
ce este atat de greu astazi pentru societatea româneasca sa renunte la
spiritul de vendeta ?



Cu privire la separarea adevarului de minciuna in ceea ce priveste vorbele si
faptele noastre din vremea comunismului, Vaclav Havel facea o constatare ce
mi se pare cel putin de bun simt: "Am fost cu totii calai, am fost cu
totii victime". 



Raul cel mai mare pe care ni l-a facut comunismul tuturor a fost sa ne aduca
in situatia aceasta duplicitara care persista, iata, si la peste 20 de ani
dupa. Ba mai mult, pentru o mare parte dintre intelectualii nostri, ca sunt
pentru ori ca sunt impotriva, comunismul a devenit o referinta fundamentala.
Nu ne mai putem bea cafeaua dimineata daca nu ne intrebam ce-a mai spus unul
sau altul in vremea comunismului si ce spune acum. 



Mai suntem oare capabili sa ne oprim singuri din aceasta nebunie sau doar
moartea tuturor generatiile contaminate de comunism ii va elibera cu adevarat
pe romani de comunism?

lucrurile
trebuie stiute
Maria - Joi, 31 Ianuarie
2013, 11:57

Tot
adevarul trebuie stiut. 

Radu Calin Cristea a facut - ceea ce nimeni din presa romaneasca n-a avut
rabdare, tenacitate si curaj - sa spuna ca exista si un Vladimir Tismaneanu
proslavindu-l pe Ceausescu si regimul comunist, asociat cu Virgil Magureanu
la realizarea celui mai gretos "Mic dictionar social-politic pentru
tineret". Astazi stim derapajele de tinerete ale lui Cioran si Eliade.
Stim despre abdicarile din comunism ale scriitorimii, care s-a pliat la umbra
"rezistentei prin cultura", fara sa conteste politic regimul. Daca
Vladimir Tismaneanu ar avea probitate, ar spune: acestea sunt textele mele,
da, imi pare rau ca am slujit regimul comunist prin pana mea mult prea inmuiata
in Rapoartele PCR si in Cuvantarile lui Ceausescu.. 

Ce face Radu Calin Cristea nu e un atac asupra lui Tismaneanu, e un exercitiu
folositor de resuscitare a memoriei. Adica, Gabriel Liiceanu face mare caz de
o dedicatie data de Adrian Marno lui Dumitru Popescu-Dumnezeu pe o carte
valabila international - "Hermeneutica lui Mircea Eliade" - iar
cand vine vorba de Tismaneanu, tacerea este singura cale, e linsaj,
resentiment si rautate. Nu, nu, nu, Vladimir Tismaneanu are propriile sale
schelete in dulap, despre care n-a vorbit niciodata. Sa tacem ca Vladimir
Tismaneanu scria la "Tanarul leninist"? Sa tacem cand Tismaneanu
descindea in organizatii studentesti, de unde venea cu concluzia ca
"Studențimea, alături de întreg tineretul, de toți
oamenii muncii, dă viață prin fapte spiritului
revoluționar comunist, este angajată plenar în efortul de
transformare revoluționară a societății noastre pe drumul
comunismului". Asta era studentia anilor '70? Asa de "angajata
plenar" era studentimea, de aia studentii trimiteau tone de scrisori lui
Cornel Chiriac la Europa Libera, pentru a cere muzica occidentala, pentru ca
era "angajata plenar"? 

Un mic exercitiu de "gimnastica a memoriei"! Sa presupunem ca
aceste articole de proslavire a comunismului n-ar fi purtat semnatura lui Vladimir
Tismaneanu, ci ar fi fost scrise de Adrian Marino, sau Nicolae Breban, sau
Radu Cosasu, sau Ion Ianosi? cine ar fi sarit primul sa le raspandeasca, sa
le comenteze, sau le infiereze, sau sa le arate cu degetul? Vladimir
Tismaneanu! A sarit el si cand a fost "cazul Marino"... Cand e
vorba de Marino, Radu Cosasu sau Ion Ianosi (ce oribile atacuri au fost
impotriva lor, amplificate de Mircea Mihaies) lovim fara mila, jos cu
comunistii!, cand vine vorba de Tismaneanu e... linsaj. Ne tot lovim de Tudor
Vianu si-l incadram la sustinatorii regimului comunist, desi era profesorul
care oferea o gura de aer proaspat studentilor, in infestata perioada
stalinista, dar pe Tismaneanu il uitam. Despre pozitiile prolegionare din
"Bunavestire" ale lui Noica, Gabriel Liiceanu a fost nevoit sa
recunoasca ca au existat si ca sunt oribile. Dar este Noica mai putin
filosof, prin "devenirea intru fiinta"? Ca Noica n-a mai vazut in
protestul politic o cale de fundamentare ideatica a ucenicilor sai este o
alta discutie si poate ca alta ar fi fost soarta Romaniei daca iscusintele in
deprinderea limbii germane ar fi fost urmate de un protest politic. 

A, altul este cazul lui Eliade, care si-a ascuns textele legionare, pana la
dezvalurile lui Gershom Scholem si pana cand un istoric competent, Florin
Turcanu, a facut munca de reconstituire a textelor lui Eliade. Este Florin
Turcanu mai putin istoric ca a prezentat perioada legionara a lui Eliade?
Este Radu Calin Cristea de injurat ca aduce in atentie textele procomuniste
si proceausiste ale lui Vladimir Tismaneanu? De ce incriminam mesagerul? De
ce numerosii sai simpatizanti de la Cartarescu la Mihaies nu-i cer o
explicatie, nu se intreaba si nu-l intreaba pe Vladimir Tismaneanu: cum ai
putut sa scrii asa ceva? de ce nu ne-ai spus? de ce te-ai ascuns ca ai fost
doar expert in "Scoala de la Frankfurt"? 

vine o vreme cand tot adevarul trebuie spus. Iar in Romania, in pofida
crizei, a nervozitatii crescande de pe scena politica, adevarul se spune. Si
cu privire la Holocaust, si cu privire la angajamentele legionare, si cu
privire la slujitorii regimului comunist. Nu suntem in "terra
incognita", sunt istorici care isi fac bine cercetarea. Iau si acest
articol, scris de Radu Calin Cristea, ca un semn de normalitate si de adevar.
Integral. Adevarul integral. Despre Vladimir Tismaneanu. Si despre toti
slujitorii acelui regim "ilegitim si criminal". Macar atat. Sa-i
stim, sa le stim articolele. Pana acum Vladimir Tismaneanu si-a trucat si
si-a ascuns trecutul. Acum, aflam ca trecutul sau e infestat de directivele
PCR. Oare asa se trece prin viata, sarind de la elogiile lui Ceausescu la
elogiile lui Basescu? Fara o urma de parere de rau?

Foc
de paie
intelectual sovaielnic -
Joi, 31 Ianuarie 2013, 12:05

Domnule
Cristea,



OC a anuntat cu surle si trimbite un articol "incendiar". Ce ne-ati
oferit pina acum e mai curind un foc de paie !

Articolul Dvs. nu aduce nimic nou, in dezbatere. Dupa cite stiu, VT n-a negat
niciodata textele pe care le citati, dar s-a dezis in mod clar si repetat de
ele. Poate ar fi utuil sa reflectati asupra proverbului frantuzesc : "il
n'y a que les imbéciles qui ne changent pas d'avis." Imi amintesc ca-l
ascultam pe VT la "Europa Libera" de pwrin 1982, cind nimeni nu-si
inchipuia ca in citiva anii zidul de la Berlin va cadea. 

As fi curios sa stiu ce v-a facut sa schimbati titlul, de la grotescul si
gretosul "homo brucanus" anuntat, ati evoluat 

la nu mai putin grotescul, dar mai putin gretosul "homo
sovieticus". Intr-o saptamina, si Dvs. after a second thought, atti
evoluat, v-ati schimbat parerea. Sper ca aceasta schimbare e tot atit de
onesta si profunda ca cea pe care VT a avut-o la timpul domniei sale !

ConsecvenţăMihnea Moroianu - Joi, 31 Ianuarie
2013, 12:06

Va
referiti, desigur, la corectitudinea POLITICA, o specie de ipocrizie si
conformism pe care orice om cu experientza dresurii ideologice de tip
stalinist a invatat s-o recunoasca si s-o pretuiasca asa cum merita, d-le
Manu.

cu
regrete, domnule profesor
Cornel
Mistachie - Joi, 31 Ianuarie 2013, 12:26

Citesc
si ma frec la ochi. Cat s-o fi documentat autorul pentru aceasta colectie de
"perle"? Vrea sa devina un tismaneanulog? Ceea ce citesc ma da
peste cap. Stiam cite ceva despre niste compromisuri facute de Tismaneanu in
perioada comunismului dar colectia adunata de R.Cristea e deja o Hiroshima,
un cataclism nuclear. Acum chiar ca nu mai pricep de ce se leaga Tismaneanu
de politrucii gen Sararu, Florescu etc. Erau din aceeasi familie. Cam jenant,
domnule profesor. Pacat.

CIORAN
SI ELIADE
Charlie - Joi, 31
Ianuarie 2013, 16:04

Stimata
Maria! Cred ca Eliade si Cioran nu sunt in aceiasi clasa. Cioran cand a ajuns
la Paris s'a cait de flirtul cu legionarismul din tinerete. A recunoscut ca
antisemitismul lui era prost plasat.

Eliade era consecvent. Nu s'a cait caci n'avea de ce . A avut o criza care a
fost insotita de o amnezie totala! A avt indrasneala sa vrea sa vie in Israel
la o conferinta despre misticism unde a fost invitat sa prezinte o
contributie. Marele specialist in misticism Prof. Gershom Sholem il cunostea
dupa scrierile lui si nu dupa trcutl lui glorios de legionar. Din fericire
erau destui indivizi din Romania care s'au revoltat!

Pe subiectul VT care cica a fost "turncoat" asta e foarte asta e
foarte normal. Daca cititi cartea "the God that failed" veti gasi
multi comunisti care erau inflacarati care au devenit "atei" cand
au inteles ce insemna comunismul. Inca si astazi mai sunt unii care cred ca comunismul
este o idee minunata dar din nefericire a fost aplicata prost de catre oameni
infometati dupa putere.

REALITATEA
&CENZURA (@ Adriana Gorga)
AltCeva - Joi, 31 Ianuarie 2013, 19:01

CONTRIBUŢIA
IDEOLOGICĂ şi MANIPULAREA SUBTILĂ



Incapacitatea de a accepta Alte Adevăruri, Cenzurarea Rea
"ideologică", explicaţiile
naiv-copilăreşti-exagerate ale "editorului" ,
etc.-etc.......Exemplele sînt atît de numeroase încît au devenit penibile.
D-le Tismăneanu, un forum, căruia îi este frică de Alte
Păreri decît cele "politic corecte de casa" folosind Cenzura
ca pe vremea "bolshevica" şi pe care o încurajaţi (
Cenzura) dovezile sînt nenumarate Dovedeşte o "Angoasă
teribilă politico-istorică" în ciuda atîtor adevăruri
expuse DAR niciodată pînă la capăt, Devenid Astfel, nu Altfel
decît Neverosimilă şi chiar puternic dubios-Diabolică. Acesta
o fi Rolul !!?? Absolut Nimic nu ne arată Contrariul în ciuda tuturor
Aparenţelor şi Tertipurilor de care daţi dovadă din
abundenţă. Sînteţi doar AtrĂgĂtor, Dar NU şi
ConvingĂtor. Aici, Acesta este şi Păcatul Originar, Teribil
şi Original românesc, precum democraţia românească-i o
Farsă Abominabilă pe care o alimentaţi permanent prin texte,
eseuri, deviaţii şi diversiuni. Nu trebuie să vă
miraţi că sînt atîtea roiuri de muşte pe deasupra oalei de lut
umplută cu "mierea" kaky A bondarilor şi tăunilor.
Ce Frumos Sună în Latineşte-adevărurile măsluite-în
surdină, Dar atît de FALSE.

Stimată Adriana Gorga, afirmaţiile dvs. sînt năucitor de
naiv-ideologic-securiste amestecînd şi bălmăjind generalităţi
cu o rea credinţă care dovedeşte ori că încă nu
aţi înţeles mai Nimic despre “comunism” ori că umblaţi cu
cioara vopsită şi urît mirositoare precum această
ţară “GEME” de maldărul de hoituri, OPERA comunismului de 70
de ani.

Atîta vreme cît Crima Comunistă nu va fi recunoscută şi
pedepsită Exemplar, Nimic nu se va schimba, iar dvs. vă veţi
lamenta în continuare tînguitor scriind pe forumuri Controlate de Noii
Capitalişti-Vechii Securişti Comunişti hrănindu-vă
şi explicîndu-vă ce e Bine(le) şi ce e RĂU(l).

NU n-am fost Toţi Călăi ! 

SITUAŢIA DUPLICITARĂ ESTE DOAR ACEEA A LAŞILOR

iar din păcate precum un Cancer Generalizat , ĂŞTIA sînt
foarte Mulţi şi în special Peste Tot.

ateii
comunismului
anonymus - Joi, 31
Ianuarie 2013, 19:44

@charlie
[Daca cititi cartea "the God that failed" veti gasi multi comunisti
care erau inflacarati care au devenit "atei" cand au inteles ce
insemna comunismul.]



Exact - prin anii '40, dupa '56, prin early sixties. Nu ca cineva n-are
dreptul - si cinstea - sa se razgandeasca oricand. Dar exista ateisme si
ateisme, luciditati si luciditati... 



Nici eu nu cred ca Tismaneanu mai are multe explicatii de dat. Poate ca si-a
romantat (si antedatat) despartirea de comunism - vezi episodul Palach si
alte momente proclamate ca "transformational" -, dar de despartit
s-a despartit. In sensul asta, focul aprins de dl RCC e unul de paie, indeed.



Inteleg insa frustrarea lui RCC atunci cand se reintalneste cu un Tismaneanu
gretos in discursul sau public care aluneca permanent intre mieros si
insultator.

pentru
maria
R. Vintescu - Joi, 31
Ianuarie 2013, 20:19

Da,
lucrurile trebuie spuse. Pina la capat. Inclusiv sau mai ales despre trecutul
comunist al intelectualitatii. Asa sint sigur ca vom avea un raspuns cumplit,
dar adevarat la intrebarea de ce am avut atit de putini dizidenti in timpul
comunismului. Pentru ca foarte multe dintre elite au acceptat diferite grade
de prostituare fata de regim. Toti se alegeau cu ceva: vizite afara, bani,
locuinte, joburi, liniste. Vrem sa aflam adevarul, dar cei care ar trebui sa
se ocupe de acest proces refuza s-a faca. Articolul dlui Cristea mi se pare
salutar ca indrazneala. Multi dintre intelectualii de astazi cred poate ca
dinsul, dar cine are curajul sa se puna cu marele Tismaneanu? Cred ca dl.
Cristea ar avut si altceva mai bun de facut decit sa scotoceasca prin arhive
pe urmele politologului comunist Tismaneanu. Si-a facut timp, iar eu voi fi
multumit ca voi sti adevarul despre fata nevazuta a unui politolog din specia
dalmatienilor. Subscriu in totalitate la analiza Mariei, eu nu am asemenea
cunostinte, lucrez intr-un domeniu foarte specializat.

Homo
brucanus
Camelian Propinatiu -
Joi, 31 Ianuarie 2013, 21:58

Ehei,
ce haraso era daca toate personajele lui Aleksandr Zinoviev ar fi fost ca dl
Tismaneanu! Ce descrie aceasta prima parte a materialului e deocamdata doar
portretul robot al unui stalinist democrat, ca regretatul Brucan.

IncredibilUngureanu - Joi, 31 Ianuarie 2013,
22:09

L-am
citit cu placere pe profeorul Tismaneanu, pe care l-am crezut mereu atacat pe
nedrept. Acum mi s-au deschis larg ochii. Cata mizerie a putut sa spumege
profesorul Tismaneanu in anii comunismului? Doamne ce om....

Credprofesor - Vineri, 1 Februarie 2013,
00:34

ca
atacurile la adresa lui Tismaneanu sunt facute tocmai 

fiindca a devenit anticomunist. Desigur, trebuie cunoscute 

exact faptele (si din trecut si din prezent), dar sunt convins 

ca daca nu devenea un anticomunist dur, multora nu le-ar 

fi pasat de ceea ce a scris Tismaneanu in tinerete ! 

Oricum, este preferabila o trecere de la comunism la 

anticomunism decat invers ... Este foarte important ca 

Tismaneanu pune (macar) semnul egalitatii intre fascism si 

comunism ! Acum aproape toate faptele sunt cunoscute si 

nu se mai pune problema de a dovedi acest lucru. Mult mai greu este ca sa-l
recunosti! In concluzie, in locul unei 

"demascari" era de preferat un articol de istorie scris pe un 

ton neutru ...

@
Charlie; @ R. Vintescu/ Tismaneanu, sustinator al comunismului
Maria - Vineri, 1 Februarie 2013, 10:22

De
acord, Eliade si Cioran nu sunt din aceeasi clasa, desi comparatia lui
Corneliu Zelea Codreanu cu Iisus, in 1940, facuta de Cioran, este plasata in
planul mesianicului, a omului "asteptat", a celui inzestrat cu
puteri supralumesti. E ceva de neinteles: Cioran scepticul il urca pe
Corneliu Zelea Codreanu pe culmi supraumane. Dar, Cioran s-a rusinat de
exaltarea de tinerete. In schimb, Eliade neaga ca ar fi scris articole
legionare. Cum in bibliotecile romanesti se patrundea greu, cu aprobare, iar
pe Eliade regimul comunist si-l dorea oaspete anexat (vezi si incercarile lui
Noica de a-l aduce in tara pe Eliade, care ar fi raspuns invitatiei, daca nu
l-ar fi potolit/ oprit/ "certat" Monica Lovinescu), perioada
legionara a lui Eliade a ramas de cercetat in posteritate. Problema s-a pus
cu acuitate după moartea lui. Primul care a scris despre relaţia
dintre Eliade şi Legiune a fost Mac Linscott Ricketts, într-o carte
apărută în 1988, intitulată "Mircea Eliade: The Romanian
Roots". Mac Linscott Ricketts a fotocopiat, in bibliotecile bucurestene,
articolele legionare ale lui Eliade si le-a raspandit in America, apoi a
scris cartea "Mircea Eliade: The Romanian Roots". Amintim si
articolul lui Norman Manea, "Felix culpa", echilibrat si
argumentat, si, mai tarziu, cartea lui Florin Turcanu, "Mircea Eliade.
Prizonierul istoriei" (Humanitas, 2006), la origine teza de doctorat a
istoricului Florin Turcanu, aparuta in Franta in 2003, comentata pertinent in
presa franceza. 

Iata ca se poate! Iata ca in spatiul francez si cel american s-a discutat
adevarul despre perioada legionara a lui Mircea Eliade. 

E normal sa fie cercetata si perioada de adeziune la comunism, exprimata in
texte de un vibrant omagiu, a lui Vladimir Tismaneanu. Trebuie stiut tot
adevarul, mai ales in cazul unei persoane care a fost fidela ceausismului si
comunismului si apoi s-a metamorfozat in luptator anticomunist. Degeaba
spuneti ca Tismaneanu si-a recunoscut aceste texte. Va rog, aratati-mi unde,
in presa romaneasca, au mai aparut aceste citate? Despre ce fel de asumare a
trecutului vorbim in cazul lui Vladimir Tismaneanu? Firesc ar fi fost ca el
sa arate opiniei publice si prietenelor care il considera un "Marcel
Proust al comunismului romanesc" (apud Mircea Cartarescu) si sa spuna:
asta am fost, asta am scris, judecati-ma, imi pare rau, am fost sustinator al
comunismului, am lucrat cu Virgil Magureanu la "Micul dictionar
social-politic pentru tineret", ca sa "indoctrinam"
"tanara generatie"... Dar n-a facut-o. In schimb, cand a fost vorba
de altii (Marino, in special), a fost primul care a sarit sa-i incrimineze.
Personal, sunt marcata de "colaborarea" lui Vladimir Tismaneanu cu
Eugen Florescu. Chiar nu-mi inchipuiam ca Tismaneanu colabora la
"Tanarul leninist", publicatie la care era redactor-sef Eugen
Florescu...

ElaborareCHARLIE - Vineri, 1 Februarie 2013,
15:42

@Maria
Va multumesc pentru elaborare pe subiectele Elliade si VT. Nu am cunoscut
atatea amanunte cat prezentati d-voastra. The more the merrier. Am citit
undeva in presa actuala a legionarilor ca Radu Gyr a fost prietenul evreilor
si a ajutat la fondarea teatrului Baraseum la care au jucat multi actori
evrei dati afara prin actiune de "epurare". Asta e casicum ti-as in
cap cu un ciocan si te duc la spitalul de urgenta! Ceeace vreau sa spun ca e
greu dupa ani de zile se descoperi adevarul absolut, mai ales cand ai un
"bias" intial pentru a confirma teza pe care vrei s'o sustii. Cat
despre VT l-am "intalnit" prima oara la TV in 1989 cand lucra la un
institut in Philadelphia. Nu stiam cine era dar am avut un schimb de
e-mailuri interesante. Sunt cei care nu prea l-au inghitit printre altele
fiindca era de origina evreu. Ei nu pot sa inteleaga ca parintii lui erau de
"religie" comunisti convinsi din idealism si fosti luptatori in
razboiul civil din Spania. De fapt tatal lui VT a fost mazilit din postul de
raspundere si pus pe linia moarta. Copii care au crescut in cartierul
Primaverii au un fel de aroganta de care nu s'au lepadat. Cunosc personal o
astfel de persoana in USA. Problema actuala e mult mai serioasa cand regimul
Pontian e condus din umbra de Iliescu-mineriada si care e pe cale de a
introduce cenzura in Romania dupa spusele unui amic care traieste in Romania.
Si George Orwell era de stanga cand a plecat in Spania ca jurnalist dar s'a
lecuit cand a avut ocazia sa observe de aproape metodele staliniste. Va salut
de peste ocean Maria pentru eruditia d-stra.

"Omul
fara calitati" si nu numai...
una donna romana - Vineri, 1 Februarie 2013, 22:05

Imi
place sa cred ca RCC a beneficiat de comentariile provocate de prima sa
etichetare a lui VT drept "homo brucanus" si a evitat astfel sa fie
banuit de idiosincrazii inacceptabile. "Homo sovieticus" cade de
asemenea, dar din motive prea numeroase pentru a fi expuse.



Altfel toata "literatura" citata si apartinind tinarului comunist
VT mi se pare ca dovedeste lipsa unei linii de probitate intelectuala si
morala, care impreuna cu ambitia marunta si traditia sicofanta, il definesc
pe autorul entuziasmat drept arhetipul "omului fara calitati". As
spune chiar ca nu vad nici prezenta subconstientului in acest mare corifeu,
azi anticomunist, ieri folosind copios citate marxist-leniniste, istorice
pronuntari ceausiste, trepte sigure pe scara afirmarii personale. 

De ce ne bucuram ca tinarul comunist a crescut si e un viguros anticomunist?

Ambele posturi mi se par la fel de artificiale, oportuniste, complet
neinteresante. Nu mai trebuie sa spun ca m-as fi jenat profund sa alatur pe
profesorul din Maryland de Marcel Proust. Oricare ar fi mobilurile acestei
demascari, materialul "dezgropat" merita atentie.

de
ce am vrut să mă fac inginer
joe negut - Sambata, 2 Februarie 2013, 00:44

Sunt
cam de aceeaşi vârstă cu domnul Tismăneanu. Eram şi eu
unul din aristocraţii liceului cu olimpiadele de matematică, dar
şi cu preocupări culturale de literatură, istorie.

De ce am renunţat să fac Istorie de exemplu? De scârbă că
voi fi vreodată obligat să mănânc gura mare din haznaua
comunistă cu. D'aia am optat şi pentru inginerie, cu o carieră
cred că onorabilă!

Domnul Tismăneanu ca student şi apoi scriitor de chestiuni politice
nu putea să scrie şi să se exprime altfel, a fost
opţiunea dumisale pentru care nu trebuie încriminat, nici pentru ce a
scris şi a crezut atunci.

Jalnic şi abject este să îţi încriminezi părinţii,
îl prefer pe Petre Roman care-şi apără cu fervoare tatăl,
chiar dacă a fost ce a fost!

Jalnic şi abject este să-l portretizezi pe binefăcătorul
tău Ion Ianoşi drept instructor la Propaganda de partid, în
subtext: o scârbă comunistă!

Şi mai jalnic şi abject este ca expert în comunism, cu
experienţa directă de nomenclatură a domnului Tismăneanu
să-i zugrăveşti pe adversarii domnului Băsescu ca
nişte monştri kripto-comunişti, când Ponta era elev de liceu
la revoluţie, iar Antonescu, măcar n-a fost pecerist, ceea nu se
poate spune despre însuşi acuzatorul.

Foarte corect îl caracterizează un român american ca arogant,
sfidător şi condescendent, caracteristici proprii fiului de
nomenclaturist, şi eu o ştiu din propria experienţă.

Copiii
care au crescut in cartierul Primaverii
Alex din Bush - Sambata, 2 Februarie 2013, 07:59

@Charlie 

Copiii din primaverii au devenit anticomunisti NUMAI cand parintii si-au
pierdut privilegiile. Participare la razbouil civil din Spania ca voluntari
sovietici (nu romani) nu-i exonereaza pe parinti de abuzurile faptuite
ulterior in Roamnia ca reprezentanti ai Rusiei. Nu cunosc nici un voun de
emeorii scris de generatia crescuta in Primaverii care macare sa se fi
distantat de mizeria morala a parintilor.

Felicitari!Paris - Sambata, 2 Februarie 2013,
08:19

FELICITARI
DLE RADU CALIN CRISTEA, superba demonstratie! RUSINE VLADIMIR TISMANEANU!!!

Ieniceri
intelectuali
InimaRea - Sambata, 2
Februarie 2013, 08:21

Argument:
Urît mi-a fost să fiu luat de fraier! Să mă număr printre
“idioţii utili”, numai bun de-nregimentat în vederea unor
bătălii a căror miză îmi scăpa şi care, sigur,
nu era a mea ci a celor care mă-ndemnau să cînt voios Corul din
Nabuco, fericit că poate mi se aude şi mie glasul în Cer. Plin de
nădejde, de ce nu? Ori măcar mulţumit c-am prestat de partea
Binelui, cînd – probabil spre sigur –aş fi fost doar de partea celui mai
tare. A celui care comanda muzica şi care – regulă de fier - nu
admitea decît voci curate, pasionate, sincere şi-nflăcărate.
Să visez la răsplată – cum mă ia Doamne-Doamne de
moţ şi mă ridică deasupra altor voci, numindu-mă
Cantor. Prima treaptă către statutul de cant-autor (cu gradele
propagandist, ideolog, formator de opinie) cel deplin binemeritînd zemoasele
fructe din Grădina Puterii. 



Kapikulu (sclav al Porţii)

Folosesc terminologia – sugestivă, zic eu – specifică Imperiului
Otoman. Nu pentru că Suleyman Magnificul face ravagii la rating,
lunea-marţea, pe Kanal D. Ci pentru specificul Corpului Ienicerilor
(Yeni-Ceri – Oastea Nouă): copii creştini, recrutaţi din
ţările supuse Porţii, reuniţi într-un corp marţial de
elită pentru a lupta împotriva propriilor ţări, neamuri, a
fraţilor şi părinţilor lor dacă aşa hotăra
Padişahul. Pentru a nimici inamicii Sublimei Porţi. 

A nimici, a reduce la nimic – la tăcere, prin intimidare ori
exterminare. Să nu mai ridice glasul, capul, fruntea; să nu
se-ndrepte de şale; să trăiască în robie; să-şi
teamă viaţa, pe-a lor şi pe-a alor lor; să-ntindă
sclavia ca molima, peste veac – de-a pururi dacă se poate. 

Consider intelectualitatea o specie aparte, superioară celei din care se
trage; una care a făcut saltul calitativ de la a fi – pur şi
simplu, pe lumea asta - la a fi întru Sine, cu-ntreaga
conştiinţă a valorii personale promise omului prin cea mai de
preţ însuşire a sa – infinita capacitate de ameliorare. Omul poate
fi tot mai bun – e de ajuns să o ştie, să o vrea, pentru a
şi deveni. Intelectualul îşi stabileşte singur standardul
Binelui. Cînd i se stabileşte, nu mai e decît cîine de luptă. 

Potrivit obiceiului otoman de a selecta o cincime din copiii creştini
pentru a-i face ieniceri (alt nume al Corpului Ienicerilor – Pendik-oglani,
“Cincimea”, aprox.) elita ar fi cam a V-a parte a unei naţii. În
medieval, contau calităţile fizice dar şi echilibrul
emoţional (nu erau aleşi zurbagiii, necontrolaţii,
incontrolabilii). De dragul demonstraţiei, putem admite că elita
intelectuală ar fi o cincime din totalul intelectualităţii,
ajungînd să reprezinte cam 4% din întreaga naţie de
provenienţă. Deja, un bun valoros dată fiind limita ariei de
reuşită, la nivel naţional. 



Yagli Kures. – lupta corp la corp (Greco-romane)

Beneficiind de conştiinţa propriei valori, cei 4% ar trebui să
fie solidari, împărtăşind şi promovînd aceleaşi
valori – ca un corp sacerdotal ori măcar esoteric, de iniţiaţi
dăruiţi nu doar cu harul ştiinţei ci şi cu
uriaşa răspundere de a şti – id est responsabilitatea
morală a cunoaşterii autentice, iar nu doar intuitive sau
superficiale. 

Dar nu sînt. Dimpotrivă, practică un canibalism sui generis, cei
aidoma lor fiindu-le ţintele preferate; aneantizarea reciprocă
fiind sărbătorită. De ce ajunge homo sapiens – actual, nu
preistoric – homo furror? Mai ales în ce împrejurări, cum se face
că? 

N-am decît un răspuns: Cînd e kapikulu – serv al Stăpînului. 

Spre deosebire de “Copiii lui Alah” – smulşi din sînul familiei şi
forţaţi să devină ieniceri – intelectualii se
livrează benevol, îşi oferă “expertiza” delegîndu-şi
liberul arbitru. Astfel, inamicii Padişahului lor devin propriii lor
inaimici. A lupta pînă la a-i nimici devine raţiune de a fi. În loc
de a-i fi sfetnici (consilieri) îi ajung ieniceri. În loc de a tempera
excesele, le exacerbează printr-o străduinţă ce-ar fi
trebuit dedicată civilizării restului de 96%, iar nu
tembelizării sale totale. 

Cît se poate de trist! Numai dacă te gîndeşti că aceia care le
impun foaia de parcurs, ţintele, şi le livrează mijloacele,
muniţia n-ar fi ajuns în veci măcar a da ochii cu autenticele
valori intelectuale dacă n-ar fi ajuns în vîrful piramidei puterii.
Că şi de s-ar fi trezit respirînd acelaşi aer, ar fi fost
trataţi – în cel mai bun caz, cel civilizat - cu condescendentă
ironie binevoitoare, ca exemplare de serie mare (“industriale”) ale speciei
căreia Elita îi este expresia nec plus ultra. 

Astfel, Elita A – “intelectualii lui Băsescu” – atacă permanent
(vezi Vladimir Tismăneanu, doar, pe Contributors şi-n EvZ) Elita B
– intelectualii USL. Evident, B atacă A. RCC, bunăoară, e
consilier al ministrului Culturii, fost PDG (delegat) al SRTV (date din cv-ul
livrat de Google). 

Aşa se face că Elita – în ansamblu – pierde monopolul Binelui, în
favoarea unuia confecţionat ad usum Padishahi. Care-i devine superior –
pînă şi intelectual – fiindcă Elita îşi asumă
inferioritatea, calitatea de servant la gura de tun, trăgînd la
comandă şi la ţintă fixă. 

Pînă în 1989, intelectualitatea se prostitua faute de mieux – invocînd
teroarea statului poliţist. Din 1990, descoperă deliciile
prostituţiei de bună voie, astfel că-şi rescrie istoria –
era rezistenţă prin cultură. E nevrotică: abuzată în
tinereţe, defulează la maturitate într-o manie a persecuţiei
care-ar fi de compătimit dacă n-ar fi interesată, venală.
Şi reuşeşte ceea ce nici teroarea comunistă n-a
reuşit – completa compromitere a ideii de elită, a celei de
intelectualitate, în genere. Atacurile ad hominem – cu trimiteri la istoria
personală, de unde-s aruncate pe piaţă doar păcatele
(negre ori înnegrite după cum e convenabil) – fac mai mult rău
decît politica antinaţională a “clasei politice” fiindcă
otrăvesc izvoarele de credibilitate şi onorabilitate ale propriei
naţiuni. 

Cuvîntul de ordine al Elitei A – impostura: toţi inamicii sînt impostori
cultural, ştiinţific, moral. 

Cel al Elitei B – imoralitatea: toţi inamicii au schelete în dulap, sînt
definitiv declasaţi datorită compromisurilor din tinereţe. 

Ce-ar zice cadiul? Fiecărei tabere, “şi tu ai dreptate”. Şi-n
sinea lui: Aman, aman, cît de jos pot ajunge aleşii sorţii,
dacă aşa voieşte trimisul lui Alah pe Pămînt! Şi cît
de uşor e să-i faci una cu pămîntu’ – trezeşte-le
şi-ncurajează-le pornirea canibalică. 

Ce e o naţie fără minţi luminate alta decît o lume de
furnici? Şi ce mare scofală - să fii elita muşuroiului? 

Din fericire, nu intră întreaga intelectualitate în războiul
taberelor elitiste. De fapt, adevărata viaţă intelectuală
e departe de cîmpul de luptă al ienicerilor intelectuali – în oraşe
în care există focare de cultură, unde oamenii se adună la
lansări de carte, la conferinţe culturale. Poate că nu vă
vine să credeţi dar există astfel de conferinţe unde nu
se pomeneşte politicul, nu se critică Puterea ori Opoziţia, de
parcă nici n-ar exista. Asta nu-nseamnă că intelectualii
neangajaţi politic sînt mai valoroşi ipso facto decît ienicerii
intelectuali. Dar înseamnă că unii îşi onorează menirea
în timp ce alţii şi-o dezonorează.

anticomunist
sau oportunist
cititor constant -
Sambata, 2 Februarie 2013, 14:12

In
toata aceasta discutie despre V.Tismaneanu se pierde din vedere intrebarea
esentiala: este Tismaneanu un anticomunist autentic? A fi anticomunist
autentic presupune sa ai convingeri (putem spune credinte) anticomuniste. Nu
doar idei ci convingeri, adica un atsament afectiv profund fata de ideile
afirmate (un ganditor spunea ca ideile ne pot lumina, dar daca nu ne
incalzesc raman doar in zona rationala). Tismaneanu este doar o persoana care
scrie despre comunism si anticomunism, la limita poate fi considerat un bun
cercetator al fenomenului, producand carti, adesea, apreciate de mediul
academic. Dar atat. Din aceste carti ca si din manifestarile sale
comportamental-atitudinale nu rezulta existenta unor convingeri
anticomuniste. Toate datele ne conduc, deci, spre concluzia ca Tismaneanu nu
est un anticomunist autentic, ci doar un cercetator al fenomenului (motivele
pentru care scrie despre acest lucru pot fi numeroase -de la cele de
prestigiu pana la cele pecuniare).Nimic nu-l recomanda a fi anticomunist
autentic. Nici originea familiala (tatal sau, a fost un comunist cam
rudimentar, care a urcat pe valul epurarilor din universitatile romanesti de
dupa reforma invatamantului din 1948, devenind -fara nici un merit
stiintific- cadru didactic universitar la Facultatea de Filozifie a
Universitatii din Bucuresti, unde a predat, cam semidoct dar arogant, cursul
de socialism stiintific), nici trecutul sau din perioada studentiei si dupa
aceea, nici manifestarile sale actuale de ins orgolios si razbunator, in
stare sa-si mistifice faptele si afirmatiile (a se vedea intamplarea de la
targul de carte Gaudeamus) pentru a-si impune opiniile. Dupa opinia mea,
Tismaneanu este, mai degraba, un oportunist autentic. Este pacat ca Romania a
ales ca acest oportunist (cu un trecut ambiguu si fara convingeri
anicomuniste) sa coordoneze elaborarea raportului asupra perioadei comuniste.
Ignorarea personajului ar fi cea mai buna solutie.

Castigam
si noi o paine!
van kiparos - Sambata, 2
Februarie 2013, 14:48

1)
Multumiri d-nei Maria , lui Nea Marin , lui joe negut si celorlati care au
scris cate ceva in creionarea in plus fata de" portretizarea" (cum
se facea exprimare mai sus) realizata , atata cata este , de RCC,
profesorului V.Tismeneanu.Nu ma mai intereseaza de mult nici N.C.Munteanu,
nici Vlad Georgescu , nici E. Hurezeanu , nici parintele Calciu-Dumitreasa,
nici M.I.Pacepa si nici multi alti , unii cu nostalgie pentru plaiurile
natale , altii cu altfel de sentimente , unii savurand concertele
cantaretilor romani pe diferite meridiane, ori spectacolele oferite de
artistii meleagurilor carpatine , altii sapand , sapand cu sarg ...Nu m-ar
interesa nici V.Tismaneanu. Nici soarta lui , nici cat de apreciat este peste
Atlantic. Ar putea fi , ca multi altii , pe lista celor care au reusit sau nu
.Care , iertata-mi fie lipsa de afectivitate , nu ma intereseaza. Dar V.T.
intra in alta categorie , a acelor care nu-si vad de treburile lor , de
necazurile/bucuriile in patria adoptiva, ci au ei cate cava cu meleagurile tineretilor
, mai mult sau mai putin cleioase , unse de miasme nu tocmai placute.

2)Imi place teribil ca unii , fara sa-i intrebe nimeni , iti pun in fata un
sumar al cartii de vizita (mai putin adresa si tel). Nu uita sa mai adauge si
titlurile academice obtinute , sau la ce institutii presteaza. Frecventa mare
o au profesorii , la care nu de putine ori , se mai adauga si dr. , acad .,
membru de onoare al ...Ce mesaj vor acesti domni sa trimita
"celorlalti" ? Ca ei sunt "doxa de intelepciune" si sa se
ia notite din spusele lor? Ca ei sunt detinatorii adevarurilor de netagaduit
? Ca moralitatea lor nu poate fi umbrita de nimic? Ca "profesoratul
" lor le da dreptul de a da lectii de orice natura altora? Nu vreau sa
intru in alte amanunte , dar m-am saturat sa mi se spuna cum este bine si
ceea ce nu este "cuser" .

Ca unii au gasit un produs atractiv pentru piata americana este foarte bine
pentru ei , dar asta daca nu lezeaza pe cei de care te-ai despartit si nici
adevarul. Ovidiu Lipan (Tandarica) , cand s-a trezit in Germania , si-a dat
seama ca nu stia textul nici unui cantec si atunci a cantat imnul national pe
alta melodie , ca asistenta si asa nu stia romaneste.(intre timp s-a pus la
punct!). Cam la fel si-au vandut "marfa" , adica experienta comunista
, si unii politologi din Est , sositi sa le bage-n cap fiilor de fermieri din
State , cum este cu Lenin si Marx ?

VOLUNTARI
IN SPANIA
Charlie - Sambata, 2
Februarie 2013, 18:03

Voluntarii
in Spania in razboiul civil au fost trimisi de komintern dupa spusele unui corespondent.
Bineinteles ca inBRigada Internationala erau toti kominternisti. Dar Mota si
Marin au fost trimisi de guvernul Nazist si au avut o moarte
"glorioasa" la Majadahonda. DA!!!! la Guernica au bombardat
Chinejii? Fiecare si-a incercat avioanele si armamentul in Spania. Ca sa fim
obiectivi trebuie sa aratam ambele fete ale lui JANUS!!!!

SCUTIERUL
LUI VOLODEA
corneliuflorea -
Duminica, 3 Februarie 2013, 10:11

Urmaresc
reactiile la articol, majoritatea sunt de partea autorului, si eu cu
observatile mele, pe care tocmai cand vroiam sa le insir ....mi-a aparut in
cale Scutierul lui Volodea: Jumbo criticul Alex Stefanescu , de care ma tem
sa zic ceva, fiindca odata m-a facut ratat pentru ca l-am criticat pe HRP iar
acuma daca zic ceva de VT, ma trece pe lista, aia, neagra . Asa ca va salut
si trec de partea lor, conform vorbei romanesti ”” pana ce treci puntea
inscrie-te la tismaneni ”” 

Ma inscriu pentru ca m-a convins Alex cel Mare ca VT este un invingator si cu
"invingatorii”” e bine sa te pui bine” ... apoi a zis ca profesorul
american are o inteligenta remarcabila, i-a masurat-o chiar Scutierul, care e
si el mai mult ca remarcabil in jongleriile cu vorbe gonflate cand vrea!!. 

Maestre Alex Stefanescu nu ai ajuns cu citirea la cartea aceea care ne invata
sa nu ne luam dupa marimea IQ-ul ci ceea ce facem cu el?!? 

Uita-te la mata ce faci cu inteligenta in acest caz, de scutier a lui VT !!
Si la urma, praf m-ai facut cu talentul lui literar, aici esti acasa, nu ma
amestec, ma alatur celor care-l propun pentru NOBEL pentru literatura, sa-i
ia fata lui Caldarescu care scrie ROMANICA si ca s-a saturat de ea. 

Bravo VT, el nu se satura de Romania, toata ziua buna ziua e peste noi, parca
e in misiune speciala ! Poate, universitatile, alea, americane, merg singure,
fara profesori care-s doar "embleme" de ””invingatori ai
destinului””. Maestre aluneci deja, ””sorry””, de la Romania Literara la
Cultura lui Buzura si acum la ai ajuns la ”Adevarul” in banca cu Andrei
Presu, iar zilele astea te-ai bagat de scutier la VT. Ai dreptate, bani sa
iasa , te orientezi si mata ”ca floarea soarelui dupa soare” la fel cum ai
scris despre VT . Mare esti, Alex Stefanescu!! MULTUMESC revistei daca
posteaza aceste randuri, as fi vrut sa le scriu direct la ADEVARUL - unde
si-a publicat marele critic ””VT pus la zid”” referitor la articolul lui RCC,
dar ei au filtre si grile mai rau decat pe aeroporturile internationale
pentru teroristi ...

Nu
toti sint neaparat neangajati politic...
Liviu Antonesei - Duminica, 3 Februarie 2013, 19:54

@)
InimaRea



In linii mari, sint de acord cu demonstratia, cu mica precizare inceputa in
titlu - nu toti intelectualii ne-partizani sint si lipsiti de angajament
politic, insa acesta nu e legat de politiceni si partide, ci de principiile
care ar trebui sa conduca la un stat de drept, nu de drepti, la o democratie
functionala si, nu in ultmul rind, la functionarea Justitiei...

Homo
romanus
una donna romana -
Duminica, 3 Februarie 2013, 20:11

Azi
de dimineata, in e-mail am gasit iar un \\\"Banc al zilei\\\" si dupa
ce am ris, acum il copiez aici la comentariile de atfel foarte bine scrise si
gindite despre valoarea sau contrariul ei in cazul VT. 



Inainte de gluma, adaug si marturisirea ca aici peste Atlantic, mai nimeni
n-a auzit de \\\"profesorul de la Maryland\\\". 



Urmeaza \\\"bancul zilei\\\", cu scuzele mele pentru expresiile
neaose. 



\\\"Eterna Romanie!









Un tigan batran, lautar de meserie, este chemat sa cante la o

sindrofie data de noii imbogatiti ai capitalismului. In timpul

chefului, unul il intreaba:

- Bai tigane, pe vremea lui Ceausescu, la utecisti ai cantat?

- Pai… am cantat, coane, saru-mana.

- Rau, tigane, rau, te-ai dat cu comunistii…

- Dar la securisti ai cantat, tigane? il intreaba altul.

- Am cantat, coane, ce era sa fac, ca si ei petreceau…

- Rau, bre, ca te-ai dat si cu securistii…

Un al treilea intreaba si el:

- Dar la nomenclatura de azi, ai cantat?

- Am cantat, coane, ca era pericol.

- Rau, tigane, ce om esti tu de canti la toate canaliile?!

Cand ajunge acasa, suparat si cu onoarea mototolita, ii povesteste

pirandei ce a patit. La care aceasta ii zice:

- Bine, ma, prostule, nu puteai sa spui ca nu ai cantat la niciunii?!

- Cum sa spun, fa, cand erau toti acolo?!\\\"

Tismaneanu
- ultimul capitol
tudur calomfirescu -
Duminica, 3 Februarie 2013, 20:49

E
rusinos pentru un politolog despre care auzisem numai lucruri bune ca si-a
ascuns un trecut atit de urit. Sigur ca acum nu se mai poate schimba nimic.
Era bine daca aceasta dezbatere avea loc inainte ca Tismaneanu sa fie numit
Presedintele acelei comisii de la Cotroceni. Cu un asemenea sef, chiar si
raportul comisiei devine dubios. Nu pretind ca sunt o persoana documentata,
dar citesc ori de cite ori imi cade sub ochi ceva despre comunismul romanesc.
Din acest moment Tismaneanu e un capitol inchis, nu voi citi nici macar
continuarea promisa de RCC. E deja prea multa mizerie.

Korrect!InimaRea - Luni, 4 Februarie 2013,
08:23

Liviu
Antonesei: O precizare deosebit de utilă, pentru care rămîn
recunoscător.

Atragerea
lui VT in Camarila Basescu
Blindul
Ben - Luni, 4 Februarie 2013, 23:24

@Inima
Rea + @Liviu Antonesei - va urmaresc schimburile de idei pe blogul lui Dorin
Tudoran. Felicitari! VT nu a fost ales in mod intimplator sa studieze
comunismul in Romania - baietii si-au facut temenic lectiile. Daca priviti
activitatea lui Marius Oprea, gasea oameni omoriti de Securitate cu rapoarte
false - impuscat c-a fugit etc ori toti respectivii erau impuscati din fata,
iar criminalii traiau inca - deci de acolo puteau porni pe filiera exact dupa
crimele Comunismului. Un caz celebru in acest gen fiind locul unde se spune
c-a fost inmormintat Iuliu Maniu - unde sint altii inmormintati etc. De aceea
cind insitutul a fost comasat au shcimbat legea si institutul face numai de
"sezatori" care umplu CVului pentru conferinte si carti fara
valoarea - ocolesc adevarata problema cind milioane de oamnei au suferit si
peste jumatate de milion au fost in puscarii.

bine-ai
venit p-acilea, bre,
nea marin - Marti, 5
Februarie 2013, 15:21

Liviu
(Antonesei)! ca tat uitai io di data *asta* sa itzi urez "La Multzi
Ani!". Ui c-o fac *acum.



al tau, (da' *nu numa' "al tau", ca vaz ca m-am "umplut"
numa' da "Livii"),



Nea Marin

 


 






Da click aici ca sa vezi totul! VREI SA-I INTALNESTI? cin s-aseamana s-aduna la facebook peromaneste

Niciun comentariu:

Google
 

Postări populare